Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej alla!
Idag har vi fått svar!
Jag hade ju kontakt med "handläggaren" som hade hand om vårt mejl för intervju, men samtalet bröts och jag kunde inte nå henne igen så jag gav upp och har inte tänkt något mer på det, detta var ca två veckor sedan. Men igår mejlade hon mig och var orolig över att vi hade bokat biljetter och fått turist visa.. Efter ett par mejl fram och tillbaka då hon frågade om vårt hemresedatum fick jag till slut ett mejl där hon skrev att hon gett min partner uppehållstilltånd! I samma sekund fick även min pojkvän det efterlängtade mejlet om beslut så det verkar vara sant. Fattar ingenting men är så otroligt glad!!! Jag tror inte vi gick före i kön eftersom vi inte sökt förtur..
Såhär har det sett ut för oss:
Ansökt: 14 september 2014, webbansökan
Mejl om intervju: 6 mars 2015
Intervju i Bangkok: 16 mars
Beslut; 20 maj
Enhet; okänd (än så länge ska ringa imorgon)
Vi ansökte som nyetablerat par men har nu gått över gränsen till sambo enligt MigV kriterier. Skickade med bilder, olika moment från Facebook, hyreskontrakt (med mera kommer inte ihåg exakt) i vår ansökan i höstas och på intervjun skickade vi in mitt lägenhetskontrakt i Sverige, mina flygbiljetter till Thailand, våra gemensamma biljetter. Inga fler bilder eftersom de inte krävde det.
Ville bara dela med mig eftersom jag själv alltid uppskattat att läsa andras historier. Jag hoppas verkligen "proppen" löses upp snabbt som satan så att fler får svar snart. Meddelar enhet då jag vet men tror det är Växjö.
Jag tror absolut inte ni gick före i kön då nu när jag läser samtliga bevis som ni skickade in - speciellt hyreskontraktet så väger det ju över ganska snabbt. Var ju någon blogg som jag läste förra året i december där de skrev att bevis på samboskap dvs att man har bott tillsammans med annan bevis väger mer som bevis än att vara gifta (om man inte har bott ihop dvs). Fast det beror väl på från handläggare till handläggare också. ÄNNU bättre att han fick TUT - minns du att jag skrev det till dig - att ni inte behöver söka som nyetablerat, underbart att de själva tog initiativet och såg till att ni fick det ni är berättigade!
Hoppas innerligt att det är Växjö enheten, dvs att ni är kvar där, minns att du skrev när ni fick intervjumailet att det var Växjö enheten och då du hade kontakt med handläggaren där så håller jag tummarna att det är där! Jätteglad för Eran skull, du som skulle åka hem i helgen, eller? Nu kan ni åka tillsammans!!
Tack för att du tog dig tiden att dela med detta, uppskattas extremt!