• Bergkwist85

Nässprays beroende och gravid v30..

Jag är nässprays beroende och försökte sluta när jag blev gravid, men då rök jag på en jätte förkylning och då va de kört. 
    Jag har använt otrivin menthol under hela graviditeten, nu har jag varit utan i en natt utan nässpray... skit svårt att sova med täppt näsa. jag har inget nässpray hemma så därför tog jag tillfälle att sluta!
    Använt nässpray endas på natten, i väldigt liten mängd, aldrig en hel puff.

Kan mitt nässpray ha påverkat mitt barn något???

• Svar på tråden Nässprays beroende och gravid v30..
  • StarStruck

Nej, jag har använt nässpray (nassin) hela förra graviditeten och även den här. Så gott som direkt efter fl har nästäppan släppt och då har jag slutat. Första ungen blev normal och vilken dag som helst får vi se hur den här blev, trots nässpray.

• Bergkwist85

okej =). Jag har för mig att jag änvände nässpray hela förra graviditeten också. och inget fel på denna pojk inte =).

Hur ofta tar du nässpray??

• Lilla Plupp

Har använt nässpray under alla mina tre tidigare graviditeter, har aldrig hört att det ska påverka barnet. Har bara fött friska små liv. Däremot har mina slemhinnor hunnit bli beroende av sprayen varje gång så när barnen har kommit ut har jag behövt gå på avvänjning med kortisonspray.

• Charmed92

Har varit helt beroende av nässpray båda mina graviditeter. Och då snackar vi att jag överdoserat rejält för att ens kunna andas. Sista veckorna gick det minst en flaska per vecka. Efter första förlossningen gick nästäppan över direkt. Andra satt den kvar i 2v pga bihåleinflammation och förkylning vid förlossningen. Annars hade jag nog inte behövt använda nässpray efteråt.

Båda barnet är helt friska och normala. Lycka till med att sluta! Håller tummarna!

• kixan

Rinexin! Finns receptfritt på Apoteket. :)

A -03, F -05, V -10
  • Bergkwist85

Tack för alla svar =).
    jag har slutat med otrivin mentol, 4 dagen utan. men jag sover fruktansvärt dåligt för att jag är täppt!!
    jag vet att täppan kommer släppa efter förlossningen. så jag kanske skulle fortsätta ta otrivin bara på kvällen så jag få sova., just nu känner jag mej inte utvilad ett dugg.

• loglady

Jag har använt nässpray under senare delen av två graviditeter, fått 2 friska barn och behovet av sprayen försvann så fort barnen var ute. Är gravid igen i vecka 25 och har precis börjat med nässpray pga förkylning, misstänker att jag kommer fortsätta graviditeten ut.

Rinexin skulle jag verkligen inte ta under graviditet, inte annars heller för den delen. Substansen är sedan 2005 förbjuden i USA. Hjärnblödning står med som en biverkan i FASS.

• loglady

Jag brukar använda Nasin, och ta en dos istället för två för att hålla nere på användningen litegrann. Får för mig att Nasin är lite snällare än Otrivin?

• kixan
    loglady skrev 2014-02-27 20:02:08 följande:
    Jag har använt nässpray under senare delen av två graviditeter, fått 2 friska barn och behovet av sprayen försvann så fort barnen var ute. Är gravid igen i vecka 25 och har precis börjat med nässpray pga förkylning, misstänker att jag kommer fortsätta graviditeten ut. Rinexin skulle jag verkligen inte ta under graviditet, inte annars heller för den delen. Substansen är sedan 2005 förbjuden i USA. Hjärnblödning står med som en biverkan i FASS.

Hoppsan då, min barnmorska fixade recept på det åt mig förra graviditeten, 2010.
    A -03, F -05, V -10
  • kixan
    loglady skrev 2014-02-27 20:02:08 följande:
    Jag har använt nässpray under senare delen av två graviditeter, fått 2 friska barn och behovet av sprayen försvann så fort barnen var ute. Är gravid igen i vecka 25 och har precis börjat med nässpray pga förkylning, misstänker att jag kommer fortsätta graviditeten ut. Rinexin skulle jag verkligen inte ta under graviditet, inte annars heller för den delen. Substansen är sedan 2005 förbjuden i USA. Hjärnblödning står med som en biverkan i FASS.

Fast det har ju ingen bevisad fosterpåverkan. Och hjärnblödning står som mycket sällsynt biverkning. Det hjälpte iaf mig att överleva andra halvan av graviditeten utan allvarlig sömnbrist.
    A -03, F -05, V -10
  • Bergkwist85

Nu är jag i v 36. och ha rykt på en förkylning, så nu blir det större dos av otrivin, men jag vill hällre ha otrivin menthol, den verkar snabbare än den vanliga. och det känns friskare i näsan.
    längtar och hoppas bäbis bestämmer sej för att komma ut nån gång nästa vecka.

Svar på tråden Nässprays beroende och gravid v30..