CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-01-10 14:59:42 följande:
Spelar stor roll ja. Fikus är i stort sett alltid ett nedsättande ord, bög kan användas nedsättande men är idag närmast ett neutralt ord så länge det inte används i samband med "jävla", "-jävlar" eller liknande.
Fikus har inte och har aldrig haft den neutraliteten. Därför spelar det stor roll.
Använd ordet om du vill, men var medveten om att andra också uppfattar ditt val av ord på ett visst sätt och därmed uppfattar dig på ett visst sätt, vanligen positivt eller negativt.
Enligt vem? Det var inte länge sedan bög var nedsättande, idag är det ok. Jag tycker fortfarande att fikus är ett bra ord. Har aldrig varit med om att något tyckt att det varit kränkande. Tvärtom faktiskt
. Självklart använder jag ordet. För att jag vill och tycker att det låter bra mycket bättre än bög! Om man nu måste prata om läggningar överhuvudtaget. Vem bryr sig om vad andra vill sätta på? Fast sen kan man ju inte låta bli att kommentera ibland när man ser dem som verkligen måste överdriva för att alla ska veta att de är fikusar. Fjantigt.