• Tobby

HJÄLP, min bil brann upp och nu ingen ersättning?!

mia1234 skrev 2014-01-14 14:39:02 följande:

Hel sjukt. Men står din mamma på bilen å har den försäkrad i sitt namn kan dem ej neka. Sen vem som står på lånet har dem ej med å göra. Trygghansa eller?

Jo om bilen är säkerhet på lånet
  • Tobby
    kvinna92 skrev 2014-01-14 14:43:04 följande:
    Hur menar du nu?

Det är ett vanligt blancolån.
    Då är den inte en säkerhet om det är ett lån utan säkerhet !

Om bilen är skriven på mannan o försäkringen på bilen står på mamman ska det inte vara ett problem ! Vad pengarna den är betald med har ingen betydelse om det inte är ett lån med bilen som säkerhet
  • Tobby
    kvinna92 skrev 2014-01-14 14:51:28 följande:
    Ja man blir ju helt galen, vi har redan väntat i 1 månad nu!!
    Man börjar ju bli galen, vi behöver ju pengarna för att köpa en ny bil.

Vet inte vad jag ska göra.. Om jag bara ska vänta på att få svar nästa vecka?
    Kan det vara så att den inte är tillräckligt bra försäkrad ? Folksam har varit toppen på alla våra försäkringar !
  • Tobby

Börjar oxå förstå varför dom är misstänksamma o ersättning kommer nog inte betalas ut

• Tobby
    Olympia skrev 2014-01-14 19:26:48 följande:

Är det fler än jag som är nyfikna på hur bilen "brann upp"?

Ja är jag med :)
  • Tobby
    skpklm skrev 2014-01-14 19:35:10 följande:

Folksam var väldigt bra när min bil blev förstörd i någon sorts krock.
    Vi har Folksam på alla bilar , djur o huset o är jättenöjda
  • Tobby
    Kjell2 skrev 2014-01-15 08:42:52 följande:

Ja - om hon är brukaren. Vilket försäkringbolaget ifrågasätter. Försäkringsbolaget verkar misstänka att mamman inte använder bilen och är målvakt avseende ägandet. Eventuellt för att få ner försäkringpremien.
    Inte så konstigt då det är ts som tagit lån , stort blacolån för att köpa bilen , klart att dom blir misstänksam
  • Tobby
    Kjell2 skrev 2014-01-15 09:13:22 följande:

Precis och sen upplägget

- Ung person som köper dyr bil med dyrt blancolån
    - Skriver bilen på mamma
    - Flyttar och får mer kostnader samtidigt som billån mm ska betalas
    - Bilen brinner upp
    Exakt
  • Tobby
    nozpa skrev 2014-01-15 11:59:12 följande:
    Och varför hon nu skulle informera försäkringsbolaget om detta öht. Känns också som en väldigt planerad historia. Finns ju ingen som helst anledning att berätta något om något lån alls då inte bilen i detta fall står som säkerhet.
    Nä men nu gjorde ts det
  • Tobby
    nozpa skrev 2014-01-15 12:01:23 följande:
    Jo, det är ju det jag menar. Det var totalt onödigt. Dom lär ju inte ha frågat ts om hon tagit ett blancolån för att köpa bil till sin mamma.
    Det måste dom berättat självmant. Vilket också kan verka lite konstigt. Ungefär som en historia dom diktat ihop innan.
    Att berätta lite för mycket.
    Ja då får man skylla sig själv
  • Tobby
    AnooYoo skrev 2014-01-15 12:09:55 följande:

Försäkringen gäller om den som tecknat sistnämnda är den som har det ekonomiska intresset i bilen. Det framgår i villkoret i de flesta (jag betvivlar att någon försäkring i Sverige utesluter detta) försäkringar. 

Du har ingen försäkring på den här bilen, alltså kan ingen ersättning utgå till dig. Din mamma har inget ekonomiskt intresse i  din bil, alltså kan inte hon heller får ersättning för den. 

Om du hade stått på försäkringen och betalat den premie du skulle betala hade det inte funnits något problem.

Då har ts varit tvungen att äga bilen oxå
  • Tobby
    AnooYoo skrev 2014-01-15 12:21:21 följande:

då är det kanske jag som har fel. 

ber om ursäkt (igen), har inte läst hela tråden och verkar ha missat en del.

i så fall var det ju sjukt otaktiskt av ts att berätta det. och svårt att bevisa dessutom. om ts mamma ska få ersättning är det ju upp till henne att visa att det är hon som brukar och har det ekonomiska intresset i bilen. 

ts kan aldrig få ersättning eftersom hon inte har någon försäkring.

Ts kan omöjligt få ersättning då hon inte har nån bil o försäkring
  • Tobby
    Kjell2 skrev 2014-01-15 12:58:24 följande:

Ett lån med bilen som säkerhet kan inte vara ett blancolån, ett blancolån är definitionmässigt ett lån utan säkerhet.

Nu kan TS ha blandat ihop begreppen lite och att lånet faktisk är ett billån med bilen som säkerhet och inte ett blancolån. Ett blancolån brukar ha sämre vilkor än ett billån och kan man få ett blancolån på 100 000 kr bör man kunna få ett billån på samma summa.

Är bilen belånad brukar lånföretagt ha som krav att bilen är försäkrad och föräkringbolaget brukar vilja vet om bilen är belånad när man tecknar försäkringen.
    Skulle bilen varit säkerhet på lånet har ts själv varit tvungen att stå spm ägare o det gör hon inte
  • Tobby
    Kjell2 skrev 2014-01-15 12:58:24 följande:

Ett lån med bilen som säkerhet kan inte vara ett blancolån, ett blancolån är definitionmässigt ett lån utan säkerhet.

Nu kan TS ha blandat ihop begreppen lite och att lånet faktisk är ett billån med bilen som säkerhet och inte ett blancolån. Ett blancolån brukar ha sämre vilkor än ett billån och kan man få ett blancolån på 100 000 kr bör man kunna få ett billån på samma summa.

Är bilen belånad brukar lånföretagt ha som krav att bilen är försäkrad och föräkringbolaget brukar vilja vet om bilen är belånad när man tecknar försäkringen.
    Försäkrad bil är det lag på o det har inte med om den är belånad att göra
  • Tobby
    Kjell2 skrev 2014-01-15 13:12:47 följande:

Ok - helförsäkrad och inte bara trafikförsäkrad.
    Nä räcker med trafikförsäkring så är den laglig men ts bil var mera försäkrad än så
  • Tobby
    Angels skrev 2014-01-15 13:13:54 följande:
    Nja, det är ju inte helt säkert. Bilen jag köpte på billån skrevs över på min sambo långt innan lånet var färdigbetalt. Nu bodde vi dock under samma tak, så är ju skillnad mot TS fall, men fortfarande stod jag med ett lån där en bil stod som säkerhet som jag inte stod som ägare på och det var ingen som sa något. Förstår också så är i efterhand att det kanske inte var så smart, men samtidigt skötte jag avbetalningarna och det var sambon som använde bilen.
    Fast en bil med kredit på ska inte gå att byta ägare
  • Tobby
    En bebis i magen skrev 2014-01-15 16:50:51 följande:
    Det går alldeles utmärkt att byta ägare på bilen. Men kreditköpsmarkeringen försvinner ju inte, om en sådan finns. Tänk på att bilregistret är inte sanningen, det är de ekonomiska transaktionerna och de ingångna avtalen som avgör vem som äger en bil. Bilregistrets uppgifter ska dock spegla detta.
    Men om bilen är säkerhet på krediten o den inte blir betald , då ska bilen kunnas ta ?
  • Tobby
    Tom Araya skrev 2014-01-15 17:22:28 följande:
    Gäller för framförande på allmän väg, alltså. Man får ha en bil stående och avställd utan försäkring.
    Ja självklart men då får den inte användas
  • Tobby
    skyline skrev 2014-01-16 11:02:59 följande:

Men bilens ägare får ju låna ut bilen till någon om dom vill det är ju inget konstigt med det.
    Konstiga är varför den brann upp?

Det konstiga är att ts talade om att ts tog ett stort lån till en bil som mamman står på
Svar på tråden HJÄLP, min bil brann upp och nu ingen ersättning?!