• Anonym (ovetande)

Pappan hotar ta barnen

Jag och barnens pappa har gemensam vårdnad och har dem varannan vecka. Barnen är och har alltid varit folkbokförda hos pappan. Nu ska jag flytta lite mer än 2 mil bort fast inom samma kommun. Han hotar med att jag inte ska få ha barnen mer än varannan vecka nu, kan han göra så? Fast jag flyttar kommer dessutom barnen att gå kvar på samma förskola som nu.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-08 20:41
    *Han hotar med att jag inte ska få ha barnen mer än varannan helg nu
  • Svar på tråden Pappan hotar ta barnen
  • Anonym (Ja)

Är de folkbokförda hos honom och ska fortsätta med det så är det klart du får flytta, har ni redan nu vv och han hotar med vv så blir det ju ingen skillnad. Vad är bekymret? Skall barnet flytta med dig och det är det han reagerar på?

• Queenie70

Han hotar alltså att det ska vara som det redan är?

• Anonym (ovetande)

Han menar att jag inte får ha barnen i veckorna som nu, eftersom barnen skulle behöva pendla samt bo mer i en stan istället för en liten by. Han menar då att jag förlorar mina veckor och bara kommer få ha barnen varannan helg.

• Anonym (hmm)

förstår inte heller ni har redan varannan vecka ju.
    Hur som helst.. Har ni ingen dom från familjerätten på umgänge så är det ni som får komma överrens . dvs ja han kan göra så.

• Yogi

Har ni skriftligt avtal ang växelvis boende så kan han inte själv bestämma detta. Om han anser att barnen far illa så får han stämma dig i tingsrätten. En familjerättsadvokat kan ge dig mer information.

• Anonym (ovetande)

Vi har det tyvärr inte skriftligt men har haft så här sedan separationen. Får ta kontakt med advokat imorgon.

• Anonym (Ja)
    Anonym (ovetande) skrev 2014-01-08 20:40:49 följande:
    Han menar att jag inte får ha barnen i veckorna som nu, eftersom barnen skulle behöva pendla samt bo mer i en stan istället för en liten by. Han menar då att jag förlorar mina veckor och bara kommer få ha barnen varannan helg.

Har ni en dom som reglerar ug kan han i te bestämma detta utan ditt godkänna de får han inte det och vill ha en förändring får han dra dig till tr
  • Anonym (hmm)

vet inte hur advokaten ska kunna hjälpa innan han har satt sina planer i verket. Riskemn är dessutom stor att familjerätten kommer till en liknande slutsats som han . Tyvärr

• Anonym (ovetande)

Det jag helst vill är ju såklart att barnen ska vara med båda lika mycket. Men skulle de bara va hos honom skulle de få det sämre då han är väldigt dålig på att aktivera barnen, de får ofta sitta hemma och sysselsätta sig själva, vet hur han var förrut och äldsta sonen brukar berätta att pappan aldrig leker med honom osv.Vore inte bra om dem fick bo hos honom på heltid.

• Anonym (Mamma till 3)
    Anonym (hmm) skrev 2014-01-08 20:53:59 följande:

vet inte hur advokaten ska kunna hjälpa innan han har satt sina planer i verket. Riskemn är dessutom stor att familjerätten kommer till en liknande slutsats som han . Tyvärr

Varför skulle familjerätten komma till samma beslut som pappan? Hon flyttar inom samma kommun och barn far inte illa att åka 10min extra till och från dagis/skola.

Han har ingen rättighet att ändra umgänget om inte barnen far illa.
  • Anonym (hmm)

nej jag säger att RISKEN finns

• Brumma

Låter ju konstigt eftersom umgänget (boendet) inte kommer att ändras. Funderar bara på hur det kommer bli i framtiden? Hur är kommunikationerna till den skola som är närmast pappan (där de kommer bli erbjudna plats automatiskt då de är skrivna hos pappan)? Även om de kommer att gå kvar på samma förskola som nu så kanske pappan är orolig för att du kommer motsätta dig skolan som är närmast o vilja ha dem närmare dig eller mitt emellan. Kan du ge några garantier för att det inte händer?

Svar på tråden Pappan hotar ta barnen