• Ellaa

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

cecilin skrev 2015-05-20 19:25:08 följande:

Hej alla!

Idag har vi fått svar!

Jag hade ju kontakt med "handläggaren" som hade hand om vårt mejl för intervju, men samtalet bröts och jag kunde inte nå henne igen så jag gav upp och har inte tänkt något mer på det, detta var ca två veckor sedan. Men igår mejlade hon mig och var orolig över att vi hade bokat biljetter och fått turist visa.. Efter ett par mejl fram och tillbaka då hon frågade om vårt hemresedatum fick jag till slut ett mejl där hon skrev att hon gett min partner uppehållstilltånd! I samma sekund fick även min pojkvän det efterlängtade mejlet om beslut så det verkar vara sant. Fattar ingenting men är så otroligt glad!!! Jag tror inte vi gick före i kön eftersom vi inte sökt förtur..

Såhär har det sett ut för oss:

Ansökt: 14 september 2014, webbansökan
    Mejl om intervju: 6 mars 2015
    Intervju i Bangkok: 16 mars
    Beslut; 20 maj 
    Enhet; okänd (än så länge ska ringa imorgon)

Vi ansökte som nyetablerat par men har nu gått över gränsen till sambo enligt MigV kriterier. Skickade med bilder, olika moment från Facebook, hyreskontrakt (med  mera kommer inte ihåg exakt) i vår ansökan i höstas och på intervjun skickade vi in mitt lägenhetskontrakt i Sverige, mina flygbiljetter till Thailand, våra gemensamma biljetter. Inga fler bilder eftersom de inte krävde det. 

Ville bara dela med mig eftersom jag själv alltid uppskattat att läsa andras historier. Jag hoppas verkligen "proppen" löses upp snabbt som satan så att fler får svar snart. Meddelar enhet då jag vet men tror det är Växjö.

Åhhh Cecilin vad glad jag blir för eran skull!!!!!! Jag tror jag frågade dig detta förut men kommer inte ihåg längre - hur fick du kontakt med personen som skickade ert intervjumail?

Jag tror absolut inte ni gick före i kön då nu när jag läser samtliga bevis som ni skickade in - speciellt hyreskontraktet så väger det ju över ganska snabbt. Var ju någon blogg som jag läste förra året i december där de skrev att bevis på samboskap dvs att man har bott tillsammans med annan bevis väger mer som bevis än att vara gifta (om man inte har bott ihop dvs). Fast det beror väl på från handläggare till handläggare också. ÄNNU bättre att han fick TUT - minns du att jag skrev det till dig - att ni inte behöver söka som nyetablerat, underbart att de själva tog initiativet och såg till att ni fick det ni är berättigade!

Hoppas innerligt att det är Växjö enheten, dvs att ni är kvar där, minns att du skrev när ni fick intervjumailet att det var Växjö enheten och då du hade kontakt med handläggaren där så håller jag tummarna att det är där! Jätteglad för Eran skull, du som skulle åka hem i helgen, eller? Nu kan ni åka tillsammans!! 

Tack för att du tog dig tiden att dela med detta, uppskattas extremt!
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-05-21 02:32:05 följande:

Grattis Cecilin

Jag tillhör oxå  Växjö enheten och som jag skrev tidigare så ansökte vi den 30 augusti och fortfarande inte hör nåt från den enheten.

Varför har det blivit så? Jag har fortfarande inte hört nåt om nån komplettering. Är det här turordning. Vi hade intervju den 3 mars. Är du säker på att din enhet är växjö?

Just nu så kokar jag så att jag exploderar

Inte för eran skull för det är jag hur glad som helst för men det känns som fett med diskriminering från migrationsverkets sida.

Ellaaa...du som verkar ha koll här...vad tror du?

Hej Naabz, förstår din frustration! Jag kan bara säga vad Jag Tror och är inte handläggare eller så MEN jag tror att de vet att det är tryck på de nu - därför så tror jag att redan på intervjun (dvs intervjuaren) på ambassaden får lämna kommentar. Jag tror faktiskt ärenden divideras utifrån datum men också utifrån bevismaterial dvs att de som närmar sig 9 månader, har mycket bevis med hyreskontrakt, bilder och inte nyetablerat är 'lättare' att hantera och besluta. Därav så kan de ta sig minuter för att jobba på dessa 'snabbare mer bevisningsärenden' som förmodligen kommer kunna ge ett bifall utan ytterligare utredning (förutom intervjun som redan är gjord). På detta vis "bockar" de av statistiskt sätt ärende antal (även om det kommer in nya). Därav tror jag att om det INTE är ett nyetablerat förhållande, kanske gifta (men behöver ha bott tillsammans iaf) och vart gifta i några år så sker deras handläggningstid snabbare. Det är ju tydligt igen att ansökningstiden inte följt strikt, utan finns andra faktorer som påverkar handläggningstiden. Hur ser ert ärende ut? Gifta, sambos? Eller har ni haft långdistans? Om du nu vill dela med dig såklart.

Håll mig informerad & lycka till!
  • Ellaa
    Smilla75 skrev 2015-05-20 19:54:51 följande:

Det är riktigt att den sökande alltid blir intervjuad vid nyetablerade anknytningar och nästan alltid vid etablerade (att man bott ihop minst 2 år utomlands). Det gör att alla era ansökningar ryms inom den kategori som har en väntetid på mer än 9 månader.

Det omfördelas ärenden för att hålla väntetiden någorlunda jämn mellan olika enheter. Vissa enheter har vidare avarbetning, vissa har bara E3 osv.

Varje vecka får JO anmälningar från par som har fått vänta länge på beslut. JO tar inte upp dessa ärenden, dvs de ber inte Migrationsverket yttra sig och de ger inte någon kritik. Det måste till något mer än bara lång tid. Senast JO yttrade sig gällde saken att Migrationsverket kritiserades för att prioritera elektroniska ansökningar framför pappersansökningar. Där har verket gjort rättning.

Migrationsverket kan inte påverka handläggningstiden mer än marginellt. Det är regeringen som beslutar hur mycket resurser verket får och också vad de ska användas till, genom regleringsbrevet. Tillståndsärenden prioriteras inte utan det är asylärenden och särskilt ensamkommande barn som lyfts fram som prioriterade ärenden. Det är regeringen som tycker det är OK att ni får vänta länge på att få påbörja ett liv tillsammans.

Hej Smilla75, tusen tack för ditt svar, uppskattas att du tar dig an tiden att besvara utan att ha någon skyldighet.

Vilka faller då under kategorin 4-9 månader? För på hemsidan själv så står det 4-9 månder för de som i stort sett genomgår intervjun. Och nu ser vi också att fler får beslut innan 9 månader. Så hur kan detta vara så vilseledande från praktik till teori? Och tvärtom såklart. Och hur är dessa väntetider tänkta utifrån JO-anmälan och förvaltningslagen?

Sant, vet att JO anmälan i sig inte har någon påverkan i mitt specifika ärende, det står som du säger på deras hemsida att de inte kan gå in och agera eller ha en direkt påverkan hos Migrationsverket (det är ju inte verkets fel den omfördelningen och delegation som har decentraliserats från staten) Men som du säger detta är ett politiskt problem (utan att gå in på politik) så därför är JO anmälan i sig ändå ett bra sätt att göra sig hörd för politikern - och som du säger att senaste JO yttrandet gällde prioritering av elektroniska ansökningar gentemot pappersansökningar och att Verket har gjort en ändring där nu - så det kanske är värt det iaf, ur ett kollektivt sammanhang. Kanske skulle funka att en JO anmälan också berör prioriteringshanteringen dvs klart humanitära skäl är viktiga i specifikt barn men då måste man också ha i åtanke förvaltningslagen - här har man ju inte gjort en bra utredning till detta förslag. Därav kanske JO anmälan skulle hjälpa för att de ser över detta. Tror inte de tycker det är OK men tror snarare att man inte har tänkt igenom bäst möjliga strategi för att hantera denna kris. Där bästa möjliga utfall ska överses för samtliga parter. Igen, hoppas du kan besvara mina frågor i bästa möjliga mån om du kan, har lust och tid. Och tusen tack!
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-05-21 12:17:13 följande:

Har precis pratat med växjö enheten. Pratade med en grinig herre som lät hur arrogant som helst. Uppgav mitt ärendenummer och han sa att han ser att det inte är fattat nån beslut i ärendet än och där efter så ville han lägga på. Jag började fråga igen om hur andra andra ärenden som sökt efter mig redan har kunnat få beslut och han svarade att olika ärenden kan ta olika lång tid beronde ifall det fattas nåt eller behöver kompletteras. Jag frågade igen hur det kunde komma sig för jag skulle kunna förstå ifall nån har tagit tag i mitt ärende och sen ser att det behöver kompletteras att det kan ta längre tid och då gå vidare med andra ärenden...då skulle jag verkligen kunna förstå...inte bara när man hoppar över och tar tag i ärenden som sökt efter oss, när alla söker då får man ett ärendeenummuer och det borde väl (i min värld) även vara ett turleds nummer där man ser i vilken ordnig ärenden droppar in. Då började han igen med att det kan vara barn eller sjukdom fast då sa jag till att det är inte det jag pratar om...utan helt (vanliga) ärenden....

Samtalet slutade med att han svarade med att...ja..ibland så kan det bli så...att de inte går i nån strikt ordning och att han även kunde se att vårt ärende inte ligger nära till för nåt belsut

Jag och min fru träffades för två år sen och vi gifte oss i oktober förra året.

Vet att det är svårt men försök att inte ta det de säger helhjärtat, de säger olika hela tiden. Men en sak du borde sagt, hur kan du se och dra slutsatsen att mitt ärende inte ligger till för nät beslut? När detta är "omöjligt" att se då ärenden är i ett system där "vem som helst kan öppna det" - hur går detta ihop? Sa du inget tillbaka då?

Till mig sa tjejen i Växjö att 9 månader är väntetiden. Därför har jag slutat ringa - finns inget vettigt att hämta från tfnsamtalen längre för att allt kan hända.
  • Ellaa
    Deitch skrev 2015-05-22 07:32:21 följande:

Det går inte att säga säkert hur varje intervju kommer att se ut. Det är helt olika i varje land och ambassad. Min flickväns intervju tog 50 min, en från samma land och ambassad hade en intervju förra året som bara tog 5 min. I båda fallen var det sambo, inte gift eller barn. I vissa länder är det positivt eller nästan nödvändigt att ta med bilder / chathistorik, jag sa åt flickvännen att ta med överdrivet mycket även om jag tänkte att de inte skulle ta emot det. Mycket riktigt ville de inte ha detta. Men andra kväver det nästan.

Flickvännens intervjumaterial kom också till migrationsverket ca 1 time efter intervjun.

Exakt samma hände oss, min kille tog med alla våra 17 resebiljetter för tiden innan vi blev sambos dvs när vi hade långdistans, samt bilder me kvinnan bara tittade igenom snabbt. Tittade igenom hans pass. Och sa att det var bra så att det inte behövdes.

Vilket land/ambassad hade ni er intervju? Om du vill dela med dig det.

Man skulle ju tro att ambassadspersonalen tar mer än gärna in allt man ger de för utredningensskull.
  • Ellaa
    ArthurMouse skrev 2015-05-22 06:12:52 följande:

Tog det förresten länge för MIGV att ta emot uppgifterna från ambassaden för er?

Hej ArthurMouse, vart hade ni er intervju? Du kanske har skrivit det redan, missat det då. Det var någon annan här på tråden där ambassaden hade missat att skicka in från december 2014 och inte förrän mars 2015 fick Migrationsverket samtliga papper! Vansinnigt!

Har de fått in er intervju än? Ring ambassaden och fråga de för att ha svar från både och.
  • Ellaa
    Naabz skrev 2015-05-22 00:19:13 följande:

Hej Smilla

Som du kunde läsa tidigare så ringde jag växjö enheten igår. Det är nåt jag inte fattar.. Cecilin sökte efter mig och har fått beslut. Jag frågade mannen på växjö enheten varför och hur kunde det gå till. Han svarade mig då att inga fall ser lika ut och alla fall är helt olika. Jag ser inga skillnader på mitt fall och Cecilins fall. Endast två människor, kärlek och inga barn eller sjukdomar. Så det är rätt så lika fall, men mannen på enheten sa att att det kan finnas komplicerade fall som kan ta mycket längre tid...

Då frågar jag mig själv....hur bedömer de mitt fall när de inte ens har tagit tag i det och genast hoppar på ansökningar som är gjorda efter mitt....hur kan de veta om mitt fall är komplicerat eller inte? Känns väldigt märkligt tycker jag.

Hej Ella

När mannen där på enheten sa till mig att han genast kunde se att vårt fall inte va aktuellt alls i närmsta framtiden så va det efter ca 15 minuters frågande och bollande med ord med honom och det va på slutet som han sa så till mig och när han sa det så gick luften helt ut ur mig....fann inga ord mer att kontra med. Kände direkt att de kan ju göra hur som helst med oss alla här...tyvärr. Har aldrig nånsin känt mig så maktlös och utlämnad till nåt som till det här.

Hej Jonhos och Sjömannen

Trodde det bara va jag som va så galen som satt i system och söka i olika ärendenummer

Fast jag sökte "bara" på ärenden -10 och +10 från mitt och jag upptäckte oxå ganska korta ärende med bara några dagar kvar till beslut till ärenden som är rätt så nära till mitt och väntar fortfarande på beslut. De med korta hanteringstider kan ju handla om vad som helst så det är rätt dumt att plåga sig själv med sånt.

Och till er alla underbara här på tråden...de negativa som de positiva så vet jag inte hur jag hade klarat mig utan er. Det här är som en livlina för mig och jag vill verkligen tacka er alla 

Tycker inte du ska lyssna så mycket på den där mannens slutsats, som du själv säger hur ska han kunna bedöma när man inte kan bedöma förrän någon går igenom fallet. Tycker att du ringer tillbaka nästa vecka - försök att få prata med teamledare? Säg till teamledaren.

Att vänta på svar är en maktlöshetskänsla! Som att livet svävar på det. Min sambo säger till mig själv, lägg ner trådskrivandet du blir påverkad, vi kan inte göra något etc. Och nära och kära vet bara att vi väntar... Men svårt att förstå situationen om man inte själv sitter i den. Samt en aning bitterhet av att inte få fortsätta sitt liv eller påbörja sitt liv med sin sambo hemma i Sverige. Sagt upp mig, missat massa bra jobberbjudand, lägenhetserbjudande. Istället har man fått samla ihop sina besparingar för att bo utomlands för att kunna få fortsätta vara ihop, vi är redan sambos sedan 2012 och de kan inte sära på oss pga detta. Ibland hopps jag vi når 9 månader så jag kan få be om skadestånd för alla våra pengar som vi fått lägga upp för att de inte ska splittra oss - även om vi förlorar fallet så vill jag göra det iaf. Tänk om man vill ha barn - vem vill bli avsiktligen med barn vetandes att man ska leva såhär? Jag är dock lika tacksam till er som varit aktiva på samtliga moment i tråden det har hjälpt! Lika givande när man kan ge någon information. Och tacksam är jag att jag får fortsätta sova om nätterna med min sambo till skillnad från er som har det ännu värre och inte har möjlighet till detta. Vi fixar detta förr eller senare så måste något hända.

Trevlig helg och kram!
  • Ellaa
    ArthurMouse skrev 2015-05-22 23:34:19 följande:

Hej och tack för svar!

Ambassaden är i Ottawa men de ringde till min kille 1 vecka innan intervjun och sa att han var inbokad på intervju på ett konsulat i Montreal ( då han bor där och hade annars fått köra i dryga 4 timmar till ambassaden ). Konsulatet hade skickat in allt efter intervjun samma dag till ambassaden men det är väl tydligen ambassaden som inte skickat vidare till MIG.

Killen ringde ambassaden idag och frågade, de sa att han måste maila personen som har hand om dessa saker. Så han har mailat dem nu, jag skulle dock inte blivit förvånad om MIG faktiskt redan har fått in materialet bara att killen jag surrade med i kundtjänst velade dryga sig mot mig.

Vi är tydligen under stapeln 9månader + enligt honom. Men det tar jag med en nypa salt, för jag litar inte ett dugg på vad de säger i kundtjänst! :)

Hej, ok men det låter bra iaf. Var på de att de får in allt. Ha kontakt med både och. Och ett tips, såsom Cecilin på tråden, så hade hon kontakt med handläggare som skickade ut intervjumailet pga andra saker - men tack vare detta lyckades hon också ha fortsatt kontakt och det var samma handläggare som tar beslut. Så det kan inte skada att ha kontakt med samma handläggare som skickade ut intervjumailet. :)

Ja! Jag för också samma svar, max 9 månader.. Kvinnan på svenska konsulatet i NY sa till min kille detta blir ett lättbeslutat fall. Och sa ni lär få svar snart, dock vad är snart?. Men nypa salt behövs ändå för att inte blo besviken! Hehe. Vet du vilken enhet har ni?
  • Ellaa
    Anonym (Vi väntar Beslut!!!) skrev 2015-05-23 19:27:16 följande:

Jobbar de verkligen på helgen med?

Någon som vet i vilka månader är de med beslutarände ???

Önskar er alla lycka till !!

Ansökt i den september 2014!!

Hej, ja de jobbar just nu lite blandat och schemalagt, så innebär helger och kvällar. Som man har sett så har vissa i augusti och få i sept fått beslut. Men överlag tycker jag det är för få i aug för att dra den slutsatsen - hoppas aug folket får höra nåt nykommande veckan dvs imorgon. Misstänker att september månad lär få höra nåt i juni (inte alla såklart) för de helst vill undvika JO-anmälan, även om det inte heller kanske är deras prio ett att undvika anmälningsr men de verkar iaf vilja få vissa avklarade innan månad 9 - med vissa avser jag de fall med hög bevis och/eller gifta ett x antal år (över 3 år typ) - jag misstänker att det är för pga Förvaltningslagen utgår ifrån att det inte ska ta mer än 9 mån om det inte finns behov. Då är det lättare att JO anmäla speciellt om man har massa bevis och säga det tog ÄNDÅ mer än 9 mån och innebar en onödig börda både ekonomiskt och effektivitetsmässigt och så ska inte Migrationsverket jobba heller. Det finns den gruppen som får vänta läääänge vilket är läskigt. Man vill inte hamna där. Men det verkar mer som att de som är gifta eller mycket bevis (+sambo) fått beslut hittills. Sen verkar det variera en aning mellan enhet.
  • Ellaa
    Migränverket skrev 2015-05-24 18:55:39 följande:

Självklart jobbar inte MiV helger bara för att ärendehanteringssystemet spottar ur sig ett mail på lördagen. Man jobbar så litet som möjligt och all tid går åt till asylärenden. Inte är det heller förvaltningslagen som reglerar handläggningstiden i anknytningsärenden. Detta är det utlänningsförordningen som gör. Sluta var så naiva och okunniga och sprid välvilliga myter om detta djävulsverk. Varför ser vi inte några beslut i augusti nu, det är bara 5 arbetsdagar kvar i maj, för att klara 9 månaders gränsen. Nej september ärendena kommer inte att tas om hand förren efter semestern. Räkna med 12 månaders väntetid då det står helt stilla under semestern. Öppna era hjärtan och ha det så kul med att skänka pengar till tiggare så länge. Idioter.

Hahaha... Trollar du på fortfarande? Ingen ger dig uppmärksamhet, inte ens Migrationsverket. Stackars. Våra hjärtan är öppnade - och vi skänker på förfullt. Medans du inte ens har råd att hälsa på din fru i 9 månader så slänger vi pengarna på de älskade tiggarna än rasister som dig. Trolla vidare hästen.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid