Inlägg från: skogsbär |Visa alla inlägg
  • skogsbär

Skriker efter halva flaskan ersättning!

Någon som vet vad som är fel? Har börjat ge sonen på fem månader ersättning då min mjölk inte räckte till och han inte blev riktigt mätt. Det tog ett par dagar innan han accepterade flaskan och efter det gick det bra några dagar. Men nu går det inte alls. Han äter mellan 40-60 ml sedan börjar han gallskrika och det är nästan omöjligt att få i han mer, så får ge bröstet till sist. (Vill ju gärna vänja han av vid bröstet på dagarna nu). Pruttar gör han extremt mycket nu också.

Tål han inte ersättningen? Baby Semp är det jag ger honom, skulle det göra skillnad om man gav honom t.ex NAN eller är det samma ingredienser i det?

• Svar på tråden Skriker efter halva flaskan ersättning!
  • skogsbär
    Mims01 skrev 2014-01-09 19:24:50 följande:
    Min dotter hade samma problem, hon var dock en månad då. Började med babysemp lemolac, finns både som ersättning och tillskottsnäring efter 6 månader. Efter det blev hennes mage bättre..

Vilken nappflaska använder du?

Jag bytte till tommee tippee och tycker hon tog den mycket bättre ( hade medela calma innnan)

Har testat alla nappar som finns och mam är den han vill ha, storlek 2 som ska vara för ersättning. Finns lemolac i affären eller man får gå till apoteket?
  • skogsbär
    Blivande sköterska skrev 2014-01-09 19:21:18 följande:
    Kan hålet i flaskan vara fel storlek? För stort: Rinner för snabbt, får ont i magen. För litet: Tycker det går för långsamt.

Har mams napp nr 2, och det står att den ska vara för ersättning. Har testat 1an men det är för trögt för honom. Han är van vid att det rinner snabbt då det gjorde det från mitt bröst så skulle det gå för sakta blir han arg.
  • skogsbär
    Alla hemma skrev 2014-01-09 19:33:05 följande:
    I affären. Ser ut som vanliga babysemp, men det står lemolac på.

Då får jag testa den. Hoppas att det hjälper!! Mat måste han ju ha och gärna utan besvär, stackarn!
  • skogsbär
    Blivande sköterska skrev 2014-01-09 19:40:11 följande:

Ja pröva dig fram, vet flera barn som inte klarat tex babysemp men nan osv.
    Men ska jag prova nan innan jag provar baby semp lemolac?
  • skogsbär
    Alla hemma skrev 2014-01-09 19:33:05 följande:
    I affären. Ser ut som vanliga babysemp, men det står lemolac på.
    Läste på lite om babysemp lemolac. Vet inte om det är fel på att han inte kan smälta ersättningen ordentligt. När han börjat äta så tar det kanske en minut sedan börjar han skrika, reagerar magen så fort så att det är matsmältningen det är fel på? Kanske ska testa nan först?
  • skogsbär
    Blivande sköterska skrev 2014-01-09 19:48:51 följande:

BabySemp Lemolac är extra lättsmält för barn med problem med matsmältningen, lindrig kolik eller barn som småkräks. Jag tror inget är direkt fel utan att ditt barn kanske inte riktigt fixar babysempen.
    Så jag ska satsa på nan?
  • skogsbär

Men måste fråga, någon som gett sin bebis babysemp och den skrikigt under matningen, men blev bättre när man bytte till t.ex nan eller tvärtom? Tycker det är så märkligt att han äter och efter en stund börjar skrika och att det skulle hjälpa med att byta. Men är ju första barnet och jag har verkligen noll koll på sånt här eftersom jag helammat han fem månader och ska  börja med nåt nytt helt plötsligt.

• skogsbär
    Mims01 skrev 2014-01-09 20:38:05 följande:
    Jag provade babysemp först och hon hade samma problem, hennes mage klarade det inte alls.. Provade även NAN men hon ratade den helt så då provade jag baby semp lemoloac. 
    Det är ingen mirakelkur som fungerar på fem minuter men för min lilla blev det bättre med magknipet efter någon dag eller två.. Alla barn är ju olika.
    Men kanske saknar han att tutta och det är en stor omställning för honom med nappflaskan.
    Prova byt ersättning, ha tålamod och ge det lite tid så kanske det blir bättre?
    Jo men det konstiga är att för några dagar sedan när han lärt sig att ta flaskan, då åt han 120-140 ml utan problem, tills i förrgår när han helt plötsligt börja gallskrika efter ca 40 ml, alltså knappt efter nånting. Jättemärkligt!
  • skogsbär
    Alla hemma skrev 2014-01-09 22:24:22 följande:
    Det låter som din bebis sväljer luft vid matning. Har du kolikflaska? Annars är det ett tips.

Yes det har jag.
  • skogsbär
    bellabellan skrev 2014-01-10 07:28:22 följande:
    Yes det har jag.

Eller aa, anti-kolikflaska.. Har ingen kolikflaska.
  • skogsbär
    aztec skrev 2014-01-10 07:32:14 följande:
    Vet inte vad du har för flaska, men jag använde en medela flaska, då väljer hon själv hur fort och mycket hon dricker.. kanske går för fort för hans mage osv?

Har mam flaska. Har testat medelas, tommes, nuk och ja alla som finns känns det som. Mams är den enda han vill ta. Så får bli den. Har napp 2 som ska vara till ersättning. Napp 1 är för bröstmjölk enbart, men ska man ha den endå? Borde ju rinna FÖR långsamt då.
  • skogsbär
    Alla hemma skrev 2014-01-10 08:59:50 följande:
    Han kanske helt enkelt behöver en paus på mitten. Hur ergonomiskt anpassade flaskorna än är så blir det ju inte samma som när du ammar. Prova göra en halv portion och rapa och ta en paus och gör en halv till. Ni får nog helt enkelt prova er fram. Mata hud mot hud för att efterlikna amning kan med funka. Tänk att det ska vara så likt amning som möjligt i början.

Nej, att det ska likna amning funkar inte alls, då blir han jättearg. Utan så långt ifrån amningsställning som möjligt, då funkar det. Haha.. Jag testade nan nu på morgon, vet inte om det var en tillfällighet men det gick mycket bättre. Fick dock ställa mig upp efter halva flaskan och vagga och sjunga för honom för att få i det sista, så 130 ml gick ner utan protest. :) Men ska testa med minsta storlek på napp nästa måltid. Skriker han hysteriskt så kan jag utesluta att han vill att det ska gå trögt.
  • skogsbär

Ja då kommer en ny fråga, han har ätit rätt bra nu med nan tetra (provat det i två dagar) och eftersom han åt och verkade nöjd öppna jag nu nan pulver och nej nej, det gick ju verkligen inte!! Totalvägra! Är det sån skillnad på tetra och pulver? Nån som har erfarenhet av detta? Fattar ingenting.

• skogsbär
    Alla hemma skrev 2014-01-11 20:19:03 följande:
    Nej det ska vara samma. Har kört både tetra och pulver till två av mina. Det har inte blivit klumpar när du blandat då, så det blir stopp?

Nej, exakta mått och skakade noga. Såg inga klumpar. Så fort han fick det i munnen blev han vansinnig. Hann väl dricka 10 ml innan han totalvägra. När man äntligen tror man hittat rätt.. Blir så matt!
  • skogsbär
    CaraMelli12 skrev 2014-01-11 20:30:57 följande:
    Har du samma värme?

Ja, samma värme.
  • skogsbär
    CaraMelli12 skrev 2014-01-11 20:54:01 följande:
    Annars fortsätt med tetran om det funkar, gör det så lätt för dig som möjligt. Man är trött och har mycket att tänka på som det är.

Jo hungrig var han och jag ser till att det är samma temp för där vet jag att hab är extremt noga, men jag verkar verkligen ha världens kräsnaste bebis. Hade gärna fortsatt med tetran men vi har ingen ekonomi till det, så måste få han att acceptera pulver. Håller alla tummar och tår för att det var en tillfällighet ikväll och att det går bättre imorgon.

Puré och gröt försöker jag introducera så gott det går. Det gör en väldigt ledsen detta, man känner sig så misslyckad att inte kunna göra sitt barn tillräckligt nöjd. :(
  • skogsbär
    CaraMelli12 skrev 2014-01-13 20:58:26 följande:
    Hur har det gått?
    Klart det är jobbigt, det är inte lätt att vara förälder. Men låt inte barnet ta över helt utan försök testa varje grej i minst i veckan innan ni provar nått annat och var konsekvent.

Tror iof inte att det är tetra vs pulver, för det ska ju smaka samma. Känns som det är nått annat. Fortsätt kämpa på med pulvret om det är det du vill ge. Om han skriker, pausa, gör nått annat och se om han vill ha mer sen. Och fortsätt med att ge mat. Rekommenderar en umami för att lära känna olika smaker.
    Det har gått rätt bra nu i slutet, han protesterar fortfarande lite smått efter halva flaskan, men brukar till sist äta några ml till. MEN jag har börjat misstänka att det är mjölkallergi.. Igår fick han en massa utslag efter han ätit. PÅ ena kinden fick han väldigt röda utslag och hans bröst var helt rödflammigt. Idag på morgon blev hans bröst lite rödflammigt igen, men inte nu sista gången jag gav han. Får hålla lite koll. Läst massa trådar om mjölkallergi och verkar som det är svårt att få sånt kollat, helt sjukt! Man verkar få vara på bvc jättemycket..
  • skogsbär
    CaraMelli12 skrev 2014-01-17 14:05:24 följande:

Skönt. Går han upp i vikt? Ja det kan han ju vara men utslag kan man ju få ändå. Prova med den mjölkfria ersättningen så får du se. Annars finns det väl välling som är komjölksfri. Kanske kan gå på det redan om det strular med ersättningen.

Han ska vägas i början av februari, men det ser ut som han går upp i vikt iaf, rund och go om kinderna. :) Vi har nu testat den mjökfria ersättningen vi fick av bvc i två dagar. Får utslag av den med så jag har verkligen ingen aning om vad det kan vara...
Svar på tråden Skriker efter halva flaskan ersättning!