• äralltupptaget

hur ska jag få henne att suga ?

Fick en dotter för dryga 2 veckor sedan och har haft problem med att amma henne sedan dag 1.

Hon har varit dålig på att " ta tag " i bröstet och suga.. ibland får jag henne att suga 2-3 tag sedan släpper hon bröstet. Jag har prövat att " ta henne"  innan hon blir för hungrig -. så hon ska vara så lugn som möjligt och ha tid att leta-picka-suga osv.. men nä.. det går inte.. Jag har prövat alla möjliga ställningar, men den enda som jag tycker har funkat är att halvligga i soffan och ha henne på magen... alt i sängen och jag ligger på sidan.

På BB sa dom till mig att MAX amma ( försöka amma ) 10 minuter och efter det avbryta och ge ersättning, då hon förbränner mer än vad hon kommer få i sig.. Jag har försökt göra detta men det har inte funkat alls...
    Jag har mått jättedåligt över detta och till slut gav jag mer eller mindre upp och köpte en pump.. men någonstans inom mig så vill jag så gärna kunna amma henne, då jag vill att hon ska få i sig bröstmjölk istället för ersättning.
    Vi ger henne så klart allt  jag pumpar ut , men kompletterar med ersättning.

Har skrivit till amningshjälpen, frågat på BVC men inte fått några konkreta råd hur jag ska få henne att suga på bröstet.. kanske har hon blivit så bortskämd av flaskan..  jag vet inte...
    Ska jag ge upp amningen och köpa pumpen eller vad tycker ni ?

alla tips och råd är välkomna!!!

• Svar på tråden hur ska jag få henne att suga ?
  • Februari2013

Fortsätt amma! Låt henne suga/smutta vid varje tillfälle som ges, helst varje halvtimme. Det är många muskler som används vid amning hos barnet och övning ger färdighet. Det är svårt för barnet att suga till en början och det är betydligt lättare för barnet att suga på flaska så ger ni för mycket flaska så kommer hon vänja sig vid det och inte träna upp sina käk- och tungmuskler lika bra.

• Februari2013

Kontakta gärna amningshjälpen och be att få komma dit så de kan guida dig på plats med amningen. Hjälpa till att lägga barnet rätt osv.

Försök så mycket du kan och går det ändå inte så får du väl pumpa så ditt barn håller sig mätt och belåtet men jag är övertygad om att det kommer gå bra. Sugreflexen är ju medfödd och mamma och barn måste bara lära sig att bli synkade. Det är nytt för båda. Lycka till :)

• Februari2013

Kom på en sak. Du säger att hon släpper väldigt snabbt. Kontrollera att hennes näsa inte täpps igen av ditt bröst. Mina bröst var sprängfyllda när de runnit till så jag fick alltid kontrollera att jag höll på så sätt att näsan inte täpps igen. Gjorde de så lätt när de var så fulla i början

• Februari2013

Hon kanske släpper för att hämta andan. Bara en tanke annars så får du bara ge henne tid att träna upp musklerna och lära dig av en barnmorska att föra in bröstet rätt. Är lite av en konst när man inte är van men sedan kommer det gå av bara farten när vanan sitter i.

• Fiddolino

Min son tog inte ena bröstet när han var ny så jag fick testa en amningsnapp att sätta över bröstvårtan. Den fick han mycket lättare och bättre tag i och efter drt funkade allt mycket bättre!! Så den kan jag rekommendera. Finns på apoteket

• Loriyana

Kolla tungbandet! Min dotter kunde inte suga och det visade sig att hon hade för kort tungband. Det är lätt att fixa. Ett annat tips är att prova amningsnapp.

• Flickan och kråkan

Med tanke på att du skriver:

- att hon släpper snabbt
    - att liggamning fungerar bäst
    - att hon tar dåligt tag...menar du litet?

så tänker jag spontant mycket mjölk alternativt kraftig utdrivningsreflex. Fungerar det bra att pumpa? Får du en känsla av att det kommer mjölk när hon ammar? Sätter hon i halsen? 

• äralltupptaget

På BB visade dom mig hur jag skulle få in bröstet i munnen på henne, typ "nypa" ihop det så det blir platt och lätt för henne att få in den i munnen.. funkade sådär om jag ska vara ärlig.
    Vissa säger dock att man ska inte vara och peta och "störa" barnet, utan att det själv ska få leta sig fram och ta tag i bröstet utan att man hjälper det..  vad tycker ni ? ska man hjälpa eller ska man låta barnet sköta det själv ?

Jag har prövat amningsnapp men tyckte den var lite knepig. kändes som att hon inte fick i sig lika mycket mat ( kan ha fått för mig det dock)  sedan vevar hon med armarna så mycket och sliter bort den från bröstet så då måste jag avbryta för att sätta på den igen, och försöka få ett " vakum"  i själva nappen och bröstvåran ( tjatade dom om på BB ifall )

NU på senaste tiden då det gått att amma henne några enstaka minutrar så har det funkat bäst att ha henne på bröstet, och då tycker jag att hennes nästa är helt inklämd i bröstet, men det är det som funkat bäst...
    Sedan blir jag så oerhört lycklig om hon tar tag och suger att jag inte vill störa henne, jag skiter i om hon tar fel på bröstet och jag får såg, jag är överlycklig att hon suger.

Med dåligt tag menar jag att hon kan greppa tag om bröstet , som hon ska göra, och sedan blir det som bara mindre och mindre tag , och suger inte utan mer bara har tag och till slut så släpper hon

hur fixar man ett för kort tungband ?

Har skrivit till Amningshjälpen, men ja.. inte fått några tips som hjälpt.. mer att ibland går det bara inte och då får man acceptera det..   Jag kanske försöker för mycket..

• Zirap

Håll bebisens handflata eller ("hål"-fot och "pumpkläm" när hon börjar suga dåligt, då börjar de som regel suga mycket hårdare och intensivare! Foten är ofta lättillgänglig för pappan att hjälpa till att klämma om mamman koncentrera sig på bröstet och bebisens grepp. Detta knep fungerar även bra om man har en bebis som somnar ifrån för fort när den äter.

• äralltupptaget

har redan prövat det, eller gör det ..
    På BB rekommenderade dom att massera handen eftersom det tydligen sitter någon sug-reflex eller vad det nu var i handen...

• Loriyana

Först tycker jag du ska kontakta amningshjälpen och be dem kolla tungbandet. Om det är så att barnet har för kort tungband och inte kan suga pga det, så skickar de en direkt till en barnläkare som klipper tungbandet med ett snabbt litet snipp. Tar ett par sekunder bara. Men det ÄR otroligt jobbigt att se en människa med en vass sax i barnets mun! Ingen bedövning behövs.

• äralltupptaget

Ska på BVC imorgon så jag ska be dom kolla tungbandet..
    Men jag tror inte att det är det som är proböemet då man känner att hon suger som bara den då man stoppar in ett finger i munnen på henne..

• Allinrep

Min flicka är 11 dagar idag och för mig fungerar amningen när jag formar vårtan platt åt henne. Nu har jag börjat låta henne försöka lite själv först men hon blir så frustrerad så jag räknar med att behöva hjälpa henne ett tag till innan hon kan helt själv.

Jag tror att det som fick amningen att fungera alls var att jag lade henne rätt vid bröstet och när hon viftade för mycket lät jag henne suga på ett finger tills hon blev lugn och sen provade vi bröstet igen.

Det finns också flaskor som är bättre än andra att kombinera med riktig amning. Vi pumpade till en flaska i några dagar innan amningen kom igång och det strulade fortfarande, men när vi bytte till en annan flaska som enligt förpackningen skulle fungera bra med riktig amning så blev hon mer intresserad av bröstet igen. Så prova en annan flaska.

Dotter född 16 januari 2014.
  • Elsis00

Prova amningsnapp! Min son är en vecka gammal och vägrade bröstet de första dagarna. Barnläkaren kollade tungbandet men det var ok. Fick en amningsnapp och nu funkar amningen kanon! Provar utan då och då men lillen vill/kan inte suga utan nappen.

Svar på tråden hur ska jag få henne att suga ?