• Elaaunna

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ellaa

Jag är inte alls orolig för försäkringskassan eller/och arbetsförmedlingen. Min sambo behöver inte de eftersom jag har fixat jobb åt honom! Han kan börja jobba från första dagen han kommer hit. Det vi behöver först är den jäkla UT, som vi har problem med!

Men jag vet också att de flesta andra måste ha någon kontakt med ovan nämnda myndigheter!

Är glad att vi kan skippa åtminstone de!

Kram

• Elaaunna
    Naabz skrev 2015-05-22 00:19:13 följande:

Hej Smilla

Som du kunde läsa tidigare så ringde jag växjö enheten igår. Det är nåt jag inte fattar.. Cecilin sökte efter mig och har fått beslut. Jag frågade mannen på växjö enheten varför och hur kunde det gå till. Han svarade mig då att inga fall ser lika ut och alla fall är helt olika. Jag ser inga skillnader på mitt fall och Cecilins fall. Endast två människor, kärlek och inga barn eller sjukdomar. Så det är rätt så lika fall, men mannen på enheten sa att att det kan finnas komplicerade fall som kan ta mycket längre tid...

Då frågar jag mig själv....hur bedömer de mitt fall när de inte ens har tagit tag i det och genast hoppar på ansökningar som är gjorda efter mitt....hur kan de veta om mitt fall är komplicerat eller inte? Känns väldigt märkligt tycker jag.

Hej Ella

När mannen där på enheten sa till mig att han genast kunde se att vårt fall inte va aktuellt alls i närmsta framtiden så va det efter ca 15 minuters frågande och bollande med ord med honom och det va på slutet som han sa så till mig och när han sa det så gick luften helt ut ur mig....fann inga ord mer att kontra med. Kände direkt att de kan ju göra hur som helst med oss alla här...tyvärr. Har aldrig nånsin känt mig så maktlös och utlämnad till nåt som till det här.

Hej Jonhos och Sjömannen

Trodde det bara va jag som va så galen som satt i system och söka i olika ärendenummer

Fast jag sökte "bara" på ärenden -10 och +10 från mitt och jag upptäckte oxå ganska korta ärende med bara några dagar kvar till beslut till ärenden som är rätt så nära till mitt och väntar fortfarande på beslut. De med korta hanteringstider kan ju handla om vad som helst så det är rätt dumt att plåga sig själv med sånt.

Och till er alla underbara här på tråden...de negativa som de positiva så vet jag inte hur jag hade klarat mig utan er. Det här är som en livlina för mig och jag vill verkligen tacka er alla 

Vilka fina ord!

Detsamma!

Vist är det lättare när man har någon att dela något som detta! Mycket riktigt att man känner sig maktlös och utlämnad!

Jag har märkt att jag har förändrats (min personlighet) under denna process så att säga! Det är inte bra!

Jag ser på människor med andra ögon!

Det är bara här, med er, som jag känner samhörighet! Det vill jag också tacka för!

Så snälla och fina ni er allihopa!

Kram
  • Elaaunna
    Ott skrev 2015-05-25 23:06:50 följande:

Är det någon som har några tankar kring huruvida det faktum att jag och min pojkvän är ett homosexuellt par har någon betydelse för utredningen av vår ansökan?

Jag tänker att det kanske är mer osannolikt att två personer av samma kön har ett skenförhållande i migrationsverkets ögon, men det kanske bara är önsketänkande från min sida.

Det borde det inte göra... Men man vet aldrig med Mig-verket!

Lycka till i alla fall!
  • Elaaunna

[quote=75353695][quote-nick]Göteholm2015 skrev 2015-05-26 23:54:19 följande:[/quote-nick]Du är en klippa Ellaa - väldigt kunnig och hjälpsam! Verkligen uppskattat att du tar dig tid att besvara så många inlägg som du gör! Om du inte är nöjd med ditt nuvarande jobb borde du söka ett jobb på MigV... Du skulle varit expert innan du ens börjat:)

Håller med! Verkligen!

Grattis till alla gravida och grattis till de som fick bifall!

Till alla andra lycka till!

• Elaaunna
    Baban skrev 2015-06-01 19:02:56 följande:

Hej alla

Status ; webbsökande 17-01-2015, intervjumail med komplettering mail idag 01-06-2015 KL 17:28

Ambassad i Tehran

Ska åka till myndigheter imorgon och hämta dokument som migrationsverket vill ha och skicka vidare till migrationsverket om jag hinner sen ska boka tid hos ambassaden.

Lycka till Baban!
  • Elaaunna

22 mars 2014 - Ansökan

4 juni 2014 intervju min sambo

10 december 2014 intervju jag(ref.pers) Växjö

19 januari 2015 avslag, enhet Växjö

10 februari 2015 överklagan Mig-domstol Malmö

2 juni 2015 avslag :(

Vi ska överklaga till kammarrätten i Stockholm nästa för at få tredje avslag!

Jag samlar på de! :p

Sedan ska vi börja om och söka på nytt dvs tillbaka till skitverket! Älskar de!

• Elaaunna
    Anonym (Trött) skrev 2015-06-03 12:33:08 följande:

Någon gammal asyl i bakgrunden som de kan ha hakat upp sig på? Förklarade de varför ni fick avslag? :(

Nej, ingen gammal asyl i bakgrunden! Ja det gjorde de, och det var några datum som min sambo uppgav på sin intervju som inte stämde med de som jag sa på min intervju!

Han var stressad då för att intervju gjordes i en korridor med mycket folk bakom och omkring honom vid tillfälle! Felet han uppgav eller missförstånd mellan honom och intervjuare var datum på när vi besökte varandra, det handlar om tiden som sträcker sig under 4 år!!
  • Elaaunna
    Anonym (Trött) skrev 2015-06-03 12:40:18 följande:

Läste jag förresten rätt att det är 3e gången ni får avslag?

2 avslag men stor chans till den tredje

Skitverket Växjö avslag

Migrationsdomstolen Malmö avslag pga det jag skrev ovan, fans annat skit som skitverket blev rattad av Mig-domstolen (ET ex, idioten S.Karlsson handläggare tror att min sambo bor med sin fd när han är i hemlandet) det tyckte Migrationsdomstolen att det är rena spekulationer från Migverkets sida!

Förbereder överklagan till Kammarrätten i Stockholm!

Som sagt stor chans till tredje avslag!

Vet inte vad jag ska/kan göra?

Funderar på att anlita en advokat... Känner att mitt huvud sprängs ....känner mig hopplös och nere!
  • Elaaunna
    Ellaa skrev 2015-06-03 16:05:16 följande:

VA!? Elaaunna fick ni avslag igen från Migrationsdomstolen!?!??! På vilka grunder den här gången... Då jag antar att ni skickade in mer bevis under er överklagan?

Är enda motiveringen att han var asylsökande innan eller? Stannade han i landet olagligt efter avslag eller? Varför straffar de han SÅHÄR mycket!!!! Vad för bevis skickade du in? Det här är sanslöst. 

Hoppas ni vinner i Kammarrätten - Migrationsdomstolen stödjer väl alla beslut som Migrationsverket tar, hoppas Kammarrätten har lite mer objektiv syn på detta med tidigare asylansökan.

Jag beklagar verkligen, ni kämpar så hårt och ger inte upp! Önskar er det bästa!

Nej han var aldrig asylsökande. De bevis som vi skickade till Migrationsdomstolen (som Mig verket ville inte ha) många fotona, sms-chatt biljetter och pass stämplar tyder på att jag och min sambo har kontinuerlig kontakt och det var ok enligt de, men kvar är de några fel sagda eller missförstådda datum under hans intervju, för min och min sambos besök till varandra!

Det handlar om tiden som sträcker sig under 4 år!

Och nej han var inte i landet när han fick avslag från Mig-verket!

Han är här just nu på sina 90 viseringsfria dagar, 25 dagar kvar och sedan tillbaka till hemlandet! Ett rent helvete kan man säga!

Tack för din stöd Ella!

Snäll du är verkligen!

Önskar dig allt det bästa too!
  • Elaaunna
    Ellaa skrev 2015-06-04 02:02:27 följande:

fan vad ledsen jag blir för eran skulle Elaaunna!!!!! Det här är sinnessjukt... Var det ett datum som var fel eller flera? Varför tror de att han bor med sitt ex? Inget man säger kommee hjälpa men ta ett djupt andetag! Tycker du ska anlita advokat, du har kämpat så länge ge inte upp, du behöver avlasta dig och låta någon med den juridiska kunskapen fixa resten och hjälpa Er. Låt de inte ta ner Er! Jag vet inte vad jag skulle göra om samma sak hände mig har också Växjö .:( Jag skickar alla mina tankar och kramar till Er båda!!!!!! Håll oss uppdaterade kommer följa ert ärende in i det sista!!

Fattar du Ellaa hur dina ord värmer!? Vet du att du är klok också?

Jag tror att du vet det!

Det är just det jag behövde höra... Att ta någon som ska ta över och avlasta mig för jag känner att jag orkar inte mer! Att kämpa för oss två orkar jag, men just nu efter alla avslag, när jag vet inte vad kan jag göra mer och hur gå vidare behöver jag nog avlastning!

Mitt i allting har jag min yngste som tar studenten 11/6, det är alltså mycket samtidigt!

Men nu är det bestämt imorgon ska jag få tag i en advokat och se vad hen säger!

Stooooort KRAM till dig Ella! Och tack!
  • Elaaunna

Jag har aldrig, i hela mitt liv känt mig så liten, obetydlig och mindre värd än på migrationsverket i Växjö (bor själv i Växjö). Otrevligare personal får man leta efter. När jag ringde min handläggares S.Karlssons chef för att berätta hur jag blev bemöt av honom, fick jag till svar att hans arbetskolegor klagar på samma sak! VAD HAR DETTA MED REGERINGEN ATT GÖRA!??

• Elaaunna
    Ellaa skrev 2015-06-08 00:27:29 följande:
    Det har absolut ingentinging med Regeringen att göra, samma sak som att din upplevelse med Växjö inte heller har något att göra med det vi diskuterar. Vi diskuterar väntetiderna och resursfördelningen. Jag har bara haft tfn kontakt med Växjös växel och aldrig blivit bemött negativt men usch vilket oprofessionellt svar, vad sa du när han sa så? Jag tror JamJam också hade en sån där dålig upplevelse med någon handläggare och sedan så kontaktade någon från Migrationsverket henne angående bemötandet, det är helt oaceptabelt. Jag vet att ditt ärende är mer frustrerande än många andras så jag förstår ditt missnöje med hur de har hanterat ditt fall överlag och att de kan hända oss andra. Det finns ingen ursäkt för dåligt bemötande och för vad de får er att stå ut med. Hoppas det löser sig!
    Jag ber om ursäkt.
  • Elaaunna
    Ellaa skrev 2015-07-15 14:23:52 följande:

Precis som ovanstående skrivit så får din pojkvän komma till Sverige - är din pojkvän från Canada? om han är det och har canadian passport så får han vistas i Sverige lagligt som jurist. Som jag skrivit tidigare så fick jag veta att en jurist på M-verket idag att de tom får stanna mer än 90 dagar då de har en öppen ansökan här. Självklart kommer vi inte ta den risken för mina förhoppningar är att vårt beslut kommer om 1-2 månader.

Hej Ella

Vad menas med en öppen ansökan i Sverige? Kan du mer om detta?

Min man är här ( vi har gift oss förra veckan) på sina 90 dagar som gick ut 3/7, men vi fick vistelse förlängning 1 månad till utöver de 90 dagar. Du vet att min man fått avslag och vi ska ansöka på nytt när han åker tillbaka eller får vi göra det medans han är här? Någon som vet... Vore jätte tacksam för all information!

Lycka till alla och önskar är alla snabba och positiva svar! / Ella (jag heter Ella också)
  • Elaaunna
    Ellaa skrev 2015-07-17 06:32:12 följande:

Hej Ella, öppen ansökan tror jag menas när man har en ansökan liggandes hos Migrationsverket. Problemet kan väl ligga i att din man måste göra ansökan utanför Sverige. Men sen får han ju resa in igen och måste resa in lagligt men får stanna. Jag frågade inte så mycket mer om den här lagen som han nämnde då vi inte vill riskera något överhuvudtaget tex att han skulle stanna längre än hans viseringsfria 90 dagar - vem vet vad det kan vara för konsekvenser på det. Men eftersom ni fått avslag - har ni tagit ert ärende vidare till Migrationsdomstolen osv? Genom alla instanser?

Anlit en advokat, de kan mycket mer om alla lagar som vi inte ens har en aning om, och lagar som Migrationsverket inte vill att vi ska veta heller!!!

Lycka till. Glad för er skull att ni är tillsammans nu iaf, mot alla odds och orättvisan som ni har blivit utsatta för!

Tack för svaret Ella jag förstår vad du menar.

Ja ... Vi har gått igenom mig- domstolen, advokaten (som kostade mycket men hjälpte 0).

Och ja vi är tillsammans och ska ansöka igen.

Men jag vill ha honom här hos mig under tiden vi väntar... Vi chansar helt enkelt!
  • Elaaunna

Ok... Då var det dags igen, för en ny ansökan alltså .... Vad tycker ni andra ...ska vi göra en webb eller pappers ansökan? Med tanke på väntetider för det verkar som att det är inte så stor skillnad.

PS: Anonym (Media) det låter bra!

• Elaaunna
    Donna90 skrev 2015-08-29 12:48:24 följande:

Hej Elaaunna,

Varför ska ni skicka in ny ansökan? Ni har väl också redan väntat länge vad ja minns. Har det hänt något i ert ärende?

Kör på webb då vem som helst kan öppna det. Pappersansökan stannar ju bara i den enheten den skickas till, oavsett vad de säger att de slagits ihop. Vår handläggare är från Sundsvall, intervjumailet från Sundsvall och beslutet kommer komma från Sundsvall.

Vi har hunnit få avslag under tiden :(
  • Elaaunna
    fsecure22 skrev 2015-08-30 21:27:46 följande:

Vill du berätta skälet till avslag??  Även denna typ av information hjälper oss andra......

Har skrivit om det då när det var aktuellt .. Men visst..

Beslutsfattare tyckte att förhållandet är inte på riktigt. Det pga några fel/missförstånd mellan min partner och intervjuare. Handlar om datum.

Mitt råd är att gå igenom allt ni har sagt på intervju... Man vet aldrig vilken idiot på migv kommer att handlägga det!

Lycka till alla!

PS skriver på Mob därför kort :)
  • Elaaunna
    Smilla75 skrev 2015-10-08 22:03:24 följande:

Har en handläggare eller teamledare sagt till dig att du ska kallas på intervju? Att enhetschefen sagt att det skulle kunna bli så hade inte jag fäst så stor vikt vid. Han går ju inte in i ärendet och gör en bedömning. Du har skrivit att din pojkvän inte har någon asylansökan bakom sig, ni har träffats en hel del under väntetiden osv. Jag ser inget som skulle tala för att du ska intervjuas mer än att han kommer från ett land varifrån många söker asyl. Det kan möjligen medföra att man tas ut från E3 för närmare kontroll men jag skulle inte tro att man kallar till intervju för det faktiskt. Intervju med referent sker i ett par procent av ärendena. Oftast är det ungefär samma frågor som sökanden fick. Känner man varandra någorlunda är det inte svårt att besvara dem. Lycka till!

Så lätt som det låter är det inte alls! Min man har ett avslag! Landet Bosnien. Allting är skit!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid