• Smilla75

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym 123 skrev 2015-10-30 13:50:24 följande:
    Kan du ge exempel på varför något sådant kan hända? Vad kan vara så svårt i ett ärende att flera tittar på det men inge gör något?

Andra frågor:

Hur många jobbar med anhörig ansökan just nu? Har alla flyttats över till asyl?

Några planer på förändringar på hur förloppen går till. O en sista fråga..

Finns det inga planer på att ändra regeln så att personen som ansökt kan ha möjlighet att få turistvisum till sverige under väntetiden?

Tack för du tar dig tid Smilla!
    Att det finns frågetecken kring seriositeten som måste utredas muntligt eller att det krävs handläggningsåtgärder som tar tid och gör att man inte bara kan bevilja på en.
    Jag vet inte hur många som jobbar med anknytningar tyvärr. Det är inte så att alla gått över till asyl, de flesta finns kvar. Däremot händer det nästan inget i E3 nu för de flesta jobbar med gamla ärenden så E3 sköts såtillvida att vi skickar ut ambassadbrev osv men inte mycket beslut.

Jag förstår nog inte riktigt vad som menas med planer på förändringar av förloppet. Jag känner dock inte till några kommande förändringar.

Jag tror inte en person som sökt uppehållstillstånd i Sverige kan få visering till Sverige heller i framtiden. Syftet med visering ska ju vara besök och personen har visat att denne vill bosätta sig i Sverige. Då måste man avslå viseringsansökan.
  • Smilla75
    z h skrev 2015-10-31 19:33:22 följande:

Alltså vi är bortglömda. Vad ska man kunna göra för att någonting ska hända? Varför jobbar de inte med besluten? Och de personal som plockar bara enkla fall, har mig.V ingen tillsyn på sina personal? Helt jobbigt att man bara ger UT till folk som har ansökt mycket mycket efter oss. Gör de så för att det är svårt för de ( då kan de söka efter annat jobb) eller kanske de ger för folk som de känner? Eller kanske får vissa personal mutor? Man vet aldrig, men någoting orättvist sker, det ör jag säker på.

Nej, så är det inte. Men tänk på att större delen av personalstyrkan är nyanställd. De klarar inte andra ärenden än det mest självklara. Hellre att de får iväg beslut även om de sökt senare än att inga beslut fattas alls. De med större kompetens jobbar bakifrån med de äldsta ärendena.
  • Smilla75
    Anonym (BKK) skrev 2015-11-02 03:24:52 följande:

Smilla75

Kan man först ansöka om turist visum med multiple entry och där efter ansöka om UT och då kunna resa till Sverige flera gånger under handläggningstiden för UT?

Vilka skäl behövs för att man ska bli beviljad multiple entry?

Det går bra att först söka visering och senare uppehållstillstånd. Man kan söka om flera inresor. Max kan man beviljas 90 dagar per 180 dagars period. Normalt sett är det främst t.ex affärsmän som besöker Sverige kort med regelbundet som får flera inresor beviljade.
  • Smilla75
    z h skrev 2015-11-02 20:16:32 följande:

Fast många av de som fick UT inte är ens gifta eller har bott tillsammans i två år. Jag och min man förlovades sedan 2012 och gifte oss i 2014. Så ändå om vi inte har bott tillsammans mer än två år men vi är gifta och vi har aldrig varit gifta innan. Vårt äktenskap är också registrerat båda i hemlandet och i skatteverket i Sverige. Så jag har skickat all dokument som visar det.

Jag tror inte det är något "konstigt" i din mans ärende, det har ju även personal på verket bekräftat när du ringt. Ni är gifta, dvs presumtionen är att förhållandet är seriöst och ni har även registrerat äktenskapet i båda länderna vilket är jättebra. Men tyvärr tar det lika lång tid oavsett om man är gift eller planerar att bli sambo. Solklart blir inte heller ett ärende där partnern kommer från ett asylproducerande land eller där parterna inte träffats under lång tid. Sedan förstår förstås verket att alla länder inte ens är möjliga för referenten att resa till, eller att bristande ekonomi kan göra det svårt att träffas men det kan komma att utredas ytterligare. För det fall det finns en godtagbar förklaring till varför man inte kan träffas kan man alltid komplettera med sådan information. Kanske har man själv beviljats asyl från det landet partnern kommer från - då får man inte resa tillbaka om man inte blivit svensk medborgare.
  • Smilla75
    Halal skrev 2015-11-03 11:40:41 följande:

Hej!

Vi har inte registrerat vårt äktenskap i mannens hemland. Det är bara registrerat i mitt land, Sverige.

På den frågan svarade vi också något i stil med "för vi känner att vi inte behöver det då vi inte ska bo i hans hemland utan i Sverige som vi hoppas på, så det känns inte nödvändigt."

Kan det få konsekvenser?!!

Ja, det kan ses som ett tecken på att förhållandet inte är seriöst menat.
  • Smilla75
    z h skrev 2015-11-03 17:22:50 följande:

Tack Smilla för din förtydligande. Jag har ofta berättat för personalen när jag ringer att jag inte har sett min man sedan vi gifte oss båda p.g.a. ekonomiska orsaker och läget i Irak, fast har inte skickat någon mail som förtydligar det. Tror du att jag behöver det?

Lite synd att seriösa förhållanden blir offer p.g.a. de folk som utnyttjar för att få uppehållstillstånd. Det var egentligen jag som krävde av min man att han ska bo i Sverige, då jag har bott här sedan min barndom och mina studier är här och allt jag är van vid. Nu är min man så trött på att vara så länge borta från varandra och det är jag med, så han sade att vi får vänta till December, händer det inget så får du istället bo med mig. För mig är första valet är att bo med honom vart än han bor, för jag klarar inte vara utan honom. Men det är inte det vi önskar, svårt att bo i ett samhälle man inte har levt så mycket i där mycket påtryck pågår, oro i läget, kan inte leva lika självständigt som man gör här, jag kommer och förlora mina studier m.fl. Det är saker som inte är lätta att tåla. Så hur kan man bevisa för Mig.V att vi vill kunna välja det plats vi känner oss trygga i, men vi prioterar inte platsen före vår liv ihop?

Irak är ett sådant land dit man inte kan förvänta sig att referentpersonen reser, delar av Kurdistan möjligen undantaget (även Syrien, Eritrea, delar av Somalia och Afghanistan). Därför tycker jag inte det är nödvändigt att komplettera i den delen. Ni är gifta, skulle seriositeten av någon anledning vara ifrågasatt så blir du kallad till intervju och kan göra förklaringar då.

Att flytta till Irak som kvinna och i dagens läge förstår jag verkligen att du inte vill. Kanske har ni möjlighet att ses i Turkiet? Dit kan du resa billigt och det minskar möjligheten att det uppstår tvivel om allvaret i relationen.
  • Smilla75
    Varaktigt bosatt skrev 2015-11-04 11:47:44 följande:

Smilla75, jag hoppas att du kan svara på min fråga då jag inte lyckas hitta bra info om detta. Min pojkvän är bosatt i ett annat EU-land och har status som varaktigt bosatt där. Vi ska söka uppehållstillstånd som blivande sambo/planerar att gifta oss. Han har rätt att vistas här i 3mån (uppehållsrätt) och om han får jobb blir det förlängt. Har fått info om att han har rätt att stanna i Sverige under väntetiden för uppehållstillståndet, stämmer det? Har förstått att han har samma rättigheter som EU-medborgare i denna fråga och att vår ansökan inte riskerar att avslås för att han befinner sig i Sverige (och troligtvis även jobbar här)?

Uppskattar verkligen om du kan svara på detta!

Om han har status som varaktigt bosatt i annat EU-land får han vistas här 3 månader och därefter ansöka om uppehållstillstånd. Han får ansöka inifrån Sverige och vistas här under handläggningstiden. Han får även arbeta. Om han har egen försörjning genom arbete kan han beviljas ett 5-årigt uppehållstillstånd på en gång. Om han inte uppfyller kraven bedömer man anknytningen till dig enligt nationell lagstiftning och då får han ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, om ni inte sammanbott utomlands. Hur som får han vara här under tiden ansökan prövas och han får arbeta.
  • Smilla75
    Varaktigt bosatt skrev 2015-11-04 12:54:55 följande:

Tack så mycket Smilla75!
    Då har jag en till fråga som kundtjänsten inte kunnat svara på. I ansökningen ska man välja intervju på närmaste ambassad, men om han arbetar här när det är dags att boka intervjutid, kan man på något sätt göra den i Sverige istället? Och hur gör man den ändringen isf?

Ja, eftersom han får söka från Sverige ska intervjun ske här. Det måste bli en manuell hantering. Jag vet nog inte heller hur det anges i ansökan om E3. Ansökan görs ju från Sverige men Sverige, dvs Migrationsverket, är inte möjligt att välja där ambassad ska anges. Det måste bli fritext då och man ser ju även när intervjumail ska skickas att adressen är Sverige.
  • Smilla75
    Kaffekopp skrev 2015-11-24 02:37:33 följande:

Sömnlös efter avslag

Ambassaden vägrade envist att boka in hen på en intervju. Efter kontakt med utrikesdepartementet ändrade de sig. När det kom till kritan var hen inte välkommen ändå - "Hen måste visa upp ett giltigt uppehållstillstånd för att få genomföra intervjun". Migrationsverket gav avslag pga att vi inte genomfört intervjun. i alla fall som jag har uppfattat det. Vi kan nämligen inte ta del av beslutet då det skickats till ambassaden dit hen inte är välkommen.

Så kan det gå. Lite mer än 13 månader tog det. Väntetiden var väntad, det var därför vi uppehöll oss inom schengen, tillsammans, som gifta par bör.

Ansökan ska ske från hemlandet eller ett land där sökanden lagligen vistas. Ett fåtal EU-ambassader genomför anknytningsutredningar. Om din fru inte vistades lagligt i ett sådant land så ska intervjun inte genomföras och då blir det avslag på formell grund. Beslutet skickas till sökanden och ambassaden. Ni kan ta del av det på ambassaden.
  • Smilla75
    Anonym (Helt galet) skrev 2015-11-29 17:45:48 följande:

Hej,

Tänkte kolla om Smilla75 fortfarande finns kvar här inne? Det var ett tag sen vi såg henne skriva något.

Tänkte kolla med dig smilla hur läget ser ut just nu hos Migrationsverket. Såg att man tagit in personal från andra myndigheter. Och det verkar som en hel del har börjat få beslut. Är det så att det börjar gå lite undan nu?

Hur långa tror du väntetiderna kommer vara?

Vi ansökte 12 dec, har redan gjort intervju räknas som nyetablerad relation men gifta.

Jag fick ju lite hjälp av en kollega. Inlånad personal är bara ett fåtal personer, de registrerar asylansökningar och arbetar inte med tillstånd. Väntetiderna har ökat och jag tror man får utgå från att det tar längre tid än 14 månader. Jag tror att väntetiden är minst 2 år om man ansöker idag. För de som redan gjort intervjun blir väntetiden inte så mycket längre. Pappersansökningar kan gå fortare, men de hamnar i ett annat flöde och det beror helt på den enheten som får ärendet, hur lång väntetiden är där. Det varierar.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid