• Anonym (Jonis)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

[quote=74880542][quote-nick]Anonym (va??) skrev 2015-02-18 18:25:53 följande:[/quote-nick]Alltså det är helt sjukt. Jag kan inte fatta att ni inte får någon information. Speciellt när man gjort sin intervju och räknar med att beslutet kommer när som helst. Att vara på spänn så länge och utan att kunna planera måste kännas helt maktlöst. Jag vet inte om jag kommer palla mycket längre och jag har inte väntat i närheten av så länge som er. Ger MIG er ingen info, det verkar ju onekligen som om ni hamnat utanför E3, eller ansökte ni med pappersansökan?

Hoppas verkligen det kommer ett beslut snart![/

Vi ansökte via webben den 6:e februari -14 och min man fick intervjtid den 7:e april -14 och den gick bra. Sen så har det tyvärr inte hänt mera :/

• Anonym (Jonis)

[quote=74928211][quote-nick]JamJam skrev 2015-02-26 15:55:00 följande:[/quote-nick]Hej!

Intressant läsning. Det är hemskt frustrerande det MIG håller på med och jag kan inte annat än att hålla med om att man borde särskilja hantering av asyl och UT för familj/behörig. Det är faktiskt inte ok att man ska behöva behandlas på det här viset som svensk medborgare.....det är tröttsamt och väldigt deprimerande. Har nu kommit på tankar om att antingen säga upp mig och flytta till maken tills vi får svar eller så lutar det åt långtidssjukskrivning. Inte för att jävlas med systemet men helt enkelt för att jag inte orkar mer mentalt att gå runt och vänta på nån myndighet att bestämma hur och när jag får leva med min man.

Jag gjorde ansökan den 15 Oktober 2014 och har läst fler som gjort ansökan tidigare och fortfarande väntar på beslut.

Har inte hört ett knyst från MIG och att ringa dit får man inte mer hjälp av....det är helt sanslöst.

Är det ngn mer som ansökt i Oktober? Hört ngt?

/R[/

Alltså.. Ja det är jävligt mentalt påfrestande att inte få leva ihop med den man älskar pga byråkratin i detta landet. Men jag kan ändå inte låta bli att bli förbannad rent ut sagt när du skriver att du tänker långtidssjukskriva dig för att vara med din make/kille? Det är väll precis lila jobbigt och påfrestande för oss allihopa spm sitter i denna situationen? Och att långtidssjukskriva sig är verkligen ingen lösning. Däremot förstör du för väldigt många andra som skulle behöva en sjukskrivning. Du får väll helt enkelt flytta till landet din kille bor i och antingen leva på honom eller skaffa dig ett jobb?

Mvh en som väntat i 13 månader på svar!!!!

• Anonym (Jonis)

[quote=74933358][quote-nick]JamJam skrev 2015-02-27 15:15:23 följande:[/quote-nick]Fast du Jonis - sa jag något om att långtidsjukskriva mig för att åka och bo med min man? Nej, så här gör du ju antaganden. Och ja, det är väldigt påfrestande för alla men all är också olika. Vad vet du vad jag har för bakgrund och hur mycket jag orkar med mentalt. Och varför blir du förbannad om jag skulle göra det?

Det kanske är en lösning för mig - jag kanske orkar mer om jag inte behöver stressa med jobb och med MIG vareviga dag. 

Jag förstår verkligen inte varför du är så aggressiv i ditt sätt att skriva. Det är väl det sista som behövs här...vi är väl alla väldigt trötta och frustrerade. Du är inte direkt uppmuntrande. Helt onödigt Jonis.....verkligen.

Jag beklagar att du fått vänta i 13 mån men din ilska behöver du inte ta ut på mig.

/R[/

Jo jag tog ditt sätt att uttrycka dig på att långtidssjukskriva dig var din lösning för att få vara med din man. Och ja jag tycker det är fel. Nej jag vet inget om din bakgrund men jag kan säga att min egna bakgrund är väll inte heller en dans på rosor så sett. Jag tar helt enkelt illa upp när människor använder sjukskrivning för att få som dom vill eller under andra omständigheter än vad det är till för.

• Anonym (Jonis)

Pratade nyss med min handläggare på Örebro enhet. Han hade mååååånga ärenden före mitt & min mans..... Vi ansökte 6/2-14

Och jag förklarade för han att om dom vill slippa tjat så får dom arbeta av ärendena i turordning. Missuppfatta mig rätt nu men det är frustrerande och ledsamt när man läser att för vissa tar det "bara" 7 månader för att få UT? Vår ansökan såg ändå komplett ut :/

• Anonym (Jonis)

Vi sökte via webb. Min man fick intervjutid i april så den är avklarad för länge sedan. Nej enligt handläggaren så såg det bra ut men han har mycket att göra. Tack för peppandet :) ska kontakta JO :)

• Anonym (Jonis)

Jaså? Hemskt är det med denna väntan :/

Sökte via webb, ni då? Japp numret till Örebro är 0104859585

Anonym (Ger inte upp aldrig) skrev 2015-03-10 20:25:00 följande:

Hej du!

Har ni gjort webansökan eller på blankett?

Vi har också ansökt i februari14 och inte har fått nånting än!!! Och vår ärende ligger i Örebro

Har du tele nr till örebro enhet?

• Anonym (Jonis)

Jag hamnar iaf alltid i Örebro när jag ringer det numret :)

Baban skrev 2015-03-10 21:58:10 följande:

Hej jonis

Tyvärr den nummer telefonen är inte Örebro enhet, det är Malmö, kolla hitta.se

• Anonym (Jonis)

Kollade MIG hemsidan nu och det står beslut fattat ???? jävlar vad skönt!!! Ska ringa dom imorgon å höra vad dom säger, är 99,9% säker på ett ja ????

Vi ansökte via webb 6/2-14 och jag har senaste månaden ringt min handläggare å puschat på, så jag tror det hjälpte för han sa att han fortfarande va på 2013 ärenden.... Så nu fick man verkligen bevis på att dom inte följer något kösystem iaf, vilket är för jävligt mot alla oss som genomgår det här. Men men, jag uppdaterar imorgon om beslutet :)

• Anonym (Jonis)

Min värld rasar ta mig fan samman! Fick brev från MIG idag och ett fett avslag! Dom anser att mitt och min makes äktenskap är ett skenäktenskap pga att han sökt asyl i Sverige för 4 år sedan men som han sedan avskrev sig ifrån själv. Och jag var gift 2010 då jag och min make träffades... Hade tyvärr ett väldigt olyckligt och kärlekslöst äktenskap innan. usch vad ledsen jag är nu!!!!!!!!

• Anonym (Jonis)
    Anonym (va??) skrev 2015-03-27 13:56:03 följande:

Åhh Jonis. Vad hjärtekrossande. Fruktansvärt.

All sympati till er!

Tack så mycket.... Och nu ska vi självklart överklaga detta, bara det känns hur svårt som helst :( färstår inte riktigt varför dom kollar på relativt gammal skit och jämför med nu? Vi har skickat in hur mycket foton och passtämplar m.m som bevisar att vi älskar varandra och vill vara med varandra.
  • Anonym (Jonis)

Tack alla för ert stöd, betyder mycket för mig <3

Min man är från Albanien Ellaa.

Jag känner att dom får tala om för mig vad jag och min man ska göra för dom för att bevisa att vårt äktenskap inte är ett skenäktenskap... Och sen att dom bara ens kan med och ta vårt äktenskap för skenäktenskap utan att ens ha begärt en intervju med mig? + att även om man har en historik i livet Som inte är till ens fördel alla gånger så måste man ju ändå få en ny chans?

• Anonym (Jonis)
    Mimmipigg skrev 2015-03-27 22:25:06 följande:

Ja det där fattar jag verkligen inte att de inte begärt en intervju med dig :O Jag fick svar från en här på forumet som jobbar på migrationsverket att de helst vill ha en intervju av partnern i Sverige när mannen vart asylsökande innan då oftast när det handlar om skenäktenskap brukar inte denne dyka upp på intervjun.

Som Ellaa sa sök juridisk hjälp o stå på er! Överklagar man så borde ju oxå misstankarna om skenäktenskap försvinna lite då det visar ju att man är villig att kämpa för sin kärlek.

P.S Min man e oxå från Albanien :) Underbart land o snart åker jag igen o hälsar på min fina man igen därborta :) Får jag fråga vart i Albanien din man kommer ifrån?

Tack underbara människor för alla fina ord & stöttning! Guld värt!

Min man bor i Shkoder (norra Albanien) ja det är verkligen ett helt fantastiskt land! Varifrån kommer din? Jag kommer oxå att åka ner nu igen, i slutet på april. Sist vi sågs var i mitten på november :/ vi trodde att han skulle fått komma nu men icke :( vi kommer iaf aldrig ge upp varandra. Och ska vi nu behöva överklaga 100 ggr så kommer vi göra det.
  • Anonym (Jonis)
    Mimmipigg skrev 2015-03-27 22:57:33 följande:

Min man e oxå från Shkoder :D Vilket sammanträffande :D Jag åker ner nu den 24 april o stannar några dagar i Shkodra för o hälsa på familjen. Sen åker vi vidare till Durres en vecka för efterlängtad ensamtid tillsammans. Var nere sist i slutet av november så det känns som en evighet sen sist. Vi trodde oxå att vi skulle få beslut nu i början av mars men blev istället förflyttade från E3 till pappersansökan för vidare utredning så nu blir det en ny lång väntan på att få en handläggare :/

Men vad världen är liten ibland!!!! Helt fantastiskt att det är en till som åker till shkoder :) jag ska ju med ner i slutet på april så då är det bud på att vi tar en middag ihop där nere haha :)
  • Anonym (Jonis)
    Mimmipigg skrev 2015-03-27 23:46:29 följande:

Haha ja verkligen liten :D Ja det tycker jag att vi ska göra :)  Kan vara skönt för oss alla att träffa andra personer som sitter i liknande sits som vi gör då de här hemma inte riktigt förstår hur fruktansvärt jobbigt den här situationen är för oss.

Brukar du flyga ner direkt till Tirana eller tar du det billigare alternativet med flyg till Skopje o sen den skumpande bussresan Till Tirana? För mig blir det det billigare alternativet så vi får mer lek för nöjen hehe :)

Detta är helt otroligt! Jag brukar flyga via Istanbul eller München :)
  • Anonym (Jonis)

Hej allihopa! Jag och min man fick avslag den 24 mars efter 14 månaders väntan... Vi håller just nu på att överklaga såklart! Min fråga här nu... Jag fick nyss reda på att jag är gravid :)))))) så underbart så jag finner inte ord! så nu undrar jag om någon här vet hur man går till väga? Ska man ringa migverket och säga det bara? Tar för givet att dom vill ha intyg på att man är gravid och det är ju det minsta problemet. Min man fick avslag för en gammal icke fullföljd asylansökan, 4 år sen.... Men nu när vi väntar barn kan dom ens neka han att komma då? Hoppas någon har lite svar på mina frågor :)

• Anonym (Jonis)

Tack :)

Ja fick avslag för att det verkade vara oseriöst :/ villet det absolut inte är och det hoppas jag av hela mitt hjärta att dom förstår nu. Ja ok, det är bara att skicka in till domstolen ett intyg eller? Tack för svar med :)

Smilla75 skrev 2015-05-17 16:59:49 följande:

grattis till graviditeten! Motiverades avslaget med att förhållandet inte verkade vara seriöst? Man får ju inte avslag för att man sökt asyl tidigare. En graviditet ändrar inte i sig synen på seriositeten - det ska ju vara seriöst av båda parter i relationen. Det talar dock för er sak. Ge in ett intyg till domstolen om graviditeten och lycka till.

• Anonym (Jonis)

Baban

Vi överklagade direkt :) så det är lugnt. Tack för omtanken :)

• Anonym (Jonis)

Jag var nere nu hos min man i slutet på april har biljetter kvar + passtämplar. Alltså jag vet att han inte får eller iaf rekommenderas att inte vara i Sverige under denna process men alltså, om han skulle komma hit i låt oss säga 2 veckor och sen åka hem, man sparar biljetter osv som bevisar att han verkligen åkt hem. Hur ställer sig migdomstolen till det?

Smilla75 skrev 2015-05-17 18:39:32 följande:

Då ger ni in komplettering i form av intyget till Migrationsdomstolen. Handläggningstiden är lång och kan ni träffas under tiden så talar det för er sak.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid