• kvinna92

HJÄLP, min bil brann upp och nu ingen ersättning?!

mia1234 skrev 2014-01-14 15:20:12 följande:
    Kan du bevisa att din mor betalar halva lånet?
    Nej hon har ju gett mig direkt i handen eftersom att vi ses varje dag.
    Det är ju min mamma herregud, hon har inte lika bra ställt som mig så vi har ju knappast skrivit något kontrakt. Men vi kanske skulle göra det?
  • kvinna92
    Lovisblomman skrev 2014-01-14 15:21:46 följande:
    Kolla på dina försäkringspapper, ha ni anmält att det finns förare under 24? Måste anmäla in det till dom. Sen får du skaffa fram dokumentation påtat det är du som är huvudsakliga brukaren.
    Ja , vi kickade in att nån under 24 skulle köra bilen.
    Vi har inte skrivit i någonstans vem som är huvudsaklig brukare?
  • kvinna92
    Lovisblomman skrev 2014-01-14 15:24:15 följande:
    Folksam har inte under 21, är under 24. Jag sitter i deras kundtjänst o vet vad jag pratar om.

Förlåt då menade jag 24.

Perfekt att du jobbar där, vad ska jag göra?!

• kvinna92
    mia1234 skrev 2014-01-14 15:25:41 följande:
    Bor din mor i lht eller hus? För hyr hon en parkering är de ju ett bevis att hon har bilen.
    Hon bor i lägenhet och parkeringen är gratis där.
  • kvinna92
    Lovisblomman skrev 2014-01-14 15:25:45 följande:
    Behövs inte skrivas in vem som är brukaren, men eftersom skaderegleraten misstror dig så är det bra att kunna visa upp papper. Tror annars du kan få d svårt.
    Hur kan vi skriva in det då?
  • kvinna92
    Defeateris skrev 2014-01-14 15:25:38 följande:

Här har du nog problemet.. Ni påstår att hon betalar till dig, men det finns inga bevis på det.. Då ser det ju ut som att det är din bil, men att ni registrerat den på din mamma för att det blir billigare för dig. Det är upp till er att bevisa att det inte är så.

Och nej, det vanligaste är fortfarande att göra överföringar även om man träffas ofta - de flesta går inte till bankomaten, plockar ut pengar och lämnar över även om man ses ofta.. Jag träffar min mamma minst en gång i veckan - likförbannat gör vi alla affärer genom överföringar på internetbanken, det är helt enkelt det smidigaste..

Jag tror, precis som försäkringskillen, att ni försöker få en billigare försäkring än ni hade fått om du hade stått på den och att det i verkligheten är din bil.
    Men nu gör vi inte så, eftersom att jag har det väldigt bra ställt så har jag inte något stort krav på att hon ska betala en viss summa varje månad utan hon ger det hon har i slutet på månaden.

Men om man skulle kunna visa ett kontrakt mellan mig och henne då?
  • kvinna92
    Kjell2 skrev 2014-01-14 15:27:55 följande:
    Som försäkringbolaget ser det är att du har köpt en bil och använder men din mamma står på föräkringen. Ett vanligt upplägg för att få låg premie.

Bra om du kan visa att din mamma använt bilen, t ex att hon har kostnader för bensin, betalt vägtullar, har en p-plats odyl.
    Men det här är helt sjuk! Bara för att man är snäll så får man alltid massa motgångar!!

Hon har gratis parkering och hon har inga sparade kvitton på bensin.
    Skulle ett kontrakt mellan oss funka?
  • kvinna92
    Lovisblomman skrev 2014-01-14 15:29:54 följande:
    Sitter som sagt i deras ktj, jobbar inte som skadereglerare. Men jag säger som alla andra, skaffa fram papper, bevis att det e du som äger bilen. Annars kommer d bara i mina ögon se ut som försäkratintresse.
    Okej, men om jag hade köpt bilen som en gåva åt min mor då?

De sa utredaren att det skulle vara en annan grej då.
  • kvinna92
    Defeateris skrev 2014-01-14 15:34:06 följande:

Betalar hon bensinen också kontant? Annars kan ni ta fram kontoutdrag och visa.. Likaså andra kostnader på kontoutdraget som är tydligt kopplade till bil och bilanvändning.

Ett kontrakt som ni visar upp nu utan att det finns bevis på att det var skrivet innan olyckan vet jag inte om jag skulle ta på så stort allvar..

Ja självklart, bensin har hon betalat med kort. 

Kan ju bara dra ut ett kontoutdrag på det.

Men den här utredaren har inte bett om några slags bevis. Han sa bara att vi får svar nästa vecka..
    Han sa att han hade försökt kolla om mitt parkeringstillstånd kunde kopplas till henne, men det gör det ju ej. Eftersom att det tillhör mig, där jag bor.

• kvinna92
    Kjell2 skrev 2014-01-14 15:35:15 följande:

Hon har inget kontoutdrag från någon bensinkort hon kan visa? Ni kan testa med ett kontrakt, om det finns, men då ni hävdar att ni båda använder bilen så något som visar på att hon verkligen använder bilen bättre.

Hon har inte betalt reparationer, parkering,  service, bensin, besiktning mm med kort som hon kan visa på? Eller har du gjort allt sånt?
    Ska testa med kontraktet.
    Visst, bensin har hon ju betalt också så det går nog att få fram med kontoutdrag.

Men vi köpte bilen i sommras så vi har inte hunnit serva det eller liknande.

Parkering där hon bor är gratis..

Utredaren hjälpte inte heller till med att försöka hjälpa till och be om olika bevis. Han sa bara att vi får svar nästa vecka
  • kvinna92
    Nyfikna72 skrev 2014-01-14 15:38:06 följande:
    Bilen används ju av dottern helt klart så det är ju det klassiska att skriva den på mamman för billigare försäkring. Kan annars ts förklara varför den skrevs på mamman och inte ts själv? Nu är det ju inget att göra annat än att bevisa att mamman är den som brukar den och hur ska det gå till?
    Men det är ju FAMILJENS bil.
    Men det var bara jag som kunde ta lånet, därför tog jag det.
    Det är vell självklart att vi skriver den på min mamma när det är billigare? De är ingen hemlighet, man kan ju inte skriva in 2 ägare så de blev själklart den billigare - mamma.
    Men det är ju familjens bil, förstår inte riktigt vad som är så fel?!
  • kvinna92
    Kjell2 skrev 2014-01-14 15:39:43 följande:

Ett vanligt upplägg för att lura föräkringbolag på pengar är att en äldre står som ägare på en bil som t ex ett barn använder. På de sättet blir försäkringpremien lägre.
    Absolut, det vet jag mycket väl om.
    Men det är familjens bil, jag tog lånet för det var bara jag som kunde.
    Men sen är det vell självklart att man skriver den på den som är billigast?
    Men det är ju fortfarande FAMILJENS bil.
  • kvinna92
    Defeateris skrev 2014-01-14 15:41:41 följande:

Har hon/har hon tillgång till fler bilar? Om inte borde kontoutdrag som visar att hon regelbundet betalar bensin kunna hjälpa.. Likaså om det finns regelbundna poster så som parkering och andra kostnader som är tydligt knutna till bilen.

Om ni får ett avslag får du helt enkelt begära omprövning av beslutet och då visa upp bevisen..
    Okej, så jag får vänta på beslutet och om jag får ett avslag så får vi lägga fram bevisen.
  • kvinna92
    Ramborg skrev 2014-01-14 15:47:08 följande:

Ganska ovanligt att ett vuxet barn med egen bostad ser sig som familj med sina gamla föräldrar på andra sidan stan...

Skulle tro att det är vanligare att man skriver det vuxna barnets bil på föräldern för att få billigare försäkring.

Jag bodde granne med min mamma, flyttade för 1 månad sen.
    Så som du då kan förstå, såg jag det som familjens bil.

Min mamma är ensamstående med mina 3 bröder, jag vet inte hur alla andra är. Men jag hjälper mer än gärna min mamma och mina bröder med bil, pengar osv.

Så för mig är det inget ovanligt att jag köper en bil som jag delar med min mamma och låter henne betala i sin takt, eftersom att jag har det väldigt bra ställt.

• kvinna92
    Kjell2 skrev 2014-01-14 15:53:06 följande:
    Ni måste ändå på något sätt kunna visa att din mor använder bilen nu när försäkringbolaget är lite misstänksamma.

Jag vet, jag vet bara inte hur!

Vi köpte som sagt bilen i sommras så vi har aldrig hunnit ta den till en verkstad eller liknande.
    Den ända kostnaden vi har haft är bensin, de kan vi ju fixa kvitto på..

• kvinna92
    Storstadsbo68 skrev 2014-01-14 15:56:55 följande:
    Tungt, handlar om mycket pengar.

Men hur kunde den här situationen uppstå, börja diskutera vem som äger, vem som kör och vem som tankar med försäkringsbolaget? Lånet var som jag förstod det ett blancolån och bilen är skuldfri? Registrerad på din mor som även tecknat försäkringen? Varför blev du inblandad i ärendet, det borde bilens (registrerade) ägare skött. 

Min bild är att försäkringsbolag blivit allt mer uppmärksamma på sk skenförsäkringar de senaste åren, där den försäkrade risken inte svarar mot angiven risk. Speciellt tydligt när det handlar om MC. Uppeldade bilar väcker dessutom lite extra uppmärksamhet hos handläggaren eftersom det är ett känt tillvägagångsätt för att frigöra pengar.

Används inom samma familj är nog bara gångbart om ni är skrivna på samma adress.

Det handlar om väldigt mycket pengar..

För att den brann upp på min parkering och dom undrade vad den gjorde där osv, då kom de fram att det var våran bil. Om vi har ljugit och sagt att jag bara lånade min mammas bil hade det här aldrig hänt. Men så fort man är ärlig när vi inte ens har gjort något fel egentligen får man skit!

Jag bodde bredvid min mamma så de var ju ganska smidigt men jag flyttade för 1 månad sen dock har jag fortfarande kvar min lägenhet bredvid min mamma.

Frågan är om man bara ska ringa och säga att det är bara min mammas bil och att jag bara lånade den?
  • kvinna92
    Kjell2 skrev 2014-01-14 15:58:19 följande:
    Att hon har bensinkostnader på sitt kontoutdrag är jättebra.

Sen tror jag försäkringbolaget är rätt misstänksamma över lag kring detta. En ung person köper en bil på kredit.  Helförsäkrar billigt och efter ett halvår brinner bilen upp.

Hoppas bara att det räcker.. :(
  • kvinna92
    Kallebus skrev 2014-01-14 16:15:06 följande:
    Hade ni varit ärliga från början så hade det här inte hänt!

Vi ville ha ett liknande upplägg i vår familj (men då handlar det om en hästtransport som betalas kontant)
    Försäkringsbolaget avrådde med det bestämdaste då just sådana här problem lätt uppkommer.
    T
    Det är ju just det vi har varit! ÄRLIGA FRÅN BÖRJAN, vi sa att det var våran bil osv.

Men nu i efterhand med alla problem borde vi bara ha ljugit om att jag hade lånat bilen så hade allt varit lugnt nu!
Svar på tråden HJÄLP, min bil brann upp och nu ingen ersättning?!