• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • lelele

Något måste ha hänt det kan inte vara sant att det behöver ta så lång tid. Jag har läst mkt i denna tråden, även det är första gången jag skriver inlägg.

Jag och min fru ansökte 18 juli 14 och hon fick mail om att boka intervju den 2 Jan 15. fick tid den 12 februari.

Vi ansökte på nätet och har lämnat in kompletta informationen om inte för för mkt. Så vad jag minns så var det en som ansökte samma dag som mig och har redan fått sitt beslut. Jag har i Örebro och jag vet inte hur länge det ta, ingen idé att ringa för det är ju bara random svar man får

• Anonym (va??)
    Anonym (Jonis) skrev 2015-02-18 18:34:48 följande:

[quote=74880542][quote-nick]Anonym (va??) skrev 2015-02-18 18:25:53 följande:[/quote-nick]Alltså det är helt sjukt. Jag kan inte fatta att ni inte får någon information. Speciellt när man gjort sin intervju och räknar med att beslutet kommer när som helst. Att vara på spänn så länge och utan att kunna planera måste kännas helt maktlöst. Jag vet inte om jag kommer palla mycket längre och jag har inte väntat i närheten av så länge som er. Ger MIG er ingen info, det verkar ju onekligen som om ni hamnat utanför E3, eller ansökte ni med pappersansökan?

Hoppas verkligen det kommer ett beslut snart![/

Vi ansökte via webben den 6:e februari -14 och min man fick intervjtid den 7:e april -14 och den gick bra. Sen så har det tyvärr inte hänt mera :/

sjukt.
  • Anonym (väntar)

är det någon som fått mail om intervju på sista tiden?

• Sivaji

Är det ngn som har ansökt efter oktober dvs. efter dem höjde väntetiden och fått något svar eller tid för intervju?

Vi ansökte 141103 men får olika svar varje gång jag ringer in. Brukar ringa in en gång i månaden bara kolla om det har hänt ngt. En i kundservice kan säga att hon kommer få tid för intervju vid april/maj sedan säger ngn att det spelar ingen roll utan man måste vänta 14 månader. Ganska förstörd just nu..vet inte ens vad jag ska ta mig till.

• Naabz

Skickade in ansökan jag och min fru i slutet av augusti via nätet och fick mejl från migrationsverket i tisdags om att hon skulle kontakta ambassaden för intervjutid. Fick tid den 4 mars för intervju. Ärendet ligger hos Växjö och när jag loggar in på migrationsverket så står det med lila att det väntar på beslut. Efter att ha läst vad andra har skrivit här så verkar det kunna ta hur lång tid som helst även efter intervjun

• jessib

Mailade dem igår, fick svar idag! På mailet alltså. Dock standardsvar... Vi väntar i kö, utan handläggare. Sen ska de läsa igenom ansökan och skicka ut mailet om intervju. Jag antar att det är därför det nu tar sån himla tid, min kompis sökte i februari 2014 och de fick intervju supersnabbt, antaglgen gör att ärendet inte hanterades av Migrationsverket först? Utan bara ambassaden. Det är min teori mest.

I mailet skrev de också att de inte kan säga hur lång tid de tar innan mailet kommer, det beror på. Innan har jag fått svaret 4-6 månader.

Jag tror fortfarande att det är större chans att få kortare väntetid för oss som får vänta lite längre på intervju, även om det står lite stilla med beslut på forumet just nu.

• Anonym (I-väntans-namn)
    Naabz skrev 2015-02-19 11:25:27 följande:

Skickade in ansökan jag och min fru i slutet av augusti via nätet och fick mejl från migrationsverket i tisdags om att hon skulle kontakta ambassaden för intervjutid. Fick tid den 4 mars för intervju. Ärendet ligger hos Växjö och när jag loggar in på migrationsverket så står det med lila att det väntar på beslut. Efter att ha läst vad andra har skrivit här så verkar det kunna ta hur lång tid som helst även efter intervjun

Hej, när i augusti skickade ni in? Vart är din fru ifrån? Skönt att ni fått intervjutid iaf! Men ja, håller med dig. Började följa en annan sida där det är mest usa-sverige uppehållstillstånd och där de flesta där skickade in sin ansökan runt våren 2014, och många redan fått svar. Många fick tom svar inom en vecka efter intervjun inklusive SAMMA DAG SOM INTERVJUN! helt sjukt snabbt... Så kändes bra när man läste där. Sen hittade jag denna sida och historierna här var mer negativa och annorlunda, att de säger att de gör ärendena utifrån ankomsttid tror jag är 10% sanning! Finns folk från den tråden som är svensk-amerikaner och fått svar på loppet av 6 månader! Här får folk fan vänta i nästan 1 år. Fick också höra att det brukar ta max 6 månader. Men efter denna tråd blir man förvirrad, enda positiva är att Växjö enheten verkar vara relativt snabba... Där har vi vårt fall. Sen är det inte alltid. Men försöker jämföra lite med ansökningsland, enhet osv. Men såklart är inget säkert. Man hoppas verkligen att det går snabbare så folk kan få fortsätta med sina liv. Jag har min sambo här men vi har snart passerat 90 dagars frivisum för amerikaner och måste sluta på mitt jobb för att vänta på svar där. Jag vägrar skiljas ifrån pga detta. Plus att behöva leva dubbelliv nästan, nu måste vi bo där medans vi väntar på intervju + besked. det suger!

Hur går det för er som skickade in september-okt? Vi skickade in oktober, den ligger i växjö.
  • Barwaary

som jag har sagt tidigare, så ansökte vi den 4 jan i år och han fick intervju den 19 jan, samma vecka så fick jag hem frågeformulär som jag svarade på och skickade tillbaka veckan efter, ringde dit en vecka efter att jag hade skickat in mina papper och då hade vi fått en handläggare på Migrationsverket i Växjö, har ringt till handläggaren några gånger men bara fått svar att hon har ärenden som är mycket äldre än våra..... min man är från Irak...

• Barwaary

glömde säga att våran ruta på migrationsverkets hemsida är gul iallafall och det står "i väntan på beslut".

• Smilla75
    Barwaary skrev 2015-02-19 15:42:02 följande:

som jag har sagt tidigare, så ansökte vi den 4 jan i år och han fick intervju den 19 jan, samma vecka så fick jag hem frågeformulär som jag svarade på och skickade tillbaka veckan efter, ringde dit en vecka efter att jag hade skickat in mina papper och då hade vi fått en handläggare på Migrationsverket i Växjö, har ringt till handläggaren några gånger men bara fått svar att hon har ärenden som är mycket äldre än våra..... min man är från Irak...

En handläggare har minst 100 ärenden i gång. Det ringer oupphörligen och om man skulle besvara samtalen skulle det ta cirka 70 % av arbetstiden. Ni sökte förra månaden, varför i all världen ringer du flera gånger till handläggaren? Ju fler som ringer i onödan, ju längre tid blir väntetiden.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid