• Kjell2

HJÄLP, min bil brann upp och nu ingen ersättning?!

Som försäkringbolaget ser det är att du har köpt en bil och använder men din mamma står på föräkringen. Ett vanligt upplägg för att få låg premie.

Bra om du kan visa att din mamma använt bilen, t ex att hon har kostnader för bensin, betalt vägtullar, har en p-plats odyl.

• Kjell2
    kvinna92 skrev 2014-01-14 15:30:15 följande:
    Men det här är helt sjuk! Bara för att man är snäll så får man alltid massa motgångar!!

Hon har gratis parkering och hon har inga sparade kvitton på bensin.
    Skulle ett kontrakt mellan oss funka?

Hon har inget kontoutdrag från någon bensinkort hon kan visa? Ni kan testa med ett kontrakt, om det finns, men då ni hävdar att ni båda använder bilen så något som visar på att hon verkligen använder bilen bättre.

Hon har inte betalt reparationer, parkering,  service, bensin, besiktning mm med kort som hon kan visa på? Eller har du gjort allt sånt?
  • Kjell2
    kvinna92 skrev 2014-01-14 15:30:15 följande:
    Men det här är helt sjuk! Bara för att man är snäll så får man alltid massa motgångar!!

Hon har gratis parkering och hon har inga sparade kvitton på bensin.
    Skulle ett kontrakt mellan oss funka?

Ett vanligt upplägg för att lura föräkringbolag på pengar är att en äldre står som ägare på en bil som t ex ett barn använder. På de sättet blir försäkringpremien lägre.
  • Kjell2
    kvinna92 skrev 2014-01-14 15:41:33 följande:
    Absolut, det vet jag mycket väl om.
    Men det är familjens bil, jag tog lånet för det var bara jag som kunde.
    Men sen är det vell självklart att man skriver den på den som är billigast?
    Men det är ju fortfarande FAMILJENS bil.

Tyvär är det så att föräkringen skall vara kopplad till någon som använder bilen.

Om ni får avslag måste du kunna visa att din mamma använder bilen,t ex kontoutdrag på bensin, parkering när hon har varit ute och kört. Annat som kan vara bra är om hon fått p-böter eller åkt fast hos polisen när hon kört bilen.
  • Kjell2
    kvinna92 skrev 2014-01-14 15:51:01 följande:

Jag bodde granne med min mamma, flyttade för 1 månad sen.
    Så som du då kan förstå, såg jag det som familjens bil.

Min mamma är ensamstående med mina 3 bröder, jag vet inte hur alla andra är. Men jag hjälper mer än gärna min mamma och mina bröder med bil, pengar osv.

Så för mig är det inget ovanligt att jag köper en bil som jag delar med min mamma och låter henne betala i sin takt, eftersom att jag har det väldigt bra ställt.

Ni måste ändå på något sätt kunna visa att din mor använder bilen nu när försäkringbolaget är lite misstänksamma.

• Kjell2
    kvinna92 skrev 2014-01-14 15:54:52 följande:

Jag vet, jag vet bara inte hur!

Vi köpte som sagt bilen i sommras så vi har aldrig hunnit ta den till en verkstad eller liknande.
    Den ända kostnaden vi har haft är bensin, de kan vi ju fixa kvitto på..

Att hon har bensinkostnader på sitt kontoutdrag är jättebra.

Sen tror jag försäkringbolaget är rätt misstänksamma över lag kring detta. En ung person köper en bil på kredit.  Helförsäkrar billigt och efter ett halvår brinner bilen upp.
  • Kjell2
    Tom Araya skrev 2014-01-14 18:59:50 följande:
    Fordonets registrerade ägare ska teckna försäkringen på fordonet.

Dock hade jag slagit tillbaka om försäkring fanns. Hur förklarar försäkringsbolaget att de sålt en försäkring på ett fordon till en person som inte är registrerad ägare?

I det här fallet står TS mamma som ägare och på försäkringen.
  • Kjell2
    Tom Araya skrev 2014-01-15 01:38:33 följande:
    Då borde TS mamma få ersättning från försäkringsbolaget om något händer fordonet som försäkringen skall täcka.

Ja - om hon är brukaren. Vilket försäkringbolaget ifrågasätter. Försäkringsbolaget verkar misstänka att mamman inte använder bilen och är målvakt avseende ägandet. Eventuellt för att få ner försäkringpremien.
  • Kjell2
    Tobby skrev 2014-01-15 09:08:47 följande:
    Inte så konstigt då det är ts som tagit lån , stort blacolån för att köpa bilen , klart att dom blir misstänksam

Precis och sen upplägget

- Ung person som köper dyr bil med dyrt blancolån
    - Skriver bilen på mamma
    - Flyttar och får mer kostnader samtidigt som billån mm ska betalas
    - Bilen brinner upp
  • Kjell2
    Angels skrev 2014-01-15 12:32:20 följande:
    När jag tog lån för att köpa bil så tog jag ett "blancolån" genom bilhandlaren och finstilt i papperna stod det att bilen stod som säkerhet. Nästa gång tog vi lån på huset för att köpa bil och då hade ju bilen inget med huset att göra. Så huruvida bilen står som säkerhet på lånet eller ej kan ju även bero på vem som lånat ut pengar och till vilka villkor.

För övrigt är det väl alltid klantigt att nämna en sådan sak. Vill försäkringsbolaget veta något så får de kolla upp det själva. ;)

Ett lån med bilen som säkerhet kan inte vara ett blancolån, ett blancolån är definitionmässigt ett lån utan säkerhet.

Nu kan TS ha blandat ihop begreppen lite och att lånet faktisk är ett billån med bilen som säkerhet och inte ett blancolån. Ett blancolån brukar ha sämre vilkor än ett billån och kan man få ett blancolån på 100 000 kr bör man kunna få ett billån på samma summa.

Är bilen belånad brukar lånföretagt ha som krav att bilen är försäkrad och föräkringbolaget brukar vilja vet om bilen är belånad när man tecknar försäkringen.
  • Kjell2
    Tobby skrev 2014-01-15 13:10:22 följande:
    Försäkrad bil är det lag på o det har inte med om den är belånad att göra

Ok - helförsäkrad och inte bara trafikförsäkrad.
  • Kjell2
    Tobby skrev 2014-01-15 13:05:17 följande:
    Skulle bilen varit säkerhet på lånet har ts själv varit tvungen att stå spm ägare o det gör hon inte

Det har du helt rätt i.
  • Kjell2
    skyline skrev 2014-01-16 10:55:09 följande:
    Men din mamma som står som ägare på bilen och försäkringstagare måste ju få en ersättning för värdet på bilen. Antingen en ny likvärdig bil eller pengar. Skaderegleraren gör ett värde på bilen det värden kommer bilens ägare få utbetalat eller en likv bil. Skaderegleraren Kan NEKA utbet om misstanke vid brott finns. Dom har rätten på sin sida.
    MEN...det är inte försäkringsbolagets "problem" om värde är mindre än vad bilens lån är, du får vad bolaget tycker är värt o ser inte till vad lånet är på, detta gäller allt även andra fordon o tex bostäder...

Det finns ett problem till. Försäkringen ska så på någon som använder bilen. Annars är den inte gilltig, ägande är inte tillräckligt.

Försäkringbolaget misstänker att mamman bara är bulvan och inte använder bilen alls. Utan står bara på försäkringen för att få låg premie. Ett upplägg som inte är helt sällsynt.
  • Kjell2
    skyline skrev 2014-01-16 11:02:59 följande:
    Men bilens ägare får ju låna ut bilen till någon om dom vill det är ju inget konstigt med det.
    Konstiga är varför den brann upp?

Låna ut är inga problem. Försäkringbolaget misstänker dock att mamman inte alls använder bilen, utan bara TS, och då gäller inte försäkringen.
  • Kjell2
    skyline skrev 2014-01-16 11:20:16 följande:
    Ja, men det är ju det jag menar, men det jag menar också är att DET SPELAR INGEN roll vart bilen står så ska fsk gälla ändå. Dom=fsk bolaget  skall inte fråga varför står bilen där,... Jag skriver ju att jag förstår dom gör en utredning först på varför bilen brann sedan hur dom mamman o dotterns upplägg...

Enl TS verkar det som i försäkringbolaget i första hand riktar in sig på att bilen inte alls används av mamman och att försäkringen därför inte är gilltig.
  • Kjell2
    Tom Araya skrev 2014-01-16 11:22:55 följande:
    Det stämmer inte. Nästan uteslutande är det ägaren (på papperet) och ingen annan som skall teckna försäkring.

Kopierat från Transportstyrelsens hemsida:
    Trafikförsäkring

Alla motordrivna fordon som används i trafik ska vara trafikförsäkrade, enligt trafikskadelagen (1975:1410). Om du vill kan du teckna andra fordonsförsäkringar, som hel- eller halvförsäkringar.

Om fordonet är i trafik så måste fordonets registrerade ägare ha en trafikförsäkring. Det gäller även om fordonet exempelvis är stulet, har användningsförbud, körförbud eller inte är i körbart skick. Fordonet måste ställas av för att kravet om trafikförsäkring ska sluta gälla.

Gäller det även en helförsäkring? Trafikföräkringen täcker ju inte skador på den egna bilen.
  • Kjell2
    Tom Araya skrev 2014-01-16 11:43:32 följande:
    Tveksamt då även firmabilar försäkras av ägaren, d.v.s. firman.

Det kan ju vara så att i det försäkringavtal som mamman tecknat för bilen står det att försäkringstagaren, dvs mamma, ska vara brukare av bilen. Om hon inte är det blir då avtalet ogilligt. Det blir alltså en avtalsrättslig fråga.

När det gäller saker som hyrbilar, företagsbilar mm finns det säkert i försäkringsavtalet  inga motsvarande krav. Vilket också påverkar premie, självrisk mm.
  • Kjell2
    Tom Araya skrev 2014-01-16 11:58:19 följande:
    Det är ju oerhört svårt att kontrollera huruvida någon använder bilen eller ej.

Med det ansvar det innebär att äga en bil kan man anta att privatpersoner inte gärna är ägare enbart på papperet.
    Man riskerar ju att åka på allt möjligt, p-böter, trafikbrott, skulder av obetalda avgifter o.s.v.

Det är inte helt ovanligt att en förälder står som ägare och försäkringstagare på en bil som endast ett barn använder. Allt för att få låg premie.
  • Kjell2
    Tom Araya skrev 2014-01-17 08:01:28 följande:
    Jag uppfattar det som att TS menar att mamman betalar försäkring, visst underhåll och en månatlig summa till TS för att få bruka den som om de ägde bilen tillsammans, jag ser ingen vettig förklaring till att mamman annars skulle betala så stor del av kostnaden för bilen. Det får den som hävdar att TS luras förklara.

Sedan vet vi ju förstås inte om det TS skriver här stämmer till 100%, men om vi utgår ifrån det....

Om TS luars eller inte är lite svårt att säga. TS är lite difus avseende mamman brukande av bilen. TS hävdar att mamman betalr lite då och då på samt att det skulle gå att ordna kontoutdrag på att mamman köper bensin odyl.

Dock kan jag förstå att försäkringbolaget blir lite misstänksamt och TS bör försöka bemöta det med lite dokumentation. Försäkringsbolaget försöker väl bli av med en kostnad om 100 000 kr genom att hävda avtalsbrott.
  • Kjell2
    Tom Araya skrev 2014-01-17 08:58:31 följande:
    Fast om TS mamma betalar delar av kostnaden i syfte att ha tillgång till bilen har det ingen betydelse om det i praktiken blir väldigt sällan.

Det är väl en avtalsrättslig fråga mellan försäkringbolaget och mamman. Om de inte kommer överrens får domstol avgöra. Jag är för dåligt insatt i dels hur avtalet ser ut och och dels praxis för att med säkerhet kunna säga vad en domstol skulle besluta i frågan.

Vad jag försöker säga är att jag förstår att försäkringbolaget blir misstänksamt och att TS bör försöka fixa fram dokumentation som styrker att mamman använder bilen. Men det kanske räcker som det är. Att TS och mamman står på sig mot föräkringbolaget att båda använder bilen och mamma inte är bulvan, för att försäkringbolaget ska ge med sig och betala ut ersättningen.
Svar på tråden HJÄLP, min bil brann upp och nu ingen ersättning?!