Inlägg från: Anonym (hahaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hahaha)

Min kille tog betalt från mig på HANS CAFÉ !!!!!

Anonym (Duh) skrev 2014-01-12 20:49:06 följande:
    Om det är på din fritid, du själv erbjuder dig till att göra det och han gör detsamma eller annat likvärdigt för dig, nej, du behöver inte skicka en faktura.  I andra fall ja, det är nog på sin plats att han betalar. Fast varför man frivilligt villstäda hos sin pojkvän fattar jag inte. Och sedan kommer kvinnor och klagar på att män inte gör något. Vem är det som lär dem det?
    Det är i ditt huvud som du relaterar kvinnor med städning. Stod det någonstans om jag var kvinna eller man? Exakt. Läs om, läs rätt och återkom med ett könsneutralt svar. 

Klart man gör saker för varandra i ett förhållande. Som tex städar, diskar osv. Spelar väl ingen roll om man bor tillsammans eller separat. Om min partner lagar mat åt mig i sitt hem så hjälper jag väl till med att diska. Handlar om hyfs. Precis som när jag sover hos ppartnern så vil jag hjälpa till och städa även om han/hon inte är där. Eller bjuda på en kaffe och bulle. Sunt förnuft. 
  • Anonym (hahaha)
    Anonym (ekonom) skrev 2014-01-12 20:53:14 följande:
    Du fick mothugg av någon ("Duh"?) och genast formulerade du om dig, gav nya förutsättningar för att det skulle passa för din argumentation. Om du syftar på när jag retades med dig tidigare så var jag öppen med att syftet var att reta dig, inget annat. Det var dessutom inte min retsamma kommentar som var poängen i det inlägget, men del två gick du inte in i av någon anledning... undrar varför...

Jag formularade om mig på det sättet att jag la till de extra detaljerna som även stod i TS fall så att det skulle bli lättare för DUH att förstå. Vissa detaljer som jag skippade första gången för jag antog att DUH skulle förstå ingick. Saker jag uteslöt som tex att lägenheter inte är min (cafeet var inte TS), jag frågade om partnern ville ha det städat och inte bara antog (TS kille frågade om hon ville ha något) osv.  

Om jag inte förstod din retsamhet så är det för att jag är lite on the edge nu. Här på FL vet man inte om folk attakerar eller skojar lite. 

Mina stavfel beror på att det börjar bli sängdags för mig snart så ignorera dem. Och jag menade det inte som personangrepp på dig men det blir ltt så inom olika yrken, läkare är ofta hypokondrier, jurister är ofta by the book och lagar och allt liknande, tandlkare väldigt sockermedvetna, personliga tränare är kost och träningsgalna och ekonomer är mycket siffror. 
  • Anonym (hahaha)
    Fanny b skrev 2014-01-12 22:47:05 följande:

Har du läst om varför många i denna tråd inte håller med ts? Om inte, så handlar detta långsiktigt  inte bara om en kopp kaffe och en bulle, om ts pojkvän hade bjudit henne på detta kanske han hade startat en trend, för om nu ts får gratis fika i hans kafé, då borde hans vänner och familj också få det. Han hade också visat inför sina anställda det går an att bjuda partners på fika, om hans anställda då också börjat göra detta, så hade det handlat om många som får gratisfika. Vilket skulle kunna innebära att många av stamkunderna inte är betalande, så antalet betalande kunder kan då minska. Och även han hade kunnat stoppa denna trend om det gått för långt, så hade det nog varit besvärligt. För det är lättare hindra något genom att inte tillåta det från början än att tillåta något för att sedan införa restriktioner.

En annan sak är också att även fast det bara är en kopp kaffe och en bulle så är det sådana här försäljningar som fik får in pengar på.
    hans anställda ska skita i vad han gör med cafeet som han äger. och som chef brukar säga vilka regler och lagar som ggäller när man anställer någon. det är hans fik, han kan göra vad han vill.
  • Anonym (hahaha)
    Fanny b skrev 2014-01-12 23:00:57 följande:

Det var någon som äger ett fik som har skrivit detta i denna tråd. Flera i denna tråd som arbetat i matbutiker och äger mackar har också berättat att ägarna aldrig tog varor från livsmedelbutiken/macken som kunde säljas, utan de tog varor som hade gått ut. Vilket jag inte tycker är konstigt, för vitsen med att sälja något är att tjäna pengar på det. Så att som kaféägare bjuda sin partner och andra på fika tycker jag är kontraproduktivt. I ts ställe skulle jag vara glad att ha en pojkvän med denna inställning för om de sambos och de delvis lever på hans fik så är risken att han bjuder kompisar på fika och därmed minskar sin förtjänst liten.
    Så en restaurang ägare ska aldrig äta sin egna mat  gratis på sin restaurang? En mekaniker ska aldrig laga sin egen bil på sin egna firma? En bagare ska inte ta bakelser från sin egna konditori utöver de som blivit gamla? 

Alltså lägg av. Det är SNÅLT! Även om han kunde tjäna 50 kr på att sälja den så bjuder man sin partner. Och anställda har regler för att följas. Sen vad ägaren vill göra ska de inte bry sig om. 
  • Anonym (hahaha)
    januari33 skrev 2014-01-12 23:15:02 följande:
    Det var inte snålt gjort av honom att inte bjuda på fika.
    Handlar om att när han sen ska redovisa kassan fattas det pengar som han förmodligen måste ta ur egen ficka.
    Ehh no comments. Eller jo.... DET VAR SNÅLT. För det första så är det hans fik så det påverkar inte hans affär. Och det kommer inte "fattas" pengar för han vet att det finns inte pengar för en bulle för han GAV BORT DEN. Och för det han andra... vem fan bryr sig om det går ur hans ficka?? Hans fik, hans partner. BJUD PÅ FIKAT! Herregud så svårt är det inte. 
  • Anonym (hahaha)
    Singoallaa skrev 2014-01-12 23:14:54 följande:

Lägg ner. Jag bjuder gärna alla gånger om, om så tusen bullar till den jag äskar. Om kaféet står och gungar på den hemlagade bullen då kommer kaféet inte klara sig någon längre tid ändå. Kom igen. Pinsamt att läsa era inlägg.
    Helt med på dina noter. Förstår inte de andra.
  • Anonym (hahaha)
    Anonym (Andrew) skrev 2014-01-12 23:21:52 följande:
    Konstigt folk på sidan...   Det var extremt snålt... extremt!!  Bara vi svenskar som gör så här.... min lokala pizzabagare bjuder mig på kaffe+kaka medan jag väntar på pizzan... Herregud... han måste ju konka när som helst! Släktingar till honom äter där varje dag gratis.

TS, jag förstår dig fullständigt... jag hade nog inte gått in på det där Kaffet nåt mer. Hade nog dumpat snåljåpen. 

Fy fan vad snålt...
    kan inte påpeka det ännu mer. EXTREMT snålt!
  • Anonym (hahaha)

Fattar inte att jag har varit så aktiv i denna tråden för brukar egentligen bara läsa och aldrig skriva men alltså detta var så extremt att t o m jag blev irriterad å TS vägnar. Aaarrrggghhhh!

Skönt att fler som tycker som mig hittade hit. Började nästan tror att jag var den enda konstiga som vill bjuda min partner som jag älskar på en kaffe och bulle. 

• Anonym (hahaha)
    kvinnan03 skrev 2014-01-13 07:11:19 följande:
    Till TS

Det kostar inte en krona att driva ett cafe

Sen måste han ju tjäna på att ha cafet med mera förstår du inte det?

Snål Nä det tycker jag inte

Hade det varit en dejt t ex bio och hade fått betala utan att han hade sagt varför JA i så fall
    Herregud jag hade skämts för min partner och snarare känt mig utnyttjad om han/hon tog betalt av mig. Att någon vill tjänar på sin partner. Fy fan. För en kaffe och en bulle. Så sjukt jävla snål.

Och tycker folk ska sluta snacka om att "varför ska killen alltid betala" eller "tjejer vill utnytjja en kille för pengar".

Herregud hade väl varit lika snålt om det var en tjej som tog betalt av en kille. 

Bläää. Tummen ner för snåla människor. Go TS!
  • Anonym (hahaha)
    Anonym (Va?!?) skrev 2014-01-13 07:28:37 följande:
    "Svenskt fenomen"? Jäkla rasister, vad är det för skitsnack?!
    Mmm jag är invandrare och tycker också det känns obekvämt när folk börjar dra in att det är svenskt. Känns lite tråkigt och vissa grejer ska man vara försiktigt med att säga. 

Men måste återigen säga att om man skiter i att det är "svenskt", kille/tjej osv.... oavsett vad så var det sjukt jävla SNÅLT!
  • Anonym (hahaha)
    Siilje skrev 2014-01-13 08:15:15 följande:

Jag uppfattade inte att det var en dejt. Klart killen kan bjuda på en dejt men jag tycker inte det borde vara givet att just killen skall bjuda.
    Jag kan förstå att ts blev snopen när han sa vill du ha något då det lät som att han bjöd. Men jag tycker i övrigt inte man bara skall vänta sig att bli bjuden.
    Kan inte heller förstå ts motivation till att skrika på honom istället för att tala om saken först innan man går till attack.
    Herregud jo man ska visst kunna förvänta sig att bli bjuden på en kaffe och bulle av sin partner i dennes EGNA ÄGDA CAFE. Alltså lägg av. Det handlar som sagt inte om juveler eller extremt dyra grejer. Det handlar om helt liten, fjuttig, fattig kaffe och bulle. Och det handlar inte om någon annan än sin PARTNER. Sin kärlek. Men ja... vissa är väl extremt snåla. 

Hade det varit en vän som hade skrivit så hade jag sagt visst, klart du ska betala och sunt förnuft säger att man ska erbjuda att betala. Men vänner har man många av och det är mer förståeligt att man inte kan erbjuda alla på gratis fik hela tiden Partner har man EN av. Förhoppningsvis. 

Thank god att mitt fik går tillräckligt bra för att jag ska ha råd att kunna bjuda mina nära och kära på kaffe och bulle då och då. Hade det varit så tight att man inte har råd med en sådan förlust så borde man tänka till en extra gång om det verkligen är värt att hålla öppet eller om skeppet håller på att sjunka och man går mot konkurs.
  • Anonym (hahaha)
    Anonym (/) skrev 2014-01-13 10:31:23 följande:
    Varför görs det här till en könsfråga? Det finns enl min erfarenhet precis lika många snåla/generösa killar som tjejer och jag är säker på att de flesta killar också förväntar sig att få en kaffe gratis om de dyker upp på sin sambos kafé.
    Exakt mina ord i tidigare inlägg.
  • Anonym (hahaha)

Skulle skämts ihjäl om mitt barn hade tagit betalt av mig för en kaffe och bulle när jag besöker honom/henne på hans fik. För alla ni som säger att "business is business" och att "vaddå man kan väl inte bjuda alla"...  det inkluderar väl föräldrar också? Herregud. 

Så sjukt pinsamt.
  • Anonym (hahaha)
    kvinnan03 skrev 2014-01-13 14:54:19 följande:
    Brukar han bjuda annars då?

Hans café måste gå i vinst eller gå runt varje månad, det kostar massa att ha ett café, kanske han inte heller bara få ta bullar och så? Allt kanske ska redovisas? 
    Ibland ska man ju inventera lager också, jag vet har arbetat inom café o rest branschen 
    Han gör tydligen sina egna bullar. Och jag tror knappast att en kaffe och bulle som kostade 40 kr påverkar hans vinst särskilt mycket.
  • Anonym (hahaha)
    Anonym (Usch) skrev 2014-01-14 09:50:38 följande:
    Visst hans fråga kunde man tolka som att han skulle bjuda, men samtidigt att gå med den inställningen att KILLEN ska bjuda är väldigt old-school och om inte så blir man stämplad som snål. Jag förstår inte hur svårt kan det vara att betala för sitt, generellt sett än att förvänta sig att någon bjuder, det i mina öron låter väldigt snålt.

Att driva företag kostar och bjuder man alla man känner gratis så är det väl inte spec lönsamt och vara egen kan jag tänka mig. Samtidigt var det ju ingen stor summa pengar direkt och visst han kunde ha bjudit men samtidigt folk med den inställningen ska fan inte bli bjudna heller.
    Fatta att det inte handlar om könsroller och att det inte handlar om att det är killen/tjejen som betalar. Det handlar om att de är ett par och har varit ihop i två år och då tar man inte betalt för en jävla kaffe och bulle när ens partner kommer på besök i kafeet som han/hon äger. Hade det varit omvända roller så hade det också varit jävligt snålt.
Svar på tråden Min kille tog betalt från mig på HANS CAFÉ !!!!!