Inlägg från: FrökenKanSjälv |Visa alla inlägg
  • FrökenKanSjälv

Förbannade klasskassa och skolresa !!

SANOJ skrev 2014-01-13 20:05:57 följande:

Har dem inte gjort om reglerna för sådant? Man ska inte betala för klassresor och sådant, det ska ske genom insamling. Men det blir 2900 :- per barn på 3 år. Det måste ju vara jävligt mycket fika man ska baka för att få ihop till det? Något ni kan göra är att ni samlar ihop gamla grejer hemma, går ihop med några andra klasskamrater och har en loppisdag? Där ni säljer saker och fika? 
    Du bekostar ju ändå fikat. Men baka några torra bullar och snåla med smöret så blir det inte så dyrt ;)

Be dina döttrar komma på egna idéer och säg åt dem att det är deras ansvar att samla ihop pengarna om de vill åka med, dem kan ju tävla mot varandra så kanske det blir roligare? 

Men som sagt, loppis, fika, chokladlotter, samla burkar, gå ut med hundar, skotta snö, klippa gräsmattor... Dem har ju ett helt sommarlov som väntar i sommar;)

Problemet är att det oftast är insamling till klasskassa, insamling till fotbollsläger, insamling till innebandyläger, osv. Högstadieungdomar har flera saker som det ska sparas pengar till, dessutom är det många som privat försöker sparar till datorer/telefoner. De skulle behöva ordentliga sommarjobb i ett antal veckor per år för att få ihop alla pengar...
  • FrökenKanSjälv
    Selfish Geene skrev 2014-01-13 20:05:32 följande:
    Den här typen av insamlingar bryter mot skollagen, det spelar ingen roll ifall det är "frivilligt" att följa med eller inte.

Gå med i Facebook-gruppen "stoppa det ekonomiska utanförskapet i grundskolan" där hittar du fler föräldrar som har reagerat mot den här sortens klassresor.

Efter protester och skrivelser stoppades den tilltänkta klassresan i min sons skola och utbildningsnämnden gick ut med ett officiellt påpekande att alla skolor i kommunen som gör något liknande kommer att anmälas till skolinspektionen.
    Du får gärna använda skrivelsen delvis eller i din helhet om du vill det, du hittar den i fb-gruppens sida
    Tack för tipset! Jag är superirriterad på dotterns tilltänkta klassresa. Där är det läraren!!! som ligger på och tjatar om insamlingsaktiviteter och läraren som skickar påminnelsemail. Så den här facebook-gruppen ska jag definitivt spana in!
  • FrökenKanSjälv
    Selfish Geene skrev 2014-01-13 20:32:52 följande:
    För mig är det här snarast en principfråga!
    Även om klassresor KAN bli jättelyckade blir de ofta INTE det, eleverna som redan befinner sig i utanförskap hamnar ännu mera utanför, ensamstående och tvillingföräldrar drabbas dubbelt av den ekonomiska belastningen och barn till sjuka föräldrar och missbrukare tappar sin självklara rätt att delta i alla klassaktiviteter.

För att inte tala om invandrarbarnen.
    Det är inte svårt att föreställa sig hur svårt det är att knacka dörr och försöka sälja saker utan att behärska språket eller att sälja salamikorvar när praktiskt taget ingen i din umgängeskrets äter fläskkött!

Det finns inget som hindrar en förälder från att arrangera en gruppresa var som helst, men den typen av aktiviteter har inget i grundskolan att göra!
    Håller med!

Och det här är också anledningen till att Skolverket satt ner foten och sagt nej till kostsamma skolresor.
  • FrökenKanSjälv
    EllisBell skrev 2014-01-14 07:39:24 följande:

Louise: ????? Det handlar om tonåringar och då är det väl snarare självklart att man jobbar på helger etc. Jag tycker att det är en toppenidé att ungdomarna får jobba ihop en klassresa tillsammans. För det var väl vad det är frågan om här?

Det handlar om 13-15-åringar. Stor skillnad mot en 17-åring. Dessutom vill jag att mina barn lägger sin tid på skolarbete så att de har en bra bas inför högskolestudierna.
  • FrökenKanSjälv
    EllisBell skrev 2014-01-14 09:32:19 följande:
    Haha, va? Både jag och mina syskon gick ut skolan med toppbetyg och har uniutbildningar av typen läkare, ingenjör, jurist etc och vi har alla jobbat på helger och lov från högstadiet. Detta trots att våra föräldrar har det bra ställt. Att tidigt lära sig göra rätt för sig är jättebra. De jag vet som misslyckats i livet är faktiskt såna som föräldrarna curlat för att deras enda fokus ska vara skolan.
    Om utbildning är måttet på hur lyckad man är i livet så går det nog bra för mina barn. Det barn som passerat studenten går på läkarprogrammet. Trots att hen aldrig tvingats jobba på helgerna...

Men jag tycker fortfarande att skolan ska vara avgiftsfri och att barn i yngre tonåren inte ska behöva arbeta på helgerna för att kunna delta i skolaktiviteter.
  • FrökenKanSjälv
    EllisBell skrev 2014-01-14 20:51:18 följande:
    Mitt inlägg var ett svar på ett annat inlägg från en person som tycktes tro att helgjobb i tonåren och uni står i motsatsförhållande till varann. Så är det alltså inte. Och nej utbildning är inte alltid lika med att vara lyckad. Jag känner som sagt folk som misslyckats rätt rejält trots sex år på Uni /KTH eftersom de när de kom ut i arbetslivet vid 25 fått allt serverat av föräldrarna "så länge de fick bra betyg"
    Ditt inlägg var ett svar på mitt inlägg...
Svar på tråden Förbannade klasskassa och skolresa !!