Dotter som inte vill sova hos sin pappa vid umgänge
Jag har ensamvårdnat om min dotter på 4 år och bor 17 mil från hennes pappa. Han ska ha umgänge med henne fre - måndag morgon där hämtning och lämning ska ske på förskolan. Efter domen så har jag och dottern flyttat pga av lägenhetsbrist i Stockholm , så vi flyttade hem till min barndomsby. Eftersom det blev väldigt långt för pappan att hämta dottern så är det alltid jag som kör henne till honom , men efter flytten så blev dottern hysterisk vid överlämningen ( hon grät i 10 mil så hon kräktes ). Dotterns pappa såg hennes förtvivlan och sade att vi kunde träffas alla tillsammans vid umgänget och att hon kunde sova med mig.. Nu träffas vi alltid allihopa vi umgängestillfällena ( I stockholm) , han vill nästan alltid att vi ska träffas på Max som ligger nära honom så han slipper åka , men dottern vill röra på sig och leka och jag har flera gånger föreslagit att vi ska träffas vid hennes favoritlekplats men då säger han nej der blir så jobbigt för mig att åka. När vi träffas så är dottern och hennes pappa som hund och katt . Hon säger Nej jag vill inte att du pussar mig men han håller ändock fast henne och gör tväremot. Jag märker att de inte lyssnar på varandra så jag har pratat med dottern att man skall lyssna på sin pappa och jag säger många gånger till henne han älskar dig därför vill han krama och pussa på dig.. Vissa gånger sitter hennes pappa bara och leker med sin telefon bortvänd från dottern och jag får säga till honom att lägga ner telefonen och får då till svar - Varför ska jag göra det hon vill ju iallafall inte prata med mig..... Högt så att dottern och alla runtomkring hör.
Det har hänt att dottern varit sjuk vid umgängestillfällena och då har jag erbjudit honom att komma till oss och sova hos oss men det vill han inte det är för långt att åka. Jag har även sagt att han får ringa eller prata på Skype med dottern när han vill men han har inte ringt en gång. Jag vill att dottern ska ha ett bra umgänge med sin pappa så jag tänker fortsätta puscha henne att "våga" vara med honom ensam några timmar ( det är de som är målet just nu). Och jag pratar alltid positivt om hennes pappa brukar säga du brukar ju ha så roligt hos pappa kommer du ihåg när ni var på teater m ,m
Några frågor : Pappan vill aldrig åka någonstans det är alltid jag som ska åka med dottern rätt eller fel ? Hur stöttar jag min dotter när hon bla frågar varför vill pappa aldrig leka med mig vid någon lekpark ? Varför tittar han jämnt på sin telefon och säger dumma saker till mig när alla hör ? Kan man prata med familjerätten själv och få råd och stöd ( utan pappan) eller ska jag vända mig till BUP.. Vill ha råd då jag vill att dottern ska kunna hitta en bra relation till sin pappa. Ska tillägga att hon har sedan hon var 3 år tyckte det varit jobbigt att sova hos honom..