• Smilla75

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

BigMango skrev 2016-03-19 20:02:45 följande:
    Min sambo har ett multiple entry turistvisum som utfärdades innan han ansökte om sitt uppehållstillstånd. Vi har en dotter på 10 månader och har bott tillsammans i hans hemland i 3 år. Vi kommer att åka till Sverige i maj och hans visering går ut sista juni. Vi har då tänkt att ansöka om att fortsätta vår ansökningsprocess inifrån landet. Jag har vid flera tillfällen pratat med MIG på telefon och alla har sagt att det går att vänta i Sverige och att dom kommer meddela innan beslut tas så han får en chans att lämna landet. Hur stora är chanserna att han får det beviljat tror du?
    Kan tillägga att han ännu inte blivit kallad på intervju, kan han få göra sin intervju i Sverige istället för i sitt hemland om han får godkänt att fortsätta sin ansökan inifrån landet.
    Att vår dotter helt plötsligt ska slitas ifrån sin pappa och kanske behöva vara i från honom upp till 2 år känns helt fruktansvärt. Här måste väl ändå MIG se till barnets bästa?
    Jag har läst om flera andra som gjort liknande tex http://colombialiv.blogspot.com/2015/09/vagen-till-uppehallstillstandet.html
    Tillståndet ska vara klart före inresa. Endast i vissa undantagsfall får tillstånd beviljas efter inresa (se praxis Migrationsöverdomstolen). Att ni har barn medför inte skäl att få söka inifrån. Undantag kn göras för vissa länder där handläggningstiden på ambassad är mycket lång. Efter att hans visering gått ut i juli kommer din sambo att vistas illegalt i Sverige och kan därmed inte beviljas tillstånd. Man kan inte byta spår och få fortsätta sin process inifrån Sverige. Han måste alltså lämna Sverige när viseringen går ut. Man kan inte få godkänt att söka inifrån Sverige utan det avgörs i samband med beslutet. Det kan innebära två års väntetid och därefter ett avslag på formell grund för att man ska söka utifrån Sverige.  
  • Smilla75
    BigMango skrev 2016-03-22 03:38:26 följande:
    Tack för svar. 
    Kan han förlänga sitt turist visum i Sverige? Eller är det bättre att söka nytt visum Uppehållstillstånd för besök så han kan få stanna längre än 90 dagar eller går det att söka i Sverige pga att han har barn där? Finns det risk att han inte blir beviljat nytt visum iom att han väntar på UT?
    Tragiskt att man inte tar någon som helst hänsyn till barnets bästa när väntetiderna är så extremt långa. Gråter
    Ja, han kan söka tillstånd för förlängt besök i Sverige innan viseringen löper ut. Men syftet ska då vara just besök, här är syftet bosättning. Så jag bedömer att det sannolikt blir avslag. Om man sökt UT avslås normalt ansökan om visering, även visering ska avse besök och man har klargjort att man önskar bosättning. Barn i Sverige medför inte rätt att söka inifrån, vissa undantag kan göras t.ex om föräldern som är bosatt i Sverige har bristande omsorgsförmåga osv plus för de länder med extrem handläggningstid på ambassad.
  • Smilla75
    Anonym (B) skrev 2016-03-22 14:55:18 följande:

Rätta mig om jag har fel men efter att ha pratat med migrationsverket så har jag fått besked att sålänge man ej tillhör ett land som måste söka besöksvisum så är det okej att vistas här sina 3 besöksmånader som man har, 90 dagar. Men man kan inte få sitt beslut sålänge man är här utan måste åka till sitt land..

Någon som vet om detta är sant?

Det stämmer precis. Dock behöver man inte återvända till hemlandet om man är här när beslut ska fattas, det räcker att åka till t.ex Danmark om man får vistas där.
  • Smilla75

Det är registreringsdag för ansökan som är utgångspunkten. Sedan kan väntan vara lång på utredning eller lång för att få beslut. Det spelar alltså ingen roll om ambassaden är snabb eller inte. De 5 ambassader som tar emot ansökningar gör enbart det om den sökande vistas lagligt i det landet. Frågan är om din flickvän har rätt till laglig vistelse i ett sådant land? Nej, Migrationsverket har inte anställda på ambassader utan de lyder under UD eller är lokalanställda.

• Smilla75

Vad skönt att hon får vara där, då kan ni träffas också. I så fall är det inga problem att söka från EU-ambassad. Däremot fattar de inga beslut. Men är det inga oklarheter kan det gå fortare och ambassaden har nog ingen väntetid.

• Smilla75
    BigMango skrev 2016-03-29 06:57:25 följande:
    Jag har nämligen hört tvärt om att barn faktiskt är ett skäl till en inifrånansökan, stämmer inte det menar du? Kan tillägga att vi har bott tillsammans i över 2 år i min sambos hemland, barnet är svenskmedborgare, pappan är registrerad som pappa i Sverige och gemensam vårdnadshavare. 
    Nej, barn är inte ett skäl utan det är fortfarande huvudregeln som gäller att tillstånd ska vara klart före inresa. Däremot ska beaktas hur långvarig separationen riskerar att bli och göras en skälighetsbedömning av om det är rimligt att söka hemifrån. I det beaktas också att den sökande inte vistats illegalt i Sverige osv.
  • Smilla75

Då får ni avslag på ansökan om uppehållstillstånd och måste söka utifrån Sverige med ny handläggningstid. Jag har nog inte fått omständigheterna i ert ärende och kan inte bedöma möjligheterna men generellt är de små, om det finns två friska föräldrar.

• Smilla75
    BigMango skrev 2016-04-05 05:57:05 följande:
    @Smilla75 - Skulle verkligen uppskatta om du tog dig tid och läste nedan för att ge din bedömning av våra chanser til en inifrånansökan. 

@Ortelius- Tack för ditt långa och utförliga svar.

Det verkar inte som någon till ta sig an ett sådant fall. 

Den här typen av svar har jag fått: "Advokatbyrån tar tyvärr inte längre emot den typen av ärende som du beskriver. Lycka till."

Jag googlat och läst om olika mål som gäller avslag på inifrånansökan. De mål som jag har funnit har även andra omständigheter som t.ex. tidigare vistats illegalt i Sverige, dom för misshandel etc. Jag har inte kunna hitta något mål där ett avslag som liknar vårt fall. Bistå gärna med länk om någon hittar ett  mål där ett etablerat förhållande med barn utan andra omständigheter fått avslag enbart på att ansökan gjorts inifrån.

Fakta:
    Webbansökan Nov 2015
    Har tänkt att ändra till en inifrånansökan i maj 2016

Mamma = Svenskmedborgare
    Pappa= Thailändsk medborgare
    Barn= 10 månader, svenskmedborgare

Jag har nedan skrivit i hop några punkter som vi har tänkt att hänvisa till, kom gärna med feedback och synpunkter.

När ansökan om uppehållstillstånd skall vara gjord

18 § En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige
    ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före
    inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte
    bifallas efter inresan.

11. det annars finns synnerliga skäl.

Undantag kan bland annat göras om det finns synnerligen ömmande omständigheter som gör att utlänningen bör få stanna här eller om det annars finns synnerliga skäl. 

·        Stadigvarande sammanbott i utlandet mer än 2 år  

·        Pappan har en stark familjeanknytning till Sverige då både sambo och dotter är svenska medborgare

·        Åberopat handlingar och att pappan och mamman har gemensam vårdnad i Sverige

·        De medför ekonomiska konsekvenserna att ha två boenden då mamma måste flytta till Sverige p.g.a studier och arbete i maj 2016

·        Pappan är föräldraledig med dottern sedan december 2015 och har planerat att vara det tills hon är 2 år

·        Dottern som är svenskmedborgare kommer att behöva vänta med pappan i hans hemland under ansökningstiden p.g.a mamman måste arbeta i Sverige

·        Det skulle innebära beaktansvärda olägenheter för deras dotter att vara ifrån sina mamma

·        Det är av oerhörd betydelse för deras barn som kommer att hinna glömma sin mamma och tappa den så viktiga första tiden med båda sina föräldrar  

·        Ingivna intyg inger stark (bifoga BVC intyg) oro för barnets situation och visar på en risk att barnets hälsa och utveckling äventyras om fadern måste vänta i hemlandet

·        En familjesplittring framstår som inhuman och är klart stridande mot andemeningen i FN:s konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen) och den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (Europakonventionen)

·        Handläggningstiden för att utreda anknytningsärenden är för tillfället anmärkningsvärt lång

·        Vi anser att det inte kan krävas att umgänget mellan pappan och dottern som är svensk medborgare utövas någon annanstans än i Sverige. Eftersom barnet är svensk medborgare och föräldrarna har gemensam vårdnad om henne

Det föreligger alltså förutsättningar för att göra undantag från huvudregeln i 5 kap. 18 § utlänningslagen om att en ansökan om uppehållstillstånd inte får bifallas efter inresan i Sverige

Hur tror ni våra förutsättningar ser ut för en inifrånansökan? 

Eftersom det inte finns några försvårande omständigheter (t.ex illegal vistelse eller falsk identitet) så tror jag att ni har mycket goda möjligheter att få tillstånd även om pappan till barnet befinner sig i Sverige. Jag kan inte se någon grund för annat. Dessutom permanent tillstånd. Praxis är generös om man har eller väntar gemensamma barn och detta är ju ett helt "rent" ärende. Däremot vill jag inte säga att det alltid går att få ansökan beviljad inifrån Sverige bara för att det finns ett barn. Migrationsverket tittar på om det finns försvårande omständigheter och väger dem mot olägenheten för barnet att ev separeras från en vårdnadshavare.
  • Smilla75

Skicka ett brev/epost med hur ni vill göra och varför bara. Komplettera med varför ni anser att ni ska få ansöka inifrån.

• Smilla75
    Anonym (E) skrev 2016-05-16 10:52:14 följande:

Någon annan som vet? smilla75 kanske?

Om man uppfyller försörjningskravet avgörs vid prövningstillfället men har man angivit att man har för låg inkomst/ingen bostad blir det inte någon utredning utan det blir avslag på formell grund.

Jadu har skrivit bra ovan om normalbeloppet. Det är ca 5000 kr per vuxen och drygt hälften för barn.

Bostaden ska vara ägd eller hyrd. Värdens godkännande krävs vid andra handsuthyrning. En 1:a räcker för ett par. Om barn krävs sovrum. Två barn kan dela sovrum.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid