Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

HJÄLP, min bil brann upp och nu ingen ersättning?!

kvinna92 skrev 2014-01-14 14:30:43 följande:

Hej,

Jag tog ett lån och köpte en bil, värd 170.000:-
    Bilen är min och min mammas, min mamma betalar av till mig varje månad för hennes del.
    Men bilen står på min mamma och även försäkringen.

Jag bor på andra sidan stan och jag hade bilen för ca en månad sen, då den sen brann upp på parkeringen.

Nu en månad senare har nån äntligen tagit tag i ärendet (har även varit massa röda dagar under jul).
    Vi har varken fått hyrbil eller ersättning ännu, idag kom en utredare hem till min mamma och sedan sa han att vi kanske inte får någon ersättning för bilen ALLS, för att det är jag som har köpt bilen?!?!

HELT SJUKT.

Så jag ringde upp den här mannen och frågade om han skämtade med mig.
    Jag tog ett exempel om att min pappa skulle köpa en bil åt mig, och jag självklart lägger bilen på mitt namn osv, skulle ingen försäkring gälla då?
    Då svarade denna försäkringsmannen att det är en annan grej då, för då är allt den gåva.

KAN DETTA STÄMMA ??? Ska jag gå i förlust på 170.000:- för att bilen står på min mamma?! När det är VÅRAN bil, bara det att jag tog lånet.

Fordonets registrerade ägare ska teckna försäkringen på fordonet.

Dock hade jag slagit tillbaka om försäkring fanns. Hur förklarar försäkringsbolaget att de sålt en försäkring på ett fordon till en person som inte är registrerad ägare?
  • Tom Araya
    kvinna92 skrev 2014-01-14 16:20:13 följande:
    Det är ju just det vi har varit! ÄRLIGA FRÅN BÖRJAN, vi sa att det var våran bil osv.

Men nu i efterhand med alla problem borde vi bara ha ljugit om att jag hade lånat bilen så hade allt varit lugnt nu!
    Säg aldrig något som inte står på papper, det strular bara till det.

Den som står som registrerad ägare som är juridisk ägare, håll er till det och säg inget annat.

Registrerad ägare tecknar försäkringen och är också den som kan få ut ersättning.
  • Tom Araya
    LaFontaine skrev 2014-01-14 19:01:16 följande:
    Vanligt att man gör så när bilen ska skrivas över under dagen eller när den skrivits över men övergången inte registrerats.
    Jo, men då kan dubbla försäkringar finnas. En som registrerad ägare har och en som köparen har. Fordonet står inte försäkringslöst.
  • Tom Araya
    Kjell2 skrev 2014-01-14 19:18:37 följande:

I det här fallet står TS mamma som ägare och på försäkringen.
    Då borde TS mamma få ersättning från försäkringsbolaget om något händer fordonet som försäkringen skall täcka.
  • Tom Araya
    Tobby skrev 2014-01-15 13:14:18 följande:
    Nä räcker med trafikförsäkring så är den laglig men ts bil var mera försäkrad än så
    Gäller för framförande på allmän väg, alltså. Man får ha en bil stående och avställd utan försäkring.
  • Tom Araya
    kvinna92 skrev 2014-01-14 14:42:38 följande:
    Både bilen och försäkringen står på min mamma.
    Varför då blanda in andra (dig exempelvis), blir bara förvirrande.

Ägare och försäkringstecknare enligt papper är det försäkringsbolaget behöver veta.
  • Tom Araya
    MajaVira skrev 2014-01-15 19:08:53 följande:
    Det kan snarare ha med ålder att göra, då medelålders räknas som mindre riskbenägna än yngre personer.
    Fast försäkringsbolag skriver in villkor för vilka (ålder) som får köra bilen, om sådan restriktioner finns, annars finns inte de restriktionerna och det är då fritt fram att någon annan kör bilen.

Enligt TS har de valt bort "inga-förare-under-24-begränsningen" i sin försäkring.
  • Tom Araya
    Defeateris skrev 2014-01-16 07:14:18 följande:

Försäkringen kan fortfarande bli dyrare om den står på TS än på mamman - bland annat beroende på färre skadefria år med körkort och så vidare. TS har själv bekräftat att de valde att sätta ägandet/försäkringen på mamman då det blev billigare - vilket i sig inte är fel.

Dock måste de fortfarande kunna bevisa för försäkringsbolaget att det de facto ÄR deras gemensamma bil och inte, som så ofta annars, barnets bil som står reggad på föräldern enbart för att få billigare försäkring.. Utan någon form av bevisning mer än "jag säger ju att det ääääär så", exempelvis banköverföringar varje månad märkta "delbetalning bil" eller liknande kan det bli svårt..
    Du har absolut poäng där.
  • Tom Araya
    Defeateris skrev 2014-01-16 07:14:18 följande:

Försäkringen kan fortfarande bli dyrare om den står på TS än på mamman - bland annat beroende på färre skadefria år med körkort och så vidare. TS har själv bekräftat att de valde att sätta ägandet/försäkringen på mamman då det blev billigare - vilket i sig inte är fel.

Dock måste de fortfarande kunna bevisa för försäkringsbolaget att det de facto ÄR deras gemensamma bil och inte, som så ofta annars, barnets bil som står reggad på föräldern enbart för att få billigare försäkring.. Utan någon form av bevisning mer än "jag säger ju att det ääääär så", exempelvis banköverföringar varje månad märkta "delbetalning bil" eller liknande kan det bli svårt..
    Tom Araya skrev 2014-01-16 10:41:47 följande:
    Du har absolut poäng där.
    Dock hade nog ingen ifrågasatt, kollat upp eller begärt redovisning om inte TS hade blandat in sig själv i ett fordon som på papperet ägs och försäkrats på mamman.

• Tom Araya
    hghg skrev 2014-01-16 10:50:39 följande:

Jag tror att försäkringsbolag är ganska misstänksamma mot brinnande bilar generellt. Så då frågar de säkert varför bilen stod parkerad någon annanstans än hemma hos bilägaren.  
    Naturligt svar: hos dottern, för att hon lånar den ibland.
  • Tom Araya
    snedtak skrev 2014-01-16 10:56:40 följande:
    Jag tror det. Bilen brann ju upp på TS parkering, på andra sidan staden från mammans hem. Skulle gissa att ett försäkringsbolag ser det som misstänkt, särskilt eftersom det är en bilbrand.
    Det är inte ett dugg konstigt att mammans bil står parkerad hos dottern, då den rimligtvis borde göra det om mamman hälsar på dottern eller dottern lånar bilen, inget som är otillåtet enligt normala försäkringsvillkor på ett fordon.
  • Tom Araya
    Kjell2 skrev 2014-01-16 11:01:10 följande:

Det finns ett problem till. Försäkringen ska så på någon som använder bilen. Annars är den inte gilltig, ägande är inte tillräckligt.
    Det stämmer inte. Nästan uteslutande är det ägaren (på papperet) och ingen annan som skall teckna försäkring.

Kopierat från Transportstyrelsens hemsida:
    Trafikförsäkring

Alla motordrivna fordon som används i trafik ska vara trafikförsäkrade, enligt trafikskadelagen (1975:1410). Om du vill kan du teckna andra fordonsförsäkringar, som hel- eller halvförsäkringar.

Om fordonet är i trafik så måste fordonets registrerade ägare ha en trafikförsäkring. Det gäller även om fordonet exempelvis är stulet, har användningsförbud, körförbud eller inte är i körbart skick. Fordonet måste ställas av för att kravet om trafikförsäkring ska sluta gälla.

• Tom Araya
    snedtak skrev 2014-01-16 11:28:42 följande:
    Men i försäkringsvillkoren finns det antagligen inskrivet att den som tecknar försäkringen också ska använda bilen och inte bara äga den, just för att undvika situationer där man skriver den på en förälder för att sänka försäkringen.
    Tveksamt då även firmabilar försäkras av ägaren, d.v.s. firman.
  • Tom Araya
    Kjell2 skrev 2014-01-16 11:29:42 följande:
    Gäller det även en helförsäkring? Trafikföräkringen täcker ju inte skador på den egna bilen.
    Rimligtvis borde alla försäkringar på samma fordon tecknas av samma person.
  • Tom Araya
    snedtak skrev 2014-01-16 11:46:41 följande:
    Nu är jag verkligen inte insatt i hur försäkringen av firmabilar ser ut, men det är väl knappast långsökt att det finns företagsförsäkringar som ser annorlunda ut än privatförsäkringar?

Menar du att det är helt ok enligt vanliga försäkringsvillkor att skriva bilen på mormor och att hon står som ägare och försäkringsinnehavare, men att hon inte använder bilen alls?
    Det är ju oerhört svårt att kontrollera huruvida någon använder bilen eller ej.

Med det ansvar det innebär att äga en bil kan man anta att privatpersoner inte gärna är ägare enbart på papperet.
    Man riskerar ju att åka på allt möjligt, p-böter, trafikbrott, skulder av obetalda avgifter o.s.v.
  • Tom Araya
    NollÅtta skrev 2014-01-16 12:34:49 följande:
    Har bara läst ts. Jobbar som skadereglerare. Försäkringen ska stå på den som är ägare av bilen. Du kan inte teckna den på din mamma och sen köra den själv. Premien som du betalar för försäkringen är ju billigare på din mamma pga hennes erfarenhet osv och då ska hon vara nyttjare av bilen. Om det egentligen är din bil så utsätter du alltså bolaget för en högre risk men du betlalar inte för det = viss form av bedrägeri. Kontentan blir då att bolaget kan neka dig ersättning. Detta gäller inte företagsbilar. Där tecknas den på företaget men vem som helst kan nyttja den. Men premien är då också högre.
    Då kan du också berätta om försäkringsbolagets ställningstagande för det fall som TS påstår föreligger här, att bilen egentligen är gemensam (betalas och brukas av båda) men är registrerad på och försäkrad av mamman?
  • Tom Araya
    MajaVira skrev 2014-01-16 18:46:19 följande:
    Det måste väl också till stor del bero på hur TS och hennes mamma har uttryckt sig i sina kontakter med försäkringsbolaget. I denna tråd skriver ju TS att "JAG tog ett lån och köpte en bil", om de sagt något liknande till försäkringsbolaget är det förmodligen orsaken till dessa problem.
    Det var inte min fråga (dessutom säger TS att mamman gjort avbetalningar på bilen och betalat visst underhåll), utan hur försäkringsbolaget ställer sig till ett ägande som i praktiken är gemensamt (fast bilen kan bara stå på en person)?
  • Tom Araya
    NollÅtta skrev 2014-01-16 21:59:45 följande:
    Tom A: Spelar ingen roll vem som betalat bilen. Det enda vi bryr oss om är att den som står på försäkringen också ska vara huvudsaklig brukare av bilen. Skulle det vara så att den lånats ut några gånger tillfälligt så visst. Men nu nyttjar ju dottern bilen hela tiden men betalar inte in försäkringspremie för det. Förmodligen vet bolaget att dottern är huvudsaklig brukare. Då kan man inte heller vänta sig ersättning. Du har ju lurat försäkringsbolaget.
    Jag uppfattar det som att TS menar att mamman betalar försäkring, visst underhåll och en månatlig summa till TS för att få bruka den som om de ägde bilen tillsammans, jag ser ingen vettig förklaring till att mamman annars skulle betala så stor del av kostnaden för bilen. Det får den som hävdar att TS luras förklara.

Sedan vet vi ju förstås inte om det TS skriver här stämmer till 100%, men om vi utgår ifrån det....
  • Tom Araya
    Kjell2 skrev 2014-01-17 08:43:15 följande:

Om TS luars eller inte är lite svårt att säga. TS är lite difus avseende mamman brukande av bilen. TS hävdar att mamman betalr lite då och då på samt att det skulle gå att ordna kontoutdrag på att mamman köper bensin odyl.

Dock kan jag förstå att försäkringbolaget blir lite misstänksamt och TS bör försöka bemöta det med lite dokumentation. Försäkringsbolaget försöker väl bli av med en kostnad om 100 000 kr genom att hävda avtalsbrott.
    Fast om TS mamma betalar delar av kostnaden i syfte att ha tillgång till bilen har det ingen betydelse om det i praktiken blir väldigt sällan.
  • Tom Araya
    Kjell2 skrev 2014-01-17 09:07:35 följande:

Det är väl en avtalsrättslig fråga mellan försäkringbolaget och mamman. Om de inte kommer överrens får domstol avgöra. Jag är för dåligt insatt i dels hur avtalet ser ut och och dels praxis för att med säkerhet kunna säga vad en domstol skulle besluta i frågan.

Vad jag försöker säga är att jag förstår att försäkringbolaget blir misstänksamt och att TS bör försöka fixa fram dokumentation som styrker att mamman använder bilen. Men det kanske räcker som det är. Att TS och mamman står på sig mot föräkringbolaget att båda använder bilen och mamma inte är bulvan, för att försäkringbolaget ska ge med sig och betala ut ersättningen.
    Jag förstår inte varför TS ens krånglar till det och blandar in sig själv i ett ärende med ett fordon som hennes mamma försäkrat och är registrerad ägare för. Saken vore redan avgjord annars.
Svar på tråden HJÄLP, min bil brann upp och nu ingen ersättning?!