• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Ellaa
    frippis skrev 2015-03-27 15:39:15 följande:

Hej, jag tycker vi borde ha ett enkelt fall. Ingen asyl osv.Angående enhet så gissar jag på växjö, för när vi ansökte om förtur (avslag) så var brevet därifrån.

Hoppas ni får höra nåt snart! Har ni fått handläggare än? Maila växjö då och kolla med de om ert ärende och vad som händer? (Om ni inte redan gjort det). Växjö kändes positivt först men nu verkar de ha segat till sig TOTALT!
  • Anonym (Ledsssssen)
    Anonym (Jonis) skrev (null) följande:

Min värld rasar ta mig fan samman! Fick brev från MIG idag och ett fett avslag! Dom anser att mitt och min makes äktenskap är ett skenäktenskap pga att han sökt asyl i Sverige för 4 år sedan men som han sedan avskrev sig ifrån själv. Och jag var gift 2010 då jag och min make träffades... Hade tyvärr ett väldigt olyckligt och kärlekslöst äktenskap innan. usch vad ledsen jag är nu!!!!!!!!

Jag beklagar så mycket ????????????

vi måste förstår att ( finns inte migrationsverket för att hjälpa oss och bevilja alla, det finns migrationsverket för att hitta på att ge bara avslag ) annars hur dem vet att förhållande är ( skenäktenskap) !!! Du har bevis att det är riktigt förhållande men dem har ingen bevis bara tänker tänker tänker att det är inte riktigt,!!!! Det betyder att dem vill bara hitta på,

Herregud en Gävle handläggare bestämmer över oss och framtiden.
  • Jakob88

Hej.

tråkigt att höra att det är så långa väntetider för få intervju mail. Jag och min Thailändska fru sökte uppehållstillstånd den 11 januari i år så vi lär ju få vänta länge än då. Hon är 32 år och jag 27 och hon har varit i Sverige hos mig så jag hade ju hoppats på ett snabbt beslut.

• Anonym (Jonis)

Tack alla för ert stöd, betyder mycket för mig <3

Min man är från Albanien Ellaa.

Jag känner att dom får tala om för mig vad jag och min man ska göra för dom för att bevisa att vårt äktenskap inte är ett skenäktenskap... Och sen att dom bara ens kan med och ta vårt äktenskap för skenäktenskap utan att ens ha begärt en intervju med mig? + att även om man har en historik i livet Som inte är till ens fördel alla gånger så måste man ju ändå få en ny chans?

• Ellaa
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 17:58:53 följande:

Jag känner att dom får tala om för mig vad jag och min man ska göra för dom för att bevisa att vårt äktenskap inte är ett skenäktenskap... Och sen att dom bara ens kan med och ta vårt äktenskap för skenäktenskap utan att ens ha begärt en intervju med mig? + att även om man har en historik i livet Som inte är till ens fördel alla gånger så måste man ju ändå få en ny chans?

Absolut, det ska de göra!!! Helt sjukt att de får en sådan makt... Överklaga och kämpa in i det sista, tvivlar på att ni är första paret som gått igenom detta så det måste finnas hjälp utifrån. Konsultera med juridisk rådgivning!
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-03-27 16:33:47 följande:
    Jag beklagar verkligen :( vilken känsla av maktlöshet ni måste känna just nu. Det verkar stämma dock att om man ansöker om TUT osv så är chanserna inte stora att man får det beviljat om partnern som ansöker har tidigare historik av asylansökan, eller tidigare ansökt med en annan person - i stort sett alla tidigare typer av avslag och problem verkar ha en betydelse vid beslut av nya ansökningar. :( Det första de misstänker är skenförhållande. Hur mycket de än säger att de jobbar för en förenklad migration till Sverige så verkar deras syfte främst vara att försöka bekämpa "skenäktenskap" de kommer använda vad de har mot dig till att stödja avslag. Tror inte att ansöka om turistvisum kommer hjälpa - de kommer se det som ett försök att gå under jorden i Sverige och kommer ge avslag pga tidigare avslag i andra ärenden (med störst sannolikhet). Överklaga? Ta juridiskt hjälp även om det är dyrt. Ni har rätt att överklaga!!! Ge inte upp.

Får man fråga vart din man är ifrån?

Läs om hur man överklagar och vilka medel du kan ta hjälp av!

Kram
    Det där stämmer inte alls då jag vet flera som har fått TUT även fast de har varit asylsökande. Vet även ett par vars man varit asylsökande samt hade ett inreseförbud in i schengen pga att han stannat för länge i sverige o han fick sitt TUT efter 9 månader o då upphävde de även hans inreseförbud.

