Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Härliga nyheter! När ansökte nu om UT?
Härliga nyheter! När ansökte nu om UT?
Smilla, har du någon känsla för hur handläggningstiderna skiljer sig mellan olika ambassader? I mitt fall ska nu min flickvän intervjuas på svensk ambassad svensk inom EU, när hon ringde om at boka tid upplystes hon om att detta var möjligt på fem olika svenska EU-ambassader. Alternativet har varit att genomföra intervjun i Kina. Finns det någon ambassad inom EU som är snabbare än annan? Är det överhuvudtaget någon handläggningsförel att genomföra intervjun i EU jämfört med Kina (som alternativet i vårt fall var)?
Förlåt många frågor, men jag känner mig så osäker på ambassadens roll i den här processen. Enligt processkartan på Migrationsverkets hemsida så framstår det som att väntetiden efter intervjun beror på handläggning på själva ambassaden. (blå processdel i kartan: http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html ). Men efter att ha läst här i tråden så verkar det som att det är när ärendet är tillbaka i Sverige som väntetid uppstår, att man ändå går ganska strikt efter kötid beroende på när ansökan lämnades in. Således, spelar en eventuell snabb handläggning på ambassad inte någon större roll i dagsläget om det ändå är på Migrationsverket här i Sverige som väntetiden uppstår i avvaktan på ledig tid hos beslutstagande handläggare? Min flickvän uppfattade att den tjänsteman hon talade med på ambassaden vid tidsbokningen var en "Migration Board Officer", dvs anställd på Migrationsverket. Men har verkligen Migrationsverket anställda på ambassaderna?
mvh
Ok, tack för informationen. Jag hade fått uppfattningen att beslutet kanske kunde fattas av ambassadpersonalen. Vi bokar första tid och hoppas på det bästa. Jo hon får vara där, dossiern är skickad dit från Migrationsverket och hon får boka tid. Hoppas att de inte ändrar sig när vi kommer till den bokade tiden.
Stort tack för infon, du gör ett bra jobb här!
Smilla, jag inbillar mig att saker verkar ha tagit lite fart när jag ögnar igenom facebookgruppen "I väntan på familjen". Många verkar ha fått intervjumail på sistone och dessutom ploppar beslut in med "bara" 13 månaders väntetid. Möjligen inbillar jag mig men kötiderna verkar i vart fall inte öka längre.
Har den radikalt minskade flyktingmottagningen sedan januari i år inneburit att hanteringen på Migrationsverket så sakteliga börjar återvända mot det normala, eller i vart fall hanterbara? Kanske att erfarna handläggare flyttas tillbaka till de här sysslorna? Eller har jag bara falska förhoppningar..
BigMango, jag skulle råda dig att prata med en erfaren migrationsrättsjurist om det här. Jag gjorde så. Visst, det kostar lite pengar med för mig kändes det värt det, han gick igenom vårt ärende ganska grundligt. I vårt fall bedömde han chansen till inifrån-ansökningar som små, varför vi avskrev det. Han nämnde att han kände till fall med gifta makar med gemensamma barn där partnern fått avslag och ansökan fick göras utifrån igen. Men varje ärende har ju sina förutsättningar. Själv hade jag nog velat ha en sannolikhet på sisådär 90% på bifall för att våga mig på det, just eftersom konsekvenserna är så stora vid ett avslag.
Men man läser ju om många fall som går igenom också. Det hade varit bra om de här undantagen hade varit väldigt tydliga, för folk att ta ställning till. Desperationen nu är stor. Reglerna är utformade som de är utifrån lagar, men de är inte tänkta för den här extrema situationen med uppåt två års handläggningstid. Utlänningsförordningen anger ju 9 månaders handläggningstid för de här ärendena, och med den handläggningstiden så hade det varit betydligt mer hanterbart.
En fundering. Min fästmö befinner sig inom Schengenområdet där hon har rätt att vara (intervjun är också avklarad där). Hur kan jag bevisa att jag besöker henne ofta, vilket jag gör varannan till var tredje vecka? Jag skickar in biljettkopior, hyrbilsbokningar och fotografier till Migrationsverket, men i princip skulle jag ju kunna köpa biljetter utan att åka och fotografierna skulle ha kunnat tas när som helst. Några passtämplar att bevisa att jag åker dit kan jag inte uppvisa eftersom det inte finns några passkontroller. Ok, möjligen är jag överdrivet nojig nu men jag hör att de ibland vill se just passtämplar.
Hej Smilla! Tack för all hjälp du ger här.
Jag har fått beskedet att vårt ärende logger i kö till beslutande handläggare.
Intervjun är avklarad för några veckor sedan. Tror du att någon då har tittat på ärendet och sedan skickat den till kön för beslutande handläggare? Dvs, är det ett steg mellan att ärendet kommer tillbaka till Migrationsverket från ambassaden till att den går till beslutande handläggare?
Hej jag o min sambo har ansökt om uppehållstillstånd sen april 2014 och vi väntar fortfarande på att dom ska ge oss nått beslut. Vi har båda gjort intervjun men händer fortfarande inget???? man har ringt och pratat med dom,men det enda dom säger är att bara vänta ???? så jag hoppas vi får vårt beslut snart. Mvh/ Tina