• Anonym (arv)

Arv när man har särkullebarn?

Lever i ett sambo förhållande med en man som har två barn sedan tidigare och snart har vi även två gemensamma barn tillsammans.

Har hört att man bör skriva ett testamente när det förekommer särkulle barn, stämmer det? 

Vi bor i en hyresrätt och kommer nog göra det resten av våra liv pga att vi inte kommer ha råd med hus. Han äger inget stort och inget direkt sparande förutom pension och lite till barnen och ett litet sparkonto där han tar ifrån vissa månader vid behov. Han äger en bil.

Jag har ett större sparande och ett mindre som jag tar av vissa månader vid behov. Pension sparar och sparar åt nuvarande barnet (kommer även göra det till nästa barn som vi väntar). Äger ingen bil eller fastighet.

Min fråga är , bör man ändå skriva testamente fasten vi inte äger något av större värde?

Jag vill att mitt sparande går till mina barn inte till särkullebarnen, har jag förstått det rätt att dom inte ärver mig om jag inte skriver något? 
    Och även för sambon måste det väl vara oförändrat om jag skulle gå bort före honom? Och även för mig antar jag?

• Svar på tråden Arv när man har särkullebarn?
  • Vilhelmina001

Just i det här fallet gynnar det faktiskt dig och dina barn, att du bara är sambo och inte gift. Fast man brukar rekommendera folk att gifta sig när de ska ha barn. Men som det är nu, så har inte din sambo någon arvsrätt alls efter dig, och därigenom kan heller inget av din egendom hamna hos dina styvbarn. Dina egna barn ärver allt efter dig!

Du har förstås inte någon arvsrätt efter din sambo heller. Utan när han dör, så kommer alla hans barn att få en fjärdedel var av hans tillgångar.

• Anonym (arv)
    Anonym (i) skrev 2014-01-11 10:15:06 följande:

Ja, på sätt och vis. Man räknar samman era tillgångar (undantaget det som är enskild egendom - sånt går att fixa med äktenskapsförord) och räknar hälften av det som arv efter honom. Så 1/4 av era samlade tillgångar kommer då att tillfalla särkullbarnen. Har du ett välfyllt bankkonto och han är pank kan det alltså bli så att hans barn ärver dina pengar. Men om det är han som har mest pengar så får du behålla en del av dem, som annars hade gått till hans barn om ni varit sambor.
    Tycker det är helt fel i systemet och att det borde göras om. 
    Jag ska eventuellt köpa en vinterstuga till ett väldigt bra pris som kommer stiga i värde. Det är en släktstuga och jag vill att mina barn kommer få ärva den och inte särkullebarnen. Så i mitt fall ska jag inte gifta mig med sambon?
  • Vilhelmina001
    Anonym (arv) skrev 2014-01-11 09:29:48 följande:
    Om vi skulle gifta oss i framtiden, blir det skillanad negativt eller positivt för oss då?

Kan jag skriva så sambon ärver lite efter mig om jag skulle vilja det?
    Det blir sämre för dina barn, eftersom de är era gemensamma och då får de inte ut sitt arv direkt om du dör. Utan först efter att din man också dött. Det innebär att han kan leva upp dina pengar som han vill, och låta sina särkullsbarn också få glädje av dem på olika sätt, medan han lever. Först när han också dör ärver dina barn - och då finns det kanske inget kvar... 

(Om han dör först får dock hans barn ut sitt arv på en gång, eftersom de är särkullsbarn.)

Gift dig inte!!!
  • Bestemor
    Anonym (arv) skrev 2014-01-11 10:18:34 följande:

Jag ska eventuellt köpa en vinterstuga till ett väldigt bra pris som kommer stiga i värde. Det är en släktstuga och jag vill att mina barn kommer få ärva den och inte särkullebarnen. Så i mitt fall ska jag inte gifta mig med sambon?

Jo, det spelar ingen roll. Ni skriver bara papper på att stugan är din enskilda egendom.

Min far och nya frun hade äktenskapsförod. Båda hade barn från tidigare äktenskap.
  • Vilhelmina001
    Anonym (arv) skrev 2014-01-11 09:29:48 följande:
    Om vi skulle gifta oss i framtiden, blir det skillanad negativt eller positivt för oss då?

Kan jag skriva så sambon ärver lite efter mig om jag skulle vilja det?
    Den här frågan avser nuläget antar jag - om ni endast bor ihop. Ja, du kan såklart testamentera pengar till vem du vill, så länge som det finns kvar tillräckligt till dina barns laglott, som är en fjärdedel av allt du äger.
  • Anonym (h)

är ni sambo äger ni era sparkonton enskilt och då ärver bara dina biologiska barn dig.

är ni gifta bör ni skriva ett äktenskapsförord att arv, egna förtjänade pengar (lön)/egen köpta saker och det ni haft med in i boet (tex smycken eller att du hade med soffan och en byrå när ni flyttade ihop) är enskild egendom. vet att mina formuleringar inte är juridiska termer men en familjejurist kan hjälpa er för en slant :)
    bilen blir gemensam om inget skrivs likaså möbler.

• Anonym (i)
    Tycker det är helt fel i systemet och att det borde göras om.  Jag ska eventuellt köpa en vinterstuga till ett väldigt bra pris som kommer stiga i värde. Det är en släktstuga och jag vill att mina barn kommer få ärva den och inte särkullebarnen. Så i mitt fall ska jag inte gifta mig med sambon?

Då kan ni skriva ett äktenskapsförord där stugan står som enskild egendom. Så länge man har allt på papper (anlita en jurist så att det blir rätt!) så går det att komma runt det mesta. Man kan t.o.m. göra en fuling och skriva så att allt ni äger och har blir din enskilda egendom. Då ärver inte särkullbarnen många ören. Men så snikna hoppas jag att ni inte är!
  • Vilhelmina001
    Nja, du har ju alltid möjligt att skriva att stugan ska vara din enskilda egendom. Då räknas den inte med i bodelningen - varken efter ett dödsfall eller en skilsmässa.

Men om man absolut inte vill att ens partner och hans barn ska ärva något efter en, så är det som sagt bäst att inte gifta sig. Då är man som helt orelaterade inför lagen (förutom bostad, möbler och husgeråd, men det blir ju inte mycket pengar om man bara hyr en lägenhet.)
  • kaffeamanda

Det finns en jättebra bok från BL förlag som heter Testamentshandboken. Jag lånade den från biblioteket när jag och min man skrev testamente, där står det mesta man behöver veta i text som man förstår.

• Anonym (jag)

Varför är det så noga att inte dina bonusbarn ska ärva? Dom tillhör ju familjen lika mycket som dina biobarn.

Svar på tråden Arv när man har särkullebarn?