Min man var asylsökande när vi träffades och jag tror vi kommer få TUT beviljat när vi väl får handläggare troligtvis efter sommaren. Eftersom vår ansökan nu blivit pappersansökan tänker jag besöka migrationsverket personligen och lämna in vår facebook chat på flera hundra sidor (närmare 1000 nu) samtidigt som jag lämnar in passtämplar, biljetter o foton efter min resa jag ska göra om en månad o träffa min man. Tänker ju mer bevis de har desto mer chans är det att få TUT beviljat o ens chat är ju väldigt personlig och där ser man ju oxå att man håller daglig kontakt. Om man vore skenäktenskap tror jag knappast att man sitter o chattar o skickar kärleksfulla meddelanden till varandra om hur mycket man saknar varandra o älskar varandra dagligen.
  • eelinn

Men vad tråkigt att höra att ni fått avslag.. Fy f*n! Och att inte ens ta in dig på intervju? Åtminstone kan de ju försöka ta reda på mer fakta innan de gör ett avslag. 
    Någonting som jag också blir förbannad på är ju att dom låter er vänta och vänta i flera månader och sedan ger ett avslag på papper bara sådär. Åtminstone kan dom ju ta sig tid och ringa så man får svar på sina 1000 frågor som säkert dyker upp i just den sekunden. Eller är dom så säker på att dom alltid har rätt så dom kan inte visa någon mänsklighet överhuvudtaget.. Usch, blir så ledsen och arg att höra sånt här :(  

• Mimmipigg
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 17:58:53 följande:

Ja det där fattar jag verkligen inte att de inte begärt en intervju med dig :O Jag fick svar från en här på forumet som jobbar på migrationsverket att de helst vill ha en intervju av partnern i Sverige när mannen vart asylsökande innan då oftast när det handlar om skenäktenskap brukar inte denne dyka upp på intervjun.
    Som Ellaa sa sök juridisk hjälp o stå på er! Överklagar man så borde ju oxå misstankarna om skenäktenskap försvinna lite då det visar ju att man är villig att kämpa för sin kärlek.

P.S Min man e oxå från Albanien :) Underbart land o snart åker jag igen o hälsar på min fina man igen därborta :) Får jag fråga vart i Albanien din man kommer ifrån?
  • Anonym (Jonis)
    Mimmipigg skrev 2015-03-27 22:25:06 följande:

Ja det där fattar jag verkligen inte att de inte begärt en intervju med dig :O Jag fick svar från en här på forumet som jobbar på migrationsverket att de helst vill ha en intervju av partnern i Sverige när mannen vart asylsökande innan då oftast när det handlar om skenäktenskap brukar inte denne dyka upp på intervjun.

Som Ellaa sa sök juridisk hjälp o stå på er! Överklagar man så borde ju oxå misstankarna om skenäktenskap försvinna lite då det visar ju att man är villig att kämpa för sin kärlek.

P.S Min man e oxå från Albanien :) Underbart land o snart åker jag igen o hälsar på min fina man igen därborta :) Får jag fråga vart i Albanien din man kommer ifrån?

Tack underbara människor för alla fina ord & stöttning! Guld värt!

Min man bor i Shkoder (norra Albanien) ja det är verkligen ett helt fantastiskt land! Varifrån kommer din? Jag kommer oxå att åka ner nu igen, i slutet på april. Sist vi sågs var i mitten på november :/ vi trodde att han skulle fått komma nu men icke :( vi kommer iaf aldrig ge upp varandra. Och ska vi nu behöva överklaga 100 ggr så kommer vi göra det.
  • Mimmipigg
    Anonym (Jonis) skrev 2015-03-27 22:39:38 följande:
    Tack underbara människor för alla fina ord & stöttning! Guld värt!

Min man bor i Shkoder (norra Albanien) ja det är verkligen ett helt fantastiskt land! Varifrån kommer din? Jag kommer oxå att åka ner nu igen, i slutet på april. Sist vi sågs var i mitten på november :/ vi trodde att han skulle fått komma nu men icke :( vi kommer iaf aldrig ge upp varandra. Och ska vi nu behöva överklaga 100 ggr så kommer vi göra det.
    Min man e oxå från Shkoder :D Vilket sammanträffande :D Jag åker ner nu den 24 april o stannar några dagar i Shkodra för o hälsa på familjen. Sen åker vi vidare till Durres en vecka för efterlängtad ensamtid tillsammans. Var nere sist i slutet av november så det känns som en evighet sen sist. Vi trodde oxå att vi skulle få beslut nu i början av mars men blev istället förflyttade från E3 till pappersansökan för vidare utredning så nu blir det en ny lång väntan på att få en handläggare :/
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid