Anonym (Ida) skrev 2014-08-25 10:20:14 följande:
Kan inte säga emot dig, då det tyvärr var länge sedan jag var i England, tyvärr
Jag känner till en engelsman som sökte medborgarskap i Sverige, men inte vilka processer han gick igenom.
Det finns ju en stor turist-och dejtingindustri i Afrika, Västindien, Thailand mm som tyvärr leder till en del tråkigheter - folk som gör vad som helst för att komma hit för den materiella standarden och sedan bedras eller bedrar.
Och i vissa länder är speciellt unga svenska kvinnor attraktiva för narkotikahandlare- inte ens polisen här verkar ha förstått hur attraktiva svenska pass är. Förutom rent ekonomiska transaktioner, blir ju en del uppraggade enbart i detta syfte.
Och så finns det förstås kvinnor som tar hit toyboys....trist att så mycket handlar om pengar.
Ja, UK är knepigare nu än tidigare. Jag reser ofta dit i jobbet och det är lite meckigt att hela tiden köa genom olika passkontroller. Det är en på Arlanda innan man kommer till gaten, och så en till när man kommer till Heathrow. Och där är det alltid lååååååååååånga köer. Man är ju så van att inte behöva hålla på med passet när man reser inom stora delar av Europa och Skandinavien.
Tyvärr är det ju en hel del utnyttjande från båda håll. Både svenskar som blir lurade av personer från länder som vill komma hit, och tvärtom, svenskar som utnyttjar personers vilja att komma till Sverige. Men att dra alla över en kam och tro att alla vars partner kommer från ett annat land är bedragna och bara utnyttjas för PUT är fel. Och det är lika fel att tro att varenda Thaikvinna som kommer hit bara utnyttjas av någon äcklig gubbe.
Jag har en manlig vän som träffade sin thailändska fru i London när de båda jobbade på en stor investmentbank. De flyttade så småningom till Sverige. Och de får båda blickar och menande kommentarer om att han "importerat" en thaibrud. Båda tycker det är jättejobbigt att bli sedda som antingen sliskig snubbe som köpt sig en fru eller en lättlurad thaibrud som bara kommit till Sverige för pengar. De har planer på att flytta tillbaka till London nu, Sverige är för jobbigt.
Och det där med svenska pass, ja, de är ju extremt värdefulla. Lite OT men jag tycker det är helt sjukt att man inte har bättre koll på var alla pass tar vägen. Folk kan "tappa" sina pass flera gånger om året och få ut nya utan någon som helst restriktion. Det är uppenbart att de säljs men än så länge kan polisen inte neka någon att få ett nytt pass trots att det är det 10:e passet på fem år.