Inlägg från: Drömtjejen |Visa alla inlägg
  • Drömtjejen

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Skolan är och ska vara avgiftsfri. Skolresor och klassresor som sker utanför skoltid ansvarar elever och föräldrar för. Håller med. Bättre att göra klassfrämjande resor på skoltid och inom läroplanen.

• Drömtjejen

Ja verkligen. Jag är mycket negativ till detta själv. Det finns klasser där sammanhållningen är kanon och det finns de som har det sämre. Man måste jobba med klassen tidigt i fråga om sammanhållning och respekt och glädje, annars skapar detta utanförskap. Så onödigt och synd.

• Drömtjejen

Oftast orkar eller vill inte föräldrar hjälpa till och resa med eleverna på resan. En klasslärare med huvudet på skaft åker inte med. Jag har suttit på föräldramöten där föräldrarna vill att läraren ska åka och ta allt ansvar. Ett ansvar denne enligt lag inte ska ta. Nej. Skoltid och resa och skolan ska betala. Tycker det är horribelt det som TS skriver. På min sons skola lägger lärarna sig inte i men erbjuder tid från föräldramöten att diskutera. De åker inte med och får inte betalt för jobbet. Bra om det ska bli en resa måste föräldrarna engagera sig. Ingen resa annars.

• Drömtjejen
    MadHatter skrev 2014-01-14 21:40:29 följande:
    Jag har lite svårt att förstå poängen med klassresa (förutom kortare resor under skoltiden för sammanhållningen/ i studiesyfte) egentligen. Hur många åker semester med hela sin arbetsplats?

Du har sååå rätt! Önskar det fanns en gillaknapp,
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!