• Smilla75

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

[quote=77353603][quote-nick]Badi skrev 2017-01-28 05:04:31 följande:[/quote-nick]

Hej Smillla75 !

jag hoppas att du svara mig

jag  ansökte  familjeåterförening till min fru i 17 Oktober 2014 och vi fick inget beslut  vi väntade 28 månader till nu , mitt ärende var i Malmö och varj gång jag ringer min handläggare hon sag vänta du ska gå för extra utredning jag vet inte varför.

har skickat  alla document som de behövs .

jag reste utomland och träffade min fru på semester och jag har skickat till dem allt bilder flygplan tickets, chat histori, passports stamp,   men ingenting händer .

jag och min fru är gift från 2012 och hon är i Syrien nu lider äv krigt värj dag

föra vekan de har flyttat mitt ärende till växjö därför jag bo i Oskarshamn och det är närmaste enheten till mig ,jag ringd växjö de sa finns inte handläggare nu du ska vänta.

vad kan man göra ? och värför de gör så 28 månader är inte kort tid finns några som ansökt 1 år efter mig och de fick beslut .

jag har fast jobb och har lägenhet med 2:an och kök också.

Tack!

Det är extremt lång tid. Det finns inte många ärenden kvar från 2014. I ditt fall ska du utredas närmare. Förmodligen pga misstanke om skenäktenskap. Varför kan jag bara gissa kring. Kanske inte gemensamt språk, inte träffats under väntetiden (behövs förstås ej då Syrien är ett land i krig), stor åldersskillnad, du har tagit hit en partner tidigare, ni har inte mkt kännedom om varandra. Lycka till o ring ofta samt jo-anmäl.

• Smilla75
    John20008 skrev 2017-01-30 10:48:47 följande:

Hej Smilla,

Jag ser att du refererar till att utsättas för extra utredning kan en stor åldersskillnad vara ett skäl. 

Min fru är 35 år och jag som referensperson i Sverige är 25 år - finns dock barn med i ansökan också.

Är detta skäl för extra utredning?

Vi har rest tillsammans och besökt varandra åtskilliga gånger som vi även har skickat in bevis på i ansökan.

Du ska inte bli orolig, det är en av flera omständigheter som kan göra att Migrationsverket tittar mer noggrant på ärendet. Åldersskillnad är absolut inte skäl för avslag och såvitt inte berättelserna går isär osv leder det inte till fördjupad utredning. 10 år är inte heller en stor åldersskillnad.
  • Smilla75
    Lhms77 skrev 2017-01-31 00:10:58 följande:

Hej

Har en fråga ang min sambo som sökt asyl från Irak. Han har tidigare haft arbetstillstånd i Sverige men det förnyades inte och han fick beslut om utvisning i januari -15. Vi har ett barn ihop och väntar ett till. Jag är svensk och vår dotter svensk medborgare. Nu har Migrationsverket kontaktat hans advokat och sagt åt honom att min sambo måste förnya sitt Irakiska pass som gått ut. Enligt advokaten är detta positivt då han menar på att om Migrationsverket tänkt besluta om avslag skulle det inte vara viktigt att hans pass förnyades. Stämmer detta verkligen, att vi ska se detta som något positivt? Är så rädd för att han ska utvisas!

Han bör få ett tidsbegränsat tillstånd. Då måste passet vara giltigt under hela giltighetstiden. Annars hade han inte ombetts förlänga tiden.
  • Smilla75
    Chaimaa skrev 2017-02-07 20:39:06 följande:

Hej Smilla75  

Min kille sökte anknytnings till mig 2015-08-12  han fick hjälp utav en bekant till mig eftersom jag inte kunde befinna mig i Marocko. Då var de beräknade handläggningstiderna 7-12 månader, under hösten så steg de till 14-18 månader vilket var från migrationsverkets perspektiv påverkades av flyktingkrisen. 

Vi fick intervju mejlet efter 9 månader vilket också var sällsynt jämfört med åren innan, jag åkte ner till min kille för att finnas där för honom inför intervjun och han tog med sig all information vi hade (bilder,chat,telefonsamtal) endast för att vi skulle undvika all trubbel som fanns. 

Jag ringde när jag kom tillbaka till Sverige, vårt ärende registrerades utav örebro när vi sökte samt att det var en från örebro som också sammanfattade frågorna för den muntliga utredningen, så jag ringde till samma enhet som också sade att ärende finns i E3, och det kan komma sig vem som helst i landet som kan plocka ärendet, sedan så sa hon till mig också att med tanke på semester osv så ska jag inte förvänta mig ett beslut fram till aug-sep. Ringde in i slutet på aug och fick veta att jag har en beslutsfattande handläggare så jag bad om hennes kontaktuppgifter för att kunna skicka in till material och få en hum om ungefärlig tid då jag har en besvärlig familjesitution. 

Talar vid med denna handläggare som säger att HEN jobbar med Jan-Mars 2015 och kan inte säga något angående tiden för de kommer minst dröja några månader, ringer efter 2 veckor på grund utav noll tillit till MIG, och jag hade helt rätt för nu säger de på örebro att jag flyttats till solna enhet 2 och när jag förklara varför visar det sig att hon skickat mig på extrautredning. 

Inga problem för mig ligger inte bristen hos utan det är migrationsverket som inte kan erbjuda en tid inom närmaste ramen, sedan kontaktar jag båda teamledarna i solna enhet 2 utan att få tag på dessa, till slut när jag får tag på teamledaren i enhet 2 säger hen att de kan ta upp till 24 månader och då måste jag accptera det för tyvärr kan jag inte göra något åt saken, jag försökte ringa med olika tillfällen för att underlätta den psykiska påfrestningen, vi har daglig kontakt och träffas så ofta det går, eftersom jag är butiksägare och har ett jobb kan jag bara inte droppa allt och åka dit fastän jag vill detta mer än allt. 

29 JAN 2017 när jag ringer för att teamledaren hade sagt att göra det, så får jag höra av vi är flyttade ÅTERIGEN till solna enhet 3 och är hos en TEAMLEDAREN IGEN och denna teamledare har varit sjuk sedan den 29 JAN, när jag får tag på hans chef som är enhetschefen säger han endast vänta, vi jobbar så fort .... 

Jag sa att jag vill ha FAKTA inte meningar för att komma bort sånt kunde jag köpa första månaderna men inte efter 17-18 månader och nu när hen säger att det kanske inte alls blir en muntlig intervju.....
    Så i 6 mån stod vi i en bubbla i solna 2 utan någon alls förändring och nu blir vi förflyttad för att åtminstånde kanske det är postivt men nu visar det sig att nej utan vi har flyttats och det kanske ändå skall dröja 24 och MER...

Jag är väldigt påläst gällande detta för att det enda jag gör är att reseracha på nätet angående detta... 

Migrationsverket kan endast ge hypotes ingen konkret information...som exempelvis nu... det enda är kanske vi tror .

Jag har en bekant som endast väntat i 11 mån, tills svars är varje ärendet är enskilt men det kan inte sägs om mitt fall för ingen har tittar på mitt sen 6-7 månader. 

Jag frågar dig nu snälla Smilla75 finns det någon som man kan fråga som har mer kännedom och kan ge konkreta svar i solna. 
    Inte teamledare och inte enhetschef utan någon högre än dessa två befogenheter. 

Det är ju teamledare som kan ge en prognos för ärendena, och möjligen enhetschefen där ärendet ligger som man kan prata med. Däröver finns det sektionschefer men de är chefernas chefer och har inte något med ärendehantering att göra.

Infon du fick att ärendet låg i E3 och kan avgöras var som helst i landet var korrekt då, det brukar ofta gå fort i E3 då ärendena inte kräver mer muntlighet. Nu har ni tagits ut för ev kompletterande åtgärder och hamnat i Solna, som har längst handläggningstider i landet. Det är kring 24 månader. De har påbörjat januari 2015. Vad jag förstår kommer ert ärende förmodligen inte att hanteras förrän enheten kommer fram till det datum då ni ansökte. Innan dess får ni inte besked om det blir ytterligare utredning eller inte. Förstår att det inte låter upplyftande alls men jag kan inte se att du kan påverka väntetiden på något sätt.
  • Smilla75
    jasmine7 skrev 2017-03-04 09:11:35 följande:
    Hej igen tack för svar, undrar också om någon annan kan något om sånt smilla75 kanske?

1rok? Men är det inte två sovrum, vardagsrum och kök om man är två vuxna och ett barn eller räcker det med ett sovrum kök vardagsrum för att det är ett barn på 1 år som ej behöver eget rum?
    Det går bra vad gäller bostadskravet. Du förfogar ju över bostaden, om än tillsammans med en förälder som hälftenägare. Eftersom lägenheten är så stor behöver det inte styrkas att din förälder inte bor där, den räcker till er alla fast ange det i alla fall, att din förälder bor och är folkbokförd på annan adress. 
  • Smilla75

Det krävs 1 RoK för ett par utan barn och 1 rum till om det finns barn, om barnen är mindre kan de dela sovrum. Så en 2:a räcker för dina vänner. 

• Smilla75
    Ortelius skrev 2017-03-07 13:03:00 följande:

Ny rutin införs för dessa ärenden, nyhet från Migrationsverket:
    https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2017/2017-03-06-Ny-rutin-gor-det-enklare-for-vissa-anhoriga-att-fa-uppehallstillstand-i-Sverige.html

Tydligen så ska vissa grupper an anhöriga inte längre behöva besöka en utlandsmyndighet för utredning, något som i princip varit obligatoriskt fram tills nu.

De som undantas är de som kommer från länder som inte behöver visum för att resa till Sverige, dessutom ska det främst vara för etablerade förhållanden.

Smilla, vet du mer än vad som står i artikeln?
    Etablerade förhållanden, menas det förhållanden där man bott tillsammans utanför Sverige i mer än två år?

Sedan, står det så här:
    "De som bor i länder där invånarna inte behöver visum för att resa in i Sverige kan åka hit utan att besöka någon utlandsmyndighet. De kan ansöka om uppehållstillståndskort när de väl är här."
    Är det en ny tolkning av Utlänningslagen som görs? Tidigare har det varit väldigt strikt med inifrånansökningar.

Det är för avarbetning av de enklaste ärendena. Det ska vara etablerat förhållande, dvs man ska ha varit en familj i hemlandet. Det gäller inte nyetablerade förhållanden. Man ska ha styrkt ID med pass och inga tveksamheter. Då kan man slippa bli intervjuad. Ang visumfriheten så har du missuppfattat. Alla måste ha tillståndet klart före inresa men man måste besöka ambassaden och få UT-kort om man är viseringspliktig medan de som är viseringsfria kan åka direkt och få UT-kortet i Sverige.
  • Smilla75

Ja, den texten borde ändras! Får se vilken skillnad det kan göra för väntetiderna och hur många som kan omfattas. Ofta har ju de här etablerade förhållandena rasslat igenom rätt fort redan tidigare men visst är det en arbetsbesparing. Nu är det ju mycket återförening för syrier men där är det inte alltid självklart att passet eller andra dokument godtas och då måste intervju ändå till. 

• Smilla75
    Anonym (Sambo/makar?) skrev 2017-03-13 18:08:18 följande:

Hej!
    Jag träffade min (svensk) sambo in Sverige (jag hade tillfälligt arbetstillstånd). Vi har bott ihop i ett år (in en bostadsrätt som vi äger tillsammans), och har varit ett par i mer än 2 år innan dess. Jag har sökt anknytningstillstånd innan arbetstillståndet löpte ut, med andra ord jag var i Sverige. Jag fick nyss veta att min ärende har tagits ut för vidare utredning (efter att ha varit i kö i flera månader). Jag vet att MIG betraktar vårt förhållende som nyetablerad eftersom vi inte har bott tillsammans länge innan jag sökte. Som bevis på förhållandet har sambon skickad in t.ex. foton, flygbiljett, bevis på vår gemensamma konton osv. Vi har två språk gemensam och ser varannan ju varje dag. Vi har inga barn.

Ändå funderar jag: är det någon skillnad för MIG om man är gift eller ej? Gäller det som en tecken på ett mer seriöst förhållende  än att vara sambo, eller är grundregeln för att betraktas som familj att man har bott tillsammans i två år? Jag vet att i andra sammanhang t.ex. arvrätt eller adoption gifta par ses som mer 'anknytet' än sambon?

Ert förhållande är nyetablerat, ni har ju inte sammanbott utomlands. Däremot får du ansöka inifrån Sverige. Det är en viss skillnad om man är gift, då har verket bevisbördan för att förhållandet ej är seriöst. Har man ett seriöst förhållande är det ingen skillnad.
  • Smilla75
    Ortelius skrev 2017-03-22 10:08:45 följande:

Smilla, vet du vilka regler som gäller för utlandsvistelse vid förlängning av uppehållstillstånd? Har hört lite olika bud på detta. Finns det en viss tidsgräns för hur lång tid man får ha vistats utomlands efter att man fått temporärt uppehållstillstånd eller är det en bedömningsfråga från fall till fall?

Jag skulle kunna tänka mig att det kan finnas flera nivåer, dels en för att kunna få permanent uppehållstillstånd och dels en för att inte ens kunna få förlängt temporärt uppehållstillstånd.

De som skaffar uppehållstillstånd mest av bekvämlighetsskäl för resor till Sverige/Schengen bör förstås få svårt att få det förlängt om de knappt bott i Sverige under de två åren de haft TUT. Å andra sidan kan man tänka sig att om en person som åkt hem och tillfälligt, under några månader, vårdat en dödssjuk förälder borde få förlängt (åtminstone ett nytt TUT),

Men, finns det några typiska tidsgränser för utländsvistelser vid bedömning av förlängning av uppehållstillstånd?

Man ska ha vistats i Sverige merparten av tiden. dvs har man fått 2 år så ska man ha varit i Sverige i minst 1 år. Från det kan finnas undantag, t.ex att man rest med sin partner. Tanken är alltså att man inte ensam ska ha vistats i t.ex sitt hemland under tillståndstiden men även där kan finnas undantag, såsom en dödssjuk förälder. .
  • Smilla75
    cpmax skrev 2017-04-07 10:54:07 följande:

Hej, 

En liten allmän fråga;

Ansökan skickades in 2017-02-20
    Intervjutid: 2017-05-16

Hur snabbt går det efter intervjun? Vad är det som ska tas med till intervjun?
    Original dokument?  När jag pratade med kundtjänsten sa dem att det går att skicka bilder, flygbiljetter osv till deras e-mail adress som kompletterande dokument. Men kommer det påverka vår väntetid? Hamnar vi bak i kön ( det gör man aldrig sa kundtjänten på migrationsverket)

Tack på förhand!

Det du kompletterar med efter ingiven ansökan påverkar inte handläggningstiden negativt, ni riskerar inte att hamna längre bak i kön. Det är kring 18 månaders handläggningstid. Kompletta ärenden som stannar kvar i E3 kan gå fort och ärenden som kräver mer utredning kan ta längre tid. Ta gärna med dokument som visar att ni träffats under handläggningstiden men allra bäst är om de skickas in i förväg. Verket har kraftigt utökat personalresurserna på tillståndsenheterna och har som mål att avgöra de flesta ärenden inkomna före 2017 innan årets slut. Det tror jag dock är optimistiskt, men kanske de ärenden där det inte krävs närmare utredning.
  • Smilla75
    cpmax2 skrev 2017-04-11 12:46:24 följande:

Hej Smilla75, 

Tack för svaret, hoppas på att personalökningen leder till en förbättring för oss alla som väntar på beslutet. 
    18 månaders handläggningstiden är väl inte den bestämda tiden och att det finns en möjlighet att kompletta ärenden som inte behövs att utredas kan ta lägre tid? 

Med vänlig hälsningar
    cpmax1

Tiden varierar mellan ett fåtal månader och uppemot 2 år.
  • Smilla75
    26anonym2326 skrev 2017-04-16 15:19:48 följande:

Jag har en fråga. Kanske Smilla vet svaret på detta också? :)

Så vi har ansökt, och efter samtal med MIG i telefon där de sagt att det är OK för oss att bo i min pappas hus, har jag nu senare förstått att det inte är tillåtit enligt lagen, att vara inneboende. Så jag undrar hur länge vi kan skicka in ny information.. jag letar boende i Sverige, men bor ju fortfarande med min partner i hans land, Tanzania. Och även om vi hinner få avslag innan jag hittat eget boende, kan man överklaga och få ett positivt beslut om jag i överklagan har hittat ett egwt boende? Samt jag är behovsanställd, och det är mycket svårt att hitta fast tjänst, räcker det? Om jag kan skicka AT- journaler?

Du behöver ett andrahandskontrakt med din pappa. Inneboende gratis funkar inte. Det är vid Migrationsverkets prövningstillfälle du ska uppfylla villkoren. Du kommer inte att bli anmodad att komplettera din ansökan i den delen utan har du angivit att du saknar bostadskontrakt blir det avslag för att du inte uppfyller villkoren. En fast tjänst är inte ett krav. Behovsanställd räcker, om du kan visa att du tjänar tillräckligt för att försörja er båda på den lönen, över tid. 
  • Smilla75
    26anonym2326 skrev 2017-04-20 17:35:25 följande:
    Tack för svar! Men även om jag har ett kontrakt

Med min pappa, och betalar hyra, så får inte han vara skriven på den adressen också eller? Jag har i ansökan inte bifogat att jag har ett kontrakt, så jag letar lägenhet för fullt och hoppas hinna skicka in ett kontrakt innan de öppnar vår ansökan.
    Det är inget som hindrar att din far är skriven på adressen men du ska visa att du disponerar en egen bostad i huset.
  • Smilla75
    Anonym (Aus) skrev 2017-05-19 03:28:58 följande:
    Hej Smilla, undrar om du kan hjälpa mig, vi fick avslag på PUT (min partner är från Australien) därför att jag inte uppfyllde försörjning och bostads krav (eftersom vi båda bott i Australien) nu har jag ordnat med arbete i Sverige och åker till Sverige och börjat jobba den 1 juni, vi har även kontrakt att hyra min pappas hus, vi skickade styrkande dokument vid överklagan och har nu fått papper att förvaltningsrätten i Malmö fått vår överklagan, har vi någon chans tror du?
    Domstolen prövar ärendet utifrån de omständigheter som föreligger vid deras prövning. Uppfyller ni då villkoren kan ni få bifall. Om tillståndet ska vara permanent eller tidsbegränsat kan dock inte domstolen besluta om utan det är upp till Migrationsverket.
  • Smilla75
    cswe skrev 2018-02-05 14:25:26 följande:

Hej och tack för all bra information!
    Min pojkvän är från Uganda och vi ska ansöka om partnerskap och hoppas på uppehållstillstånd för honom. 

Vilka frågor brukar ställas under intervjun? Och hur ser försörjningskravet ut? Jag har en trea så bostad är inget problem. Tänker mer på det ekonomiska. 

Tack!

Det kallas förbehållsbelopp eller normalbelopp och det är din bostadskostnad (hyra eller motsvarande) samt för 2018 två vuxna sambo 7952 kr. Det anses täck bland annat kostnaden för mat, kläder, hygien, telefon, hushållsel, försäkringar.
    Frågor brukar vara hur man träffats och umgåtts samt att man ska visa att man har kännedom om varandra och att förhållandet är seriöst från båda parter.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid