• Ellisizza

1,5 åring vägrar somna! Hjälp, blir galen!

Min dotter är 1,5 och sedan flera månader har hon jättesvårt att somna på kvällarna. Inga problem på dagarna. Trodde det var en fas så vi har försökt vänta ut det men det blir inte bättre, snarare värre! En dag ser ut ungefär så här: 6.30 stiger upp 12-13.30 sover middag. Somnar ofta inom 10 min 18.30 på med pyjamas, borsta tänderna och saga 19 får en flaska i sängen och äter den med lampan släckt 19-20.30 bökar runt, pratar, gnäller efter alla gosedjur, vill att man ska sjunga 20.30 somnar Jag blir galen! Hon vill att man ska sitta i fotändan av hennes växasäng tills hon somnar men jag orkar verkligen inte sitta där 1-2 timmar varje kväll. Jag får ingen egen tid och jätteont i ryggen. Hur får man henne att sluta hålla på hela kvällarna? Vi har provat väcka på dagarna men om hon bara får sova en timme blir hon jättetrött och gnällig sen.

• Svar på tråden 1,5 åring vägrar somna! Hjälp, blir galen!
  • Ellisizza
    frökenelisabeth skrev 2014-01-10 20:29:14 följande:
    Har ni provat att senarelägga nattningen, kanske bara en halvtimme så att hon ligger i sängen vid 19.30 i stället för 19?

Nej, hon blir bara vildare om hon får vara uppe längre. Hon kan vara trött och gnällig tidigare på eftermiddagen men efter middagen är det som att hon får ny energi. Hon springer runt hela tiden och busar. Tror det skulle bli ännu värre om hon fick vara uppe längre. Tror att hon lätt skulle kunna vara uppe till tio elva utan problem.
  • Ellisizza
    Nezanli skrev 2014-01-10 21:05:41 följande:
    Vår son är likadan. Ju tröttare desto mer speedad blir han! Vi kör välling innan sängen. Bosta tänder o allt sånt,halv 8 mysa o varva ner tillsammans i sängen. Typ läsa bok eller kolla på bilder på mobilen. Inte funderat på o byta säng till en större så ni får plats brevid?

Ja, vissa barn verkar ha svårt att varva ner. Jag ryms att ligga bredvid och gjorde det förut men då far hon runt ännu värre, fäktar med armarna och kan slåss ibland.
  • Ellisizza
    frökenelisabeth skrev 2014-01-10 20:52:05 följande:
    Låter som en tjej som har svårt att varva ner då...  Sover hon hela natten när hon väl somnar? 

Hon har sovit hela nätter. Tre gånger i sitt liv. Ofta vaknar hon en gång. Ibland kan hon stöka på natten också, men inte så ofta.
Svar på tråden 1,5 åring vägrar somna! Hjälp, blir galen!