Inlägg från: Anonym (spelar roll) |Visa alla inlägg
  • Anonym (spelar roll)

Min son är fikus men vill inte tala om det för oss

Fikus. Varför håller folk upp sig på det ordet? Bög och flata låter mycket värre. Ska man inte få använda ord som har andra betydelser också? Använd inte ordet kåta, för det betyder även något annat osv.. Suck!!

• Anonym (spelar roll)

* Hänger, inte håller.

• Anonym (spelar roll)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-10 14:59:42 följande:
    Spelar stor roll ja. Fikus är i stort sett alltid ett nedsättande ord, bög kan användas nedsättande men är idag närmast ett neutralt ord så länge det inte används i samband med "jävla", "-jävlar" eller liknande.

Fikus har inte och har aldrig haft den neutraliteten. Därför spelar det stor roll.

Använd ordet om du vill, men var medveten om att andra också uppfattar ditt val av ord på ett visst sätt och därmed uppfattar dig på ett visst sätt, vanligen positivt eller negativt.

Enligt vem? Det var inte länge sedan bög var nedsättande, idag är det ok. Jag tycker fortfarande att fikus är ett bra ord. Har aldrig varit med om att något tyckt att det varit kränkande. Tvärtom faktiskt

. Självklart använder jag ordet. För att jag vill och tycker att det låter bra mycket bättre än bög! Om man nu måste prata om läggningar överhuvudtaget. Vem bryr sig om vad andra vill sätta på? Fast sen kan man ju inte låta bli att kommentera ibland när man ser dem som verkligen måste överdriva för att alla ska veta att de är fikusar. Fjantigt.
  • Anonym (spelar roll)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-10 17:24:34 följande:
    Bland annat enligt SAOL där de anger bög som "kan uppfattas som nedsättande" gentemot fikus som anges som "nedsättande".

Men hursomhelst, skulle du sluta använda det om någon upplevde det som nedsättande?

Nej. Folk använder ord varje dag som är nedsättande. Man kan inte gå och bli kränkt för allt. Stanna hemma då.
  • Anonym (spelar roll)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-10 17:33:50 följande:
    Att ett ord uppfattas som nedsättande är inte samma sak som att någon blir kränkt "för allt" eller ens att någon blir kränkt överhuvudtaget.

Det är två skilda saker även om de hänger ihop.

Det är många som tycker att de hör ihop. Intressant att du "vet" vad alla tycker. Vad som är kränkande är nog upp till en själv. Skitsamma. Jag säger fikus och fortsätter med det. Har andra problem med det så är det just det. Deras problem.
  • Anonym (spelar roll)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-10 17:44:18 följande:
    Jag har inte gjort anspråk på att veta vad alla tycker. Om du fått den uppfattningen bör du nog läsa det som skrivs igen.

Är det ok med dig om jag kallar dig hora alternativt horbock? Blir du kränkt är det ju faktiskt ditt problem, inte mitt.

Gör det du Fast har ordet hora någon synonym som är icke nedlåtande? Tycker att exemplet är liiiite knepigt

Du får kalla mig vad du vill, det bekommer mig inte. Det är bara ord.
  • Anonym (spelar roll)
    Petite Chérie skrev 2014-01-10 17:41:32 följande:
    Säger du negerboll också?

Och där kom frågan som jag väntade på! Japp.
Svar på tråden Min son är fikus men vill inte tala om det för oss