• Riktigragger

Gå ner i vikt - försöka vidare sedan

Halloj alla!

Har försökt få barn nu i snart 2 års tid, inte många som vet om det och de som vet om våra problem får vi inget stöd ifrån. Så nu har jag bestämt mig för att sluta mig ytterligare i mig själv och inte öppna mig och berätta om problemet för fler. 
    Har varit nere och ledsen för detta ett tag och har haft svårt att acceptera hur livet kan se ut, därav har jag ökat min aptit och tröstätit, vilket har lett till en viktuppgång som gör det svårare att bli med barn.

Har nu bestämt mig för att börja min resa mot ett + och gör det genom att ta upp kampen med mina kilon.
    Hoppas att detta kommer kunna hjälpa oss på vår resa, men först och främst så hoppas jag att jag börjar må bättre i mig själv och lättare kan acceptera mig själv.

Tänkte höra om det är någon mer här som ska ta upp kampen mot kilona och som vill behålla kontakt och kämpa tillsammans? 
    Hoppas på att få svar från någon, antingen här på ett öppet forum eller att någon skriver PM.

Ha en bra dag alla!

• Svar på tråden Gå ner i vikt - försöka vidare sedan
  • Pommac
    Riktigragger skrev 2014-03-19 18:57:03 följande:
    Hur går det för alla här? För mig går det väl okej. Har tappat ca 6kg nu, men fler centimetrar och det är kul eftersom det är de som syns, inte kilona. Har en blogg där jag skriver om alla känslor som dyker upp, att få skriva av sig alla känslor som kommer på en och samma gång. Om ni inte gör det redan kan jag säga att det är ett skönt sätt att få ur sig saker om man vet med sig att man har svårt att prata med någon. Har hjälpt mig mycket.  Hoppas ni andra mår väl och att ni har det bra.

Vad bra jobbat! Kul! Ja det går fram och tillbaka. Jag började på 100 kg och i morse vägde jag 89,6 så otroligt skönt att äntligen kommit under 90 strecket!
  • MissDreamer

Hej! Det här känns som en passande tråd för mig. Jag och min man har velat ha barn i flera år men skyddat oss för att bli klara med allt först (boende, utbildning & jobb) och levde nog i en illusion att det skulle gå direkt. Vi har nu försökt i över ett år och inget plus ännu... :/

Nu testar vi bland annat rosenrot som tydligen funkat för vissa och så jobbar jag för att gå ner i vikt, har ganska många kilon jag måste bli av med och vad kan vara en bättre motivation än att öka chanserna till graviditet? :D Och grymt bra kämpat ni som redan har gått ner i vikt!!

• Pommac
    MissDreamer skrev 2014-03-23 23:31:05 följande:
    Hej! Det här känns som en passande tråd för mig. Jag och min man har velat ha barn i flera år men skyddat oss för att bli klara med allt först (boende, utbildning & jobb) och levde nog i en illusion att det skulle gå direkt. Vi har nu försökt i över ett år och inget plus ännu... :/

Nu testar vi bland annat rosenrot som tydligen funkat för vissa och så jobbar jag för att gå ner i vikt, har ganska många kilon jag måste bli av med och vad kan vara en bättre motivation än att öka chanserna till graviditet? :D Och grymt bra kämpat ni som redan har gått ner i vikt!!
    Hej! Vad kul att du kom hit! Det har inte skrivits så mycket i tråden men vi kan väl börja nu? Jag är just nu heltänd på att gå ner i vikt! Jag tränar nästan varje dag. Jag räknar kcal med lifesum appen och det funkar super! De första 10 kilorna gick som hejsan! Nu är det inte lika lätt längre. Men vi har skaffat en crosstrainer och det funkar jättebra att träna på den. Jag började i höstas på 100 kg och nu väger jag ca 89. Ska ner till 78 för att få göra ivf och det ska gå! Jag har 3- 6 månader på mig. 

Vi trodde också att det skulle gå på en gång. Man ångrar att man skyddat sig tidigare. 
  • MissDreamer
    Pommac skrev 2014-03-24 20:01:14 följande:
    Hej! Vad kul att du kom hit! Det har inte skrivits så mycket i tråden men vi kan väl börja nu? Jag är just nu heltänd på att gå ner i vikt! Jag tränar nästan varje dag. Jag räknar kcal med lifesum appen och det funkar super! De första 10 kilorna gick som hejsan! Nu är det inte lika lätt längre. Men vi har skaffat en crosstrainer och det funkar jättebra att träna på den. Jag började i höstas på 100 kg och nu väger jag ca 89. Ska ner till 78 för att få göra ivf och det ska gå! Jag har 3- 6 månader på mig. 

Vi trodde också att det skulle gå på en gång. Man ångrar att man skyddat sig tidigare. 

Är det 78 kg som är gränsen för att få göra ivf, eller är det ett specifikt bmi man måste ligga under? Du har ju redan gått ner en heldel, bra kämpat och tror crosstrainer och att räkna kalorier är en perfekt plan! :)

Även jag väger ganska exakt 89 kg och tror den vikt skulle må bäst egentligen är precis under 70 kg men mitt stora mål nu är att komma under sen magiska gränsen, 80 kg! Min man är en riktig träningsnarkoman ( gymmet minst 5 har i veckan) och målet är nu att jag ska följa med honom minst 3 ggr i veckan samt att öka vardagsmotionen med dagliga promenader. Maten måste ju ändras den med men där är det främst att hålla igen och inte småäta som gäller, framförallt sena jobbkvällar... Det enda som funkat tidigare är viktklubb då jag räknade kalorier så kanske ska ladda ner någon app och börja med det igen. :)
  • Riktigragger

Och vad duktiga ni är! Glad

Själv ligger jag nu på ca 109kg, men har tappat 6kg sen jag började med LCHF. Är inte och tränar varje dag nu eftersom jag är på praktik och annars går min tid åt till att plugga, men jag försöker vara ute så mycket som möjligt och att gå dit jag ska ta mig. 

Ska jag in till stan (2 mil) tar jag bussen men ska jag handla eller ska någonstans inom stan så går jag alltid, tar aldrig bussen. Brukar gå ca 5km efter skolan ca 2-3ggr/vecka för att möta sambon vid hans arbetsplats. Oftast så brukar jag bli frustrerad när han ringer och säger att jag ska gå dit eftersom det är "jobbigt", men när jag väl kommer fram känner jag bara som att jag ska klappa mig själv på axeln för att jag gick hela vägen och att det inte alls var så jobbigt som jag trodde att det skulle vara. Och jag känner att det är min sambos sätt att hjälpa mig, att jag ska ta mig ut till hans arbetsplats, gå dit och röra på mig.

Har ni någon plan för er viktminskning? Några delmål? Andra runt omkring som stöttar er? 

• Pommac
    MissDreamer skrev 2014-03-24 23:58:24 följande:
    Är det 78 kg som är gränsen för att få göra ivf, eller är det ett specifikt bmi man måste ligga under? Du har ju redan gått ner en heldel, bra kämpat och tror crosstrainer och att räkna kalorier är en perfekt plan! :) Även jag väger ganska exakt 89 kg och tror den vikt skulle må bäst egentligen är precis under 70 kg men mitt stora mål nu är att komma under sen magiska gränsen, 80 kg! Min man är en riktig träningsnarkoman ( gymmet minst 5 har i veckan) och målet är nu att jag ska följa med honom minst 3 ggr i veckan samt att öka vardagsmotionen med dagliga promenader. Maten måste ju ändras den med men där är det främst att hålla igen och inte småäta som gäller, framförallt sena jobbkvällar... Det enda som funkat tidigare är viktklubb då jag räknade kalorier så kanske ska ladda ner någon app och börja med det igen. :)

Ja, alltså mitt bmi blir strax under 30 när jag kommer ner till 78 kg. 30 är bmi gränsen i mitt län för ivf. Jag körde också viktklubb tidigare och den här appen är ungefär samma. Jag tycker det är så skönt att kunna äta vad man vill och ändå gå ner i vikt. Det låter som att du har en bra plan!
  • Pommac
    Riktigragger skrev 2014-03-25 11:03:08 följande:
    Och vad duktiga ni är!  Själv ligger jag nu på ca 109kg, men har tappat 6kg sen jag började med LCHF. Är inte och tränar varje dag nu eftersom jag är på praktik och annars går min tid åt till att plugga, men jag försöker vara ute så mycket som möjligt och att gå dit jag ska ta mig.  Ska jag in till stan (2 mil) tar jag bussen men ska jag handla eller ska någonstans inom stan så går jag alltid, tar aldrig bussen. Brukar gå ca 5km efter skolan ca 2-3ggr/vecka för att möta sambon vid hans arbetsplats. Oftast så brukar jag bli frustrerad när han ringer och säger att jag ska gå dit eftersom det är "jobbigt", men när jag väl kommer fram känner jag bara som att jag ska klappa mig själv på axeln för att jag gick hela vägen och att det inte alls var så jobbigt som jag trodde att det skulle vara. Och jag känner att det är min sambos sätt att hjälpa mig, att jag ska ta mig ut till hans arbetsplats, gå dit och röra på mig. Har ni någon plan för er viktminskning? Några delmål? Andra runt omkring som stöttar er? 

Du är ju också duktig! 😄 bra kämpat med LCHF! Tror aldrig jag skulle klara det! Starkt! Ja, tänk att det alltid är så jobbigt att ta sig iväg från hemmet ut på en promenad. Jag gick en rejäl omväg hem från jobbet igår på 4,5 km. Jag har 200 meter till jobbet. Hade jag gått hem först så hade jag aldrig orkat gå ut igen. Fast jag har ju crosstrainern och jag använder den 6/7 dagar. Jag kör stenhårt på att ha en vilodag och det är onsdagar. Men ja, då får man ju även äta mindre. Ja, jag håller med om att det är grymt skönt när man klarat av något jobbigt.
  • Riktigragger
    Pommac skrev 2014-03-26 06:55:45 följande:

Du är ju också duktig! 😄 bra kämpat med LCHF! Tror aldrig jag skulle klara det! Starkt! Ja, tänk att det alltid är så jobbigt att ta sig iväg från hemmet ut på en promenad. Jag gick en rejäl omväg hem från jobbet igår på 4,5 km. Jag har 200 meter till jobbet. Hade jag gått hem först så hade jag aldrig orkat gå ut igen. Fast jag har ju crosstrainern och jag använder den 6/7 dagar. Jag kör stenhårt på att ha en vilodag och det är onsdagar. Men ja, då får man ju även äta mindre. Ja, jag håller med om att det är grymt skönt när man klarat av något jobbigt.
    Skönt med en crosstrainer. Jag hade velat köpa en, men känner att risken är ganska stor att den mest skulle stå och samla damm.. Jag har lite svårt att motivera mig själv nu när jag är ensam hemma. Ingen ger mig en spark i röven att sätta igång så att säga. Men nu när jag har praktik så cyklar jag dit och hem (10km) och vädret hjälper till mycket att komma sig ut. 

Och i helgen ska vi ut på sjön och traska, må gott, grilla, köra skoter och bara njuta av bra människor och god mat. LCHF har väl blivit kallad att "gå den enkla vägen", men jag måste säga att jag kämpar också. Jag menar, ibland är det inte så kul att sitta med en näve nötter och ett glas isvatten när de andra runt soffan ligger med godis och/eller chips. Men jag har börjat vänja mig nu lite grann..
  • Pommac
    Riktigragger skrev 2014-03-26 07:46:31 följande:
    Skönt med en crosstrainer. Jag hade velat köpa en, men känner att risken är ganska stor att den mest skulle stå och samla damm.. Jag har lite svårt att motivera mig själv nu när jag är ensam hemma. Ingen ger mig en spark i röven att sätta igång så att säga. Men nu när jag har praktik så cyklar jag dit och hem (10km) och vädret hjälper till mycket att komma sig ut. 

Och i helgen ska vi ut på sjön och traska, må gott, grilla, köra skoter och bara njuta av bra människor och god mat. LCHF har väl blivit kallad att "gå den enkla vägen", men jag måste säga att jag kämpar också. Jag menar, ibland är det inte så kul att sitta med en näve nötter och ett glas isvatten när de andra runt soffan ligger med godis och/eller chips. Men jag har börjat vänja mig nu lite grann..
    Ojoj. Ut på sjön? Åka skoter. Jag som trodde jag bodde i Norrland. Var bor du? Vad bra att du kan cykla till praktiken. Jag har motivationen att jag får äta mer om jag tränar på Crosstrainern! Haha! Vilken motivation va?
  • Riktigragger
    Pommac skrev 2014-03-26 20:47:07 följande:
    Ojoj. Ut på sjön? Åka skoter. Jag som trodde jag bodde i Norrland. Var bor du? Vad bra att du kan cykla till praktiken. Jag har motivationen att jag får äta mer om jag tränar på Crosstrainern! Haha! Vilken motivation va?
    Vi bor i Norrbotten, mellan Piteå och Arvidsjaur i en liten by
    Jo, det var skönt att cykla igår, men det som var jobbigt var att cykeln är en mountainbike med liten och hård sadel. Kändes som att sadeln var långt upp i.. ja.. Någonstans efter att jag hade klivit av.

Sen jobbade jag 12-.21 igår och att cykla hem i mörkret och bara uppförsbackar var jobbigt, men jag klarade det ändå. Så lite klappade jag mig på axeln när jag kom hem och åt lite äpple, salami och drack nästan 1 L vatten. Kändes skönt och friskt!
Svar på tråden Gå ner i vikt - försöka vidare sedan