Inlägg från: Zara Z |Visa alla inlägg
  • Zara Z

Förbannade klasskassa och skolresa !!

Jag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket innebär att vi måste få in otroliga 226 000 kronor till klasskassan för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan. Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

ZaraJag har två tvillingdöttrar i årskurs 7 och nu har klassföräldrarna och klassrepresentanterna bestämt att till skolresan i 9:an ska klassen åka till Rom och att de behöver samla in otroliga 8700 kr per barn vilket ger 226 000 kronor för klassens 26 barn 

Eftersom det kommer vara mest föräldrar som köper bullarna som barnen bakat eller chokladtopparna som de säljer innebär det att jag ska slänga upp omkring 17000 kr vilket jag inte har en chans till.
    Barnen är jättenöjda för att de ska åka till Rom men jag har svårt att dölja min frustration.
    Dessutom kommer jag vara klassförälder vårterminen i 9:an och inte en chans att jag kan ställa upp på resan.

Ni som haft barn i högstadiet:
    Kommer det inte bli så att det blir de vuxna som säljer och engagerar sig och barnen planerar och funderar på resan.Hur ska barnen kunna tjäna 17000 kr utan att jag ska behöva lägga ut för mycket?

Vad ska jag göra? Hjälp!

Zara

• Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!
  • Zara Z

Tack för alla kommentarer det känns bra nu när jag sovit och tänk på saken.

Jag är mest orolig att jag inte kommer ha råd att handla av mina barn och att det kommer krävas mcyket tid av mig men livet är svårt nog att få att gå ihop som ensamstående.

Tack framför allt till

Tindra85 skrev 2014-01-13 20:21:20 följande:
    Hej, Vill bara börja med att skriva att jag menar detta som en positiv synvinkel och inte något som ska få er att ta illa vid er eller vad som nu kan hända Vill ju bara säga att när jag gick i nian gjorde vi en fantastisk resa till Spanien tillsammans i klassen och vi tjänade in alla pengar själva! Eftersom alla har det olika pengamässigt hemma så skapade vi också förutsättningar så att alla skulle ha råd att följa med. Vi hade flera möten där man la fram olika idéer om hur vi skulle få in pengar och utgick sen från detta. Ingen skulle lämnas hemma för att denne inte hade råd, utan man skulle kämpa som en klass för detta. Vi sålde bl.a. Choklad/kokosbollar där vi fick olika områden som man sedan gick runt och tog beställningar, med engagemang och tydlighet (gärna något papper som styrkte att det var just till klassresa tex) sedan levererade man dem. Detta gjorde vi nog 2 eller 3 omgångar och tjänade faktiskt in största delen på detta! Vi hade även ett stånd på julmarknaden där föräldrarna hjälpt till och stötta med att baka olika bakverk också någon silltårta har jag för mig, men återigen där det var viktigt att det var VI elever som stod och sålde. Sedan hade vi en kabaré där vi tog inträde och sålde kakor i pausen -här fick vi också in mycket Har för mig vi gjorde mer, men kommer inte på just nu. Vet att de här företagen som man säljer pålägg åt är bra också. Jag tycker det viktiga är att alla får en rättvis chans att tjäna pengarna. Visst, vissa föräldrar kanske köper upp allt barnen kommer hem med, men mina föräldrar gick inte med på det (de köpte en normal ranson) utan det var bara ut och sälja - få barnen att bli stolta över det dem gör och försök få de att känna att de har faktiskt lyckats tjäna in pengarna helt själva! Tror mer man gör mer skada än nytta genom att barnen får allt serverat...och det borde ju finnas föräldrar som tycker samma sak :) Nej, ett möte (egentligen bara med klassen och mentorer ) och gör upp delmål och kanske inbördes "tävling" med små belöningar längs vägen för att tagga igång lite tävlingskänsla vem som kan sälja mest :) Vi lyckades dessutom samla in pengarna för våra 4 föräldrar som var med också... Hoppas det ger någon hjälp :)
    för alla tips och till 
    SilverS skrev 2014-01-13 20:24:13 följande:
    Det går att fixa!

Ungen klass fick ihop 423 tusen om jag mins rätt.
    Ett par bra saker för klassen att få in pengar fanns på www.klasskassan.eu

Om ni börjar i tid och och delar ut uppgifterna går det.
    Jag tror inte vi betalade mer är 2000 kr för sakerna.

Lycka till och ge inte upp direkt.
    för alla idéer.

Hur mycket tid behövde du lägga ner på att hjälpa barnen med detta?

Zara

Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!