• Anonym (Rädd)

P-pillerstopp för ett år sen - fortfarande inte gravid

Jag slutade med p-piller för ganska precis ett år sen för att vi började längta efter barn. Det tog 4 månader innan första mensen kom. Sen har den kommit två gånger till. Alltså tre gånger på ett år. 

Idag kontaktade jag barnmorskemottagningen för att fråga lite kring det. Hon rådde mig att ringa gynmottagningen på sjukhuset då man har rätt till hjälp om man försökt bli gravid under ett års tid. 

Plötsligt blev jag så himla rädd och orolig att nåt ska vara fel. Om jag ringer tid och bokar en tid vad är det första dom gör då? Gynundersökning? Nåra andra prover?

Nån som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden P-pillerstopp för ett år sen - fortfarande inte gravid
  • L4nda

Jag slutade med Mina minipiller (cerasett eller hur det stavas) och jag fick mens som vanligt, varje månad & fattade inte varför jag inte blev gravid. Idag är jag gravid & det tog 2 år nästan 2,5 år efter jag slutade med p-piller.

• Anonym (ssk)

Jag slutade i oktober förra året, mensen har dock kommit varje månad, om än lite oregelbundet, så försökt bli gravid i 15 månader nu... gjort en utredning och allt ser bra ut, så fått en remiss skickad för insemination och om inte det lyckas blir det ivf sen... spolade även äggledarna i dec och hade hoppats att det skulle hjälpa men mensen kom idag som en klocka, blir så jäkla less :(

men det första dom gör är garanterat en gynundersökning, sen ev blodprov och kontrollera progesteron och sköldkörtel, finns fler prover som ex äggreservEv   men tror inte man kollar det som första steg utan det blir nog om du gör en utredning. ev äggledarspolning för att kolla så att det inte finns några hinder där, men problemet verkar ju vara din menscykel, skulle nog tippa på en kur med pergo el liknande för att få igång din mens/ägglossning!

stort lycka till!!

• Jag är bara jag
    Det är helt normalt att det kan ta dryga året att bli gravid,men då blir ju antalet försök minst 12. Ni har ju inte försökt det ö.h.t. Tre försök kan man få det till så undrar om det ens får föranleda undersökning. Det kan nämligen ta ett år att få ordning på kroppen efter p-piller. Men fråga kan man ju,men ni kan ingalunda räkna att ni försökt ett

Ursäkta strecken,datorn krånglar så in i...
  • Anonym (Rädd)

Nej vi har ju inte försökt ett år som i 12 månader eftersom min mens bara har kommit tre gånger. Men barnmorskan jag pratade med verkade räknad det som att vi trots allt försökt ett år. Jag kommer iaf prova ringa till gynmottagningen så får vi se vad dom säger. 

Men hur länge ska man vara utan mens/ägglossning för att dom ska vara villiga att skriva ut en kur med nåt som får igång det då? Jag närmar mig 30 och min sambo är en bit över 30 så man vill ju gärna vänta ett år till heller på att mensen ska komma igång. Man vill ju gärna veta ifall nåt är fel. Utebliven/oregelbunden mens kan väl även bero på cystor, cellförändrigar eller liknande.

Det får bli ett samtal till gyn imorgon så får vi se vad dom säger.

Tack för era svar!

• Anonym (Ring)

Jag tror att om du ett år efter pillersropp inte har fått ordning på cykeln, är det nog ganska lätt att få hjälp med något som får ordning på den. Har ett vagt minne av att en väninna fick Pergotime i liknande situation... Lycka till!

• Jag är bara jag

Det absolut vanligaste för såna som dig är att pillren ställt till det. Speciellt om du haft regelbunden mens innan-hade du det? Så egentligen är ju inget fel utan kroppen har bara inte kommit igång som den ska. Men visst,det kan ju vara nåt fel också och säger de att du får utredas så gör det ni. Båda då förstås!

• Anonym (Rädd)
    Jag är bara jag skrev 2014-01-08 16:22:47 följande:
    Det absolut vanligaste för såna som dig är att pillren ställt till det. Speciellt om du haft regelbunden mens innan-hade du det? Så egentligen är ju inget fel utan kroppen har bara inte kommit igång som den ska. Men visst,det kan ju vara nåt fel också och säger de att du får utredas så gör det ni. Båda då förstås!
    Jag minns inte riktigt hur min mens var innan jag började äta p-piller. Började när jag var ungefär 18 men jag har ett minne av att den då och då kunde hoppa över nån månad och komma lite som den ville. Så helt regelbunden har den ju aldrig varit. Men den kom ju iaf oftare än 3 på ett år.
  • Anonym (A)

Det tog mig ett år innan jag hade ägglossning och mens som jag skulle. Sen tog det ytterligare några försök innan jag blev gravid.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (A) skrev 2014-01-08 16:34:14 följande:
    Det tog mig ett år innan jag hade ägglossning och mens som jag skulle. Sen tog det ytterligare några försök innan jag blev gravid.
    Sökte du hjälp eller väntade du bara tills den kom igång? 
Svar på tråden P-pillerstopp för ett år sen - fortfarande inte gravid