• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Sivaji

Hej,

Jag ringde min frus enhet för att titta om det har hänt någon förändring i hennes visum. Fick svar från kvinnan i kundservice att hon har en handläggare numera. Vet ej vad detta innebär? Min fru har inte varit intervju heller, vi ansökte 141103. Kan någon berätta vad detta innebär att hon har fått en handläggare?

Tacksam för svar!

• Elsanna
    Sivaji skrev 2015-03-03 10:32:57 följande:

Hej,

Jag ringde min frus enhet för att titta om det har hänt någon förändring i hennes visum. Fick svar från kvinnan i kundservice att hon har en handläggare numera. Vet ej vad detta innebär? Min fru har inte varit intervju heller, vi ansökte 141103. Kan någon berätta vad detta innebär att hon har fått en handläggare?

Tacksam för svar!

Vilken enhet har din fru ?
  • Sivaji

Hej,

Tacksam för svar!

Oj menade så klart UT och inte visum.
  • Ellaa
    trött usa pendlare skrev 2015-03-02 22:42:35 följande:

Hej! :)

Ja den hade han för en vecka sen på konsulatet där han bor.

När han kom till intervjun bad dom honom att vänta lite.

Efter 1h så frågade han varför de tog så många före honom då visade det sig att ambassaden bara hade skickat hälften av hans papper fast att vi hade dubbelkollat med ambassaden och dom sa att de hade skickat allt.

Så efter att både ambassaden och senare konsulatet hade vart på lunch rast och ca 6h hade gått så fick han ÄNTLIGEN sin intervju!

Intervjun gick ut på att han skulle muntligt fylla i hela ansökan igen datum och allt även på min familj och sedan skriva på det sen var det slut. Suck!

Fattar dock inte varför vi behövde vänta så länge på att göra samma sak igen.

Dom bad inte om att se några av våra original dokument eller bilder kanske för att vi gjorde en pdf med det redan i ansökan.

Mannen på konsulatet sa till min man att det brukar ta ca8 mån totalt

Men jag vet inte vad han faktiskt vet..

Hur går det för er?

Fan vilken otur att behöva vänta så länge och att de glömde så mycket papper som tillhör, man är trots allt så beroende att de sköter sin del.. Då man tar det för givet. Hört andra som blir testade så, dvs att säga muntligt vad man skrev i stort sett. De vill väl utifrån det avgöra hur mycket som stämmer utifrån den skrivna ansökan. Vilken delstat hade han intervjun i?

Herregud, så många före! Segisar...

Vi väntar fortf på intervjutid, nösta vecka går vi in på månad 5... Växjö enheten. Men vi åker tillbaka till NY nästa sön och väntar ut allt där. Hoppas de sköter det bra, inga förseningar och så när intervjun väl sker.

Så nu avvaktar ni bara på beslut? Hör av dig när beslutet kommer! Om det gick bra borde din partner bara få ett JA på en gång önskar man. Varför vönta 2 månader liksom... Slöseri med tid! ???? Blir galen!
  • Ellaa
    Elsanna skrev 2015-03-03 10:44:45 följande:

Vilken enhet har din fru ?

Hej,

Tacksam för svar!

Hej, du menar att ni sökte in 3 november 2014? Så jag inte missförstår. Vilket land ansöker ni ifrån? Om du har fått en handläggare så skulle jag be direkt # till hen, tala mer specifikt med handläggaren. Oftast får många ingen handläggare förrän efter intervjutiden men hört att det kan bero på landet som ansökaren är ifrån. Men be om nr till handläggaren isåf, ni har fått handläggare ganska snabbt så utnyttja det.

Lycka till!
  • Sivaji

Hej,

Tack för feedbacken!

Vad jag förstod av det jag läst här senaste månaderna samt andra forum så är det som du säger, att man får en handläggare efter intervjun. Men kvinnan i kundtjänst sa att det var vår handläggare så är lite förvirrad. Jag tog handläggarens nummer, ska ringa henne imorgon.

Vet dock ej vad detta innebär i själva processen. Hoppas inte kvinnan i kundtjänst har gett mig fel svar bara =\

• Ellaa
    Sivaji skrev 2015-03-03 15:16:08 följande:

Hej,

Tack för feedbacken!

Vad jag förstod av det jag läst här senaste månaderna samt andra forum så är det som du säger, att man får en handläggare efter intervjun. Men kvinnan i kundtjänst sa att det var vår handläggare så är lite förvirrad. Jag tog handläggarens nummer, ska ringa henne imorgon.

Vet dock ej vad detta innebär i själva processen. Hoppas inte kvinnan i kundtjänst har gett mig fel svar bara =\

Alltid :) kan det vara pga landet din fru är ifrån därför krävs en handläggare innan intervjutiden? Om du vill dela med dig, skulle förklara saken lite. absolut ring på imorgon och tala med hen, passa på fråga varför vissa får handläggare innan intervjun och vissa inte (skulle vara intressant att veta). Hoppas vad de sa stämmer! Håller tummarna!
  • Sivaji
    Hon ansöker från Sri Lanka.
    All dokument som skickas in är från myndigheter.
    Har inte sett någon här eller på andra forum som fått tid för intervju som ansökte efter den förlängda väntetiden på 14 månader.

Jag återkommer med uppdateringar så fort jag vet mer. 
  • Baban

Hej, jag ansökade tillstånd som anknytnings ansökan april 2013 och jag fick avslag Juli 2014,

Just nu jag har ansökt igen via webben och vänta på intervju nästan 2 månader,

Är finns nån här som mig har eller hade samma situation? Är man ansöka på andra gånger, beslut kommer snabbare eller inte ? På andra ansökan hur lång tid man måste vänta på intervju och beslut ?

Tack för svar

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid