Inlägg från: gudrunberit |Visa alla inlägg
  • gudrunberit

Flunitrazepam Mylan

Att lida av sömnbrist vecka ut och vecka in gynnar vare sig mamma eller bebis. Det är mycket nedbrytande och alla har vi olika grader av krämpor, vissa mer andra mindre och jag tror inte st skulle få utskrivet medicin bara för att...

Jag har fått lergigan utskrivet pga illamående och ingen har sagt att jag inte får ta den i slutet av graviditeten. Jag är i v 34 nu. Tack och lov är jag inte illamående längre men skulle jag behöva ta den skulle jag inte tveka. Dubbelkolla med läkaren ang lergiganen. Min erfarenhet är att familjeläkarna inte har riktig koll. Lycka till!

• gudrunberit

Emiems:

Jag vet inte om du är seriös i ditt inlägg eller om du är ute efter att provocera, men jag ska svara dig iaf. Jag hoppas att jag missförstår dina ord som hårda, fast det kanske inte är så du menar?

Lergigan comp tar man inte för sömnsvårigheter. Medicinen tar man för illamående och just compen ska endast tas dagtid, så det är helt korrekt att inte ta den till natten för då kan man inte sova då den har en uppiggande effekt. Jag antar att du även har fått den utskriven för ditt illamående och inte för sömnsvårigheterna som du skriver om eller dina andra besvär.

Den vanliga Lergiganen tar man till natten och jag har fått den utskriven då jag lidit av hyperemesis,dvs inte "lite illamående" som du uttryckte det. Jag har inte heller skrivit någonstans att jag tar mediciner för "lite illamående", det är dina slutsatser som är ogrundade. Jag är mycket restriktiv med allt jag stoppar i mig, från mat till ev mediciner.
    Lergiganen har den biverkningen att man blir trött av den därav att den ska tas till natten och comp-varianten på dagen. Och nej, under tiden jag lidit av hyperemesis tar jag medicinen utan att tveka, både för min skull men viktigast för att mitt ofödda barn ska få någon näring och kunna växa och utvecklas.

Jag har kämpat enormt både under denna och min förra graviditet, och nej jag äter inga benso och skulle inte göra det heller och ts skriver att hon är orolig över att ta detta och frågar därför om hjälp här, ingen anledning att skuldbelägga vare sig henne eller mig. Vad andra väljer att göra efter diskussion med sin läkare lägger jag mig inte i. Jag förutsätter att alla göra så gott de kan efter de förutsättningar som man har och man har ingen plikt att berätta om hela sin fysiska hälsa för att man startar eller svarar på något i en tråd. Det kan således finnas mycket mer som inte står skrivet, vilket kan vara bra att ha i åtanke och inte endast utgå från sitt egna mående.

Det är ingen tävling i vem som mår sämst eller bäst, jag ser FL som en plats där man kan hjälpa varandra och stötta, inte skuldbelägga.

Jag håller med dig om att allt som läkarna skriver ut, inte alltid är ok. Det gäller att kolla upp noggrant själv också och få second opinion från andra läkare eller kunniga. Ts gör just det nu, hon kollar av med oss (det finns läkare och andra kunniga även här) och vad hon mer gör för att söka efter information vet varken du eller jag.
    Dock är oftast läkare mycket restriktiva med att skriva ut mediciner till gravida och gravida får med anledning av det lida i onödan, då vissa mediciner inte påverkar barnet.

Jag önskar dig lycka till med din fortsatta graviditet och hoppas att din sömn och mående blir bättre så att du kan samla kraft till tiden då ditt lilla pyre är här. Det är en härlig tid vi har framför oss, när graviditeten är över :).

Sopan: Jag hoppas att du har fått hjälp och mår bättre. All lycka!

Svar på tråden Flunitrazepam Mylan