• Anonym (Rädd)

P-pillerstopp för ett år sen - fortfarande inte gravid

Jag slutade med p-piller för ganska precis ett år sen för att vi började längta efter barn. Det tog 4 månader innan första mensen kom. Sen har den kommit två gånger till. Alltså tre gånger på ett år. 

Idag kontaktade jag barnmorskemottagningen för att fråga lite kring det. Hon rådde mig att ringa gynmottagningen på sjukhuset då man har rätt till hjälp om man försökt bli gravid under ett års tid. 

Plötsligt blev jag så himla rädd och orolig att nåt ska vara fel. Om jag ringer tid och bokar en tid vad är det första dom gör då? Gynundersökning? Nåra andra prover?

Nån som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden P-pillerstopp för ett år sen - fortfarande inte gravid
  • Anonym (A)

Jag väntade. Vi hade egentligen inte bråttom men jag fick det lite på hjärnan. Vi åkte på semester en vecka i solen och det hjälpte tydligen????

Anonym (Rädd) skrev 2014-01-08 16:43:15 följande:
    Sökte du hjälp eller väntade du bara tills den kom igång? 

• Anonym (A)

Hoppade dit en massa frågetecken, det var inte meningen.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (A) skrev 2014-01-08 17:39:31 följande:
    Jag väntade. Vi hade egentligen inte bråttom men jag fick det lite på hjärnan. Vi åkte på semester en vecka i solen och det hjälpte tydligen????
    Okej men hade du mens under tiden också, alltså oregelbundet, eller kom den tillbaka först efter ett år? Blev den regelbunden efter det?
  • Anonym (A)

Den var oregelbunden och jag hade oftast ingen ägglossning, men efter ett år var den regelbunden igen och hade ägglossning igen.

• 2013
    Jag är bara jag skrev 2014-01-08 15:56:37 följande:
    Det är helt normalt att det kan ta dryga året att bli gravid,men då blir ju antalet försök minst 12. Ni har ju inte försökt det ö.h.t. Tre försök kan man få det till så undrar om det ens får föranleda undersökning. Det kan nämligen ta ett år att få ordning på kroppen efter p-piller. Men fråga kan man ju,men ni kan ingalunda räkna att ni försökt ett

Ursäkta strecken,datorn krånglar så in i...
    Man går inte efter antalet försök på det sättet du tänker, utan antalet månader.
  • Anonym (Rädd)
    2013 skrev 2014-01-08 18:04:25 följande:
    Man går inte efter antalet försök på det sättet du tänker, utan antalet månader.
    Alltså kommer dom utgå ifrån att vi har försökt i ett år eftersom jag slutade med p-piller för ett år sen eftersom jag ville bli gravid?
  • 2013
    Anonym (Rädd) skrev 2014-01-08 18:41:56 följande:
    Alltså kommer dom utgå ifrån att vi har försökt i ett år eftersom jag slutade med p-piller för ett år sen eftersom jag ville bli gravid?
    De flesta gynekologer skulle räkna så. Det finns såklart alltid några som är lite gnälligare än andra som skulle räkna första mensen som start.

Oavsett vilket så är det värt att ringa. man behöver inte göra en fullständig utredning för att få hjälp. Man kan t.ex. kolla sköldkörteln och prova Provera några cykler för att se om du kan bli regelbunden igen.
  • Pemberly

Ja de kommer att räkna det som att ni försökt ett år. Hade du oregelbunden mens även innan du började med p-piller så är det ju helt klart bäst att göra en utredning. Om du inte har ägglossning så kan du ju inte bli gravid. Förhoppningsvis kan du bli hjälpt av hormontabletter för att få ägglossning

• Cimka

Är 1 år sen jag slutade med Cerazette och jag har fortfarande inte fått tillbaka min mens. Har förstått att det inte är helt ovanligt, men fruktansvärt frustrerande! Har fått Pergotime. Har ätit två enkeldoser, men det har inte hjälpt.

• Anonym (ssk)

Jag tycker absolut att du ska ringa och be om hjälp, inget att vänta på, till gyn kan du alltid ringa och där behöver det absolut inte ha gått ett år från p piller stopp, jag menar, har du ingen mens/äl så kommer ni ju inte heller lyckas bli gravida! så ring och boka en tid så hoppas jga det löser sig! :)

• Anonym (Rädd)

På gynmottagningen verkade dom inte så villiga att hjälpa till än. Utan jag skulle kontakta hälsocentralen för att be om ett prov på gulkroppshormon så vi får väl se hur det gå. 

Ett evigt väntande och längtande och jag känner mig väldigt uppgiven idag.

Svar på tråden P-pillerstopp för ett år sen - fortfarande inte gravid