• Anonym (M)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-08-23 18:07:52 följande:

Trampar jag på en öm tå måntro?

Jag vet fler fall där den underbara muslimske mannen tappat charmen efter en tid.

Vet också ett par svenska tjejer, unga tjejer 20-25 år, som konverterat till islam. Partytjejer som bytt sina snygga festklänningar till heltäckande. Tror knappast att de blev frälsta av Allah. 

Så ja, jag tror att risken att det går snett är större med en utländsk man. (Läs muslim, man från mellanöstern/Afrika och liknande.

OM du orkade läsa hela tråden ser du för det första att våra utländska partners kommer från hela världen (min man är från Venezuela). För det andra handlar det inte bara om män, även utländska kvinnor förälskar sig i svenska män. Och för det tredje, det här är INTE en tråd om män som misshandlar kvinnor.

Dina fördomar handlar uppenbarligen om muslimska män så dra till Avpixlat och spy lite galla hos dina likasinnade så vi slipper dina "råd" här.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-08-24 12:54:07 följande:
    Bara nej!
    Jag sa inte att det handlade om alla män, jag gav exempel.

Att jag nämnde mitt ex var för att du frågade så det där kan du ta åt dig av själv.
    Och var jag hänger har du inget med att göra, passar det inte så strunta i att läsa det jag skriver.
    Du är så genomskinlig. Du klickade dig in på en tråd som handlar om Migrationsverkets långa väntetider för att "i all välmening" ge "goda råd" om misshandlande män i din bekantskapskrets? Ingen baktanke alls? Säkert...

Lyssna nu och läs vad jag skriver: Ingen bad om din åsikt eller "råd", dina inlägg är off topic och handlar inte om migrationsverkets långa väntetider. Om du vill diskutera misshandlande män föreslår jag att du startar en egen tråd eller ger dig in i en av de hundratals trådar som redan existerar. 

Dina fördomar och förutfattade meningar om utländska män (som du tydligen likställer med muslimska män) är uppenbara, löjliga och ovälkomna. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ida) skrev 2014-08-25 01:06:00 följande:

Vet inte riktigt hur du menar- det finns ju inte samma gränskontroller gentemot andra europeiska länder och vi behöver inte samma typ av arbetstillstånd för att kunna upprätthålla oss i andra länder inom EU. Om man nu ens behöver åka hem till UK för att ordna handlingar, så är det ju inte så svårt att resa heller.

Vi har ju tyvärr haft en del ganska tråkiga händelser med väldigt skadade personer som på grund av sitt medborgarskap i andra europeiska länder, kunnat bo utan tillstånd här i Sverige. Som t.ex. mannen som mördade Nancy Tavsan 2009. Men han bodde här med sin familj. 

Jag antar att det inte heller är så lätt för en svensk att vistas i t.ex. alla afrikanska länder.Vet inte hur det är med Libyen nuförtiden, men förut fick inte kvinnor under 40 år komma in i landet, vad jag minns.

När det gäller uppehållstillstånd för att bo i Sverige med en sambo eller make/maka så måste man som EU medborgare gå igenom samma process som ice-EU. Men det är så klart lättare eftersom avstånden är mindre. Som EU medborgare har du rätt att bo ett annat EU land "utan anledning" i tre månader. Sen måste man ha uppehållstillstånd genom arbete, studier eller anknytning.

Och sen är ju just UK lite speciellt eftersom de inte är med i Schengen så det är passkontroll mellan UK och Sverige så skulle man stanna här eller i Uk längre än tre månader så syns det vid passkontrollen.

Min kompis sambo flyttade hit från England för några år sen och de gick igenom samma process som när min sambo flyttade hit från Venezuela. Skicka in alla papper, intervju, vänta på UT kort osv.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ida) skrev 2014-08-25 10:20:14 följande:
    Kan inte säga emot dig, då det tyvärr var länge sedan jag var i England, tyvärr Skrattande
    Jag känner till en engelsman som sökte medborgarskap i Sverige, men inte vilka processer han gick igenom.

Det finns ju en stor turist-och dejtingindustri i Afrika, Västindien, Thailand mm som tyvärr leder till en del tråkigheter - folk som gör vad som helst för att komma hit för den materiella standarden och sedan bedras eller bedrar. 

Och i vissa länder är speciellt unga svenska kvinnor attraktiva för narkotikahandlare- inte ens polisen här verkar ha förstått hur attraktiva svenska pass är. Förutom rent ekonomiska transaktioner, blir ju en del uppraggade enbart i detta syfte.

Och så finns det förstås kvinnor som tar hit toyboys....trist att så mycket handlar om pengar.
    Ja, UK är knepigare nu än tidigare. Jag reser ofta dit i jobbet och det är lite meckigt att hela tiden köa genom olika passkontroller. Det är en på Arlanda innan man kommer till gaten, och så en till när man kommer till Heathrow. Och där är det alltid lååååååååååånga köer. Man är ju så van att inte behöva hålla på med passet när man reser inom stora delar av Europa och Skandinavien. 

Tyvärr är det ju en hel del utnyttjande från båda håll. Både svenskar som blir lurade av personer från länder som vill komma hit, och tvärtom, svenskar som utnyttjar personers vilja att komma till Sverige. Men att dra alla över en kam och tro att alla vars partner kommer från ett annat land är bedragna och bara utnyttjas för PUT är fel. Och det är lika fel att tro att varenda Thaikvinna som kommer hit bara utnyttjas av någon äcklig gubbe.

Jag har en manlig vän som träffade sin thailändska fru i London när de båda jobbade på en stor investmentbank. De flyttade så småningom till Sverige. Och de får båda blickar och menande kommentarer om att han "importerat" en thaibrud. Båda tycker det är jättejobbigt att bli sedda som antingen sliskig snubbe som köpt sig en fru eller en lättlurad thaibrud som bara kommit till Sverige för pengar. De har planer på att flytta tillbaka till London nu, Sverige är för jobbigt. 

Och det där med svenska pass, ja, de är ju extremt värdefulla. Lite OT men jag tycker det är helt sjukt att man inte har bättre koll på var alla pass tar vägen. Folk kan "tappa" sina pass flera gånger om året och få ut nya utan någon som helst restriktion. Det är uppenbart att de säljs men än så länge kan polisen inte neka någon att få ett nytt pass trots att det är det 10:e passet på fem år. 
  • Anonym (M)

Är det någon som vet hur lång tid en ansökan om medborgarskap brukar ta? Min sambo har PUT och får snart söka om svenskt medborgarskap. Vill ordna det snabbt för pga den politiska situationen i hans hemland är det ett gäng länder han måste ha visum till, även inom Europa, och det är lite knepigt när man vill resa.

• Anonym (M)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-09-26 18:38:54 följande:

Men hörni tjejer, vd är det för fel på de svenska killarna?

Frågan är snarare vad det är för fel på dig som inte fattar när du ska uppföra dig och lämna en tråd? Du är, återigen, anmäld för OT inlägg.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-09-27 17:35:30 följande:

Jojo, och det gick ju bara inte.

Svara på frågan istället.

Varför i hela friden skulle jag svara på din frågor?! Vad får dig att tro att jag har något att säga dig utöver att du är anmäld igen.
  • Anonym (M)

Det känns som om det är omöjligt nu för oss som redan gått igenom processen att svara er som söker nu hur lång tid det kan ta. När jag och sambon sökte fick vi svar på en månad! Känns helt otroligt nu när man hör hur folk väntar i år ibland. Vi sökte i januari 2012 så bara på de 2 2/1 år som gått har situationen förändrats helt.

Jag tror tyvärr att det kommer vara väldigt långa väntetider lång tid framöver pga av den ökning av asylsökande som kommer till Sverige så vida inte nya regeringen ger Migrationsverket mer budget.

• Anonym (M)
    Malintriss23 skrev 2014-10-02 15:04:41 följande:

Jag undrar hur fungerar relationerna på sikt ? Finns det många här som blivit lyckliga tillsammans med er Afrikanske man och är tillsammans fortfarande efter

+ 5 år och att han har fast jobb här i Sverige ?

Vill du diskutera det föreslår jag att du startar en tråd om det. Vi undviker helst den diskussionen här eftersom vi märkt att vår önskan att leva med våra partners av någon anledning är extremt provocerande för vissa människor och tråden har vid olika tillfällen tagits över av en hätsk och elak diskussion om utländska mäns kvaliteer (även om det är långt ifrån bara kvinnor i den här tråden).

Så vänligen, ta inte den diskussione här. Om du gör det kommer jag att anmäla dina inlägg som off-topic.
  • Anonym (M)
    Malintriss23 skrev 2014-10-02 15:31:13 följande:

Oj det var väldigt defensivt. Tänkte att eftersom det är många som träffat män som läser/skriver i tråden så kanske man kunde få lite höra hur det gått för folk. Antar att det faktiskt kan vara relevant för att förstå Migrationsverkets regler och sätt att hantera ärenden vilket inte låter off topic för mig ?

Om du sett tidigare anklagande inlägg som hävdar att vi alla kommer bli brutalt misshandlade, bedragna och sedan lämnade ensamma med våra barn av våra "vidriga muslimska män" skulle du förstå min defensiva hållning.

Det finns en tråd som heter något i still med "våra män har kommit hem" som handlar mer om just det du frågor om. Om jag hittar den kan jag länka.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid