• Smilla75

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ja, det räcker. Du behöver äga eller ha ett hyreskontrakt vid prövningstillfället. Om du skriver att du ska köpa bostadsrätt så får du möjlighet att inge handlingar gällande förvärvet, om du hinner köpa innan ärendet avgörs. Det handlar om att göra sannolikt att man ska köpa en bostad. Har man lön nog att få ett lån räcker det för att göra det sannolikt.

• Smilla75
    rexhi skrev 2016-05-24 19:48:39 följande:

Det är så att vi uppfyller alla kraven när det gäller försörjningskrav, bostadsstorlek, bild och förhållandevis med stora marginal. Det enda som är emot oss kan jag tänka mig är att vi har en ålderskillnad och just nu så är min ansökan 20 månader gammal och gud vet hur länge till man kommer vänta. Spelar ålderskillnad någon roll när beslutat tas? Det är i egentligen en dum och omänsklig fråga men med tanke på hur länge vi får vänta på beslut trots all bevis så flyger tankarna mot de negativa hållet...
    Smila 75, har du ett svar till min fråga eller någon annan kunnig?

Än så länge finns ju inget försörjningskrav och många har väntat mer än 20 månader utan att det finns något att utreda ytterligare, så du behöver inte utgå från att ert ärende tagits ut för djupare seriositetskontroll. Men generellt är stor åldersskillnad en faktor som kan göra att ärendet bör prövas djupare. Framförallt om det avviker från vad som är normen i sökandens hemland, t.ex äldre kvinna med barn från tidigare relationer och muslimsk sökande. Det kan dock i sig inte vara en grund för avslag. Huvudsaken är att man träffas under handläggningstiden.
  • Smilla75

Jag tror inte du behöver oroa dig. Ni har ett seriöst förhållande och har träffats mycket under handläggningstiden.

• Smilla75

Man får alltid söka inifrån Sverige om man redan har uppehållstillstånd, men t.ex byter grund för tillståndet från studier till ett förhållande. Ansökningstiden blir normalt längre. Vid ansökan inifrån ska båda parter intervjuas, det finns heller ingen separation att ta hänsyn till.

• Smilla75
    Ortelius skrev 2016-05-31 15:38:17 följande:

En fundering. Min fästmö befinner sig inom Schengenområdet där hon har rätt att vara (intervjun är också avklarad där). Hur kan jag bevisa att jag besöker henne ofta, vilket jag gör varannan till var tredje vecka? Jag skickar in biljettkopior, hyrbilsbokningar och fotografier till Migrationsverket, men i princip skulle jag ju kunna köpa biljetter utan att åka och fotografierna skulle ha kunnat tas när som helst. Några passtämplar att bevisa att jag åker dit kan jag inte uppvisa eftersom det inte finns några passkontroller. Ok, möjligen är jag överdrivet nojig nu men jag hör att de ibland vill se just passtämplar.  

Jag tycker att du bevisar att ni träffas på det sätt du anger. Något mer går ju inte att kräva. Du har förmodligen även kontoutdrag att uppvisa, att du betalat inköp i det landet. Du kommer knappast att bli frågad efter sådana handlingar dock.
  • Smilla75
    linaaaa skrev 2016-06-08 13:11:59 följande:
    Smilla75, skulle vara jätte jätte tacksam om du kunde hjälpa och förklara några saker för mig och min fästman då vi är enormt oroliga och får inga vettiga svar. det handlar om dom nya lagarna och försörjningskravet 2016, min fästman har redan fått uppehålltillstånd tillfälligt, och har bott här nästan ett år. 

1. Gäller dessa regler om försörjningskrav då inte oss, eller kan det komma upp när han prövas för permanent uppehålllstillstånd senare? är extremt rädd då jag har sjukersättning och han går i SFI. 

2.jag undrar också då om regeln att han behöver kunna försörja sig för PUT, gäller han eller ej? 

3. Om han nekas PUT får han då förlängt tillfälligt eller måste han åka tillbaka till USA? tusen tack för hjälp...
    Jag kan lugna dig! Reglerna i begränsningslagen gäller inte för den som redan har ett TUT. Om förhållandet består blir det PUT vid förlängningsansökan oavsett försörjningsförmåga.
  • Smilla75
    linaaaa skrev 2016-06-11 23:35:30 följande:
    tusen tack för svaret! du verkar vara så mycket mer insatt i detta än andra på migrationsverket som när jag ringde mest verkade förvirrade och sa "ja då kanske er ekonomi testas när det blir dags för förlängning..." gjorde mig bara mer orolig. Men ditt besked gör livet mycket lättare och hoppfullt, tusen tack. 

jag undrar också om du råkar veta svaret på den sista frågan, om han nekas PUT pågrund av att ha varit i usa för länge på semester ( hans papa dog precis i cancer) blir det då förlängning av TUT, eller måste han åka tillbaka till usa och ansöka? tusen tack för all hjälp!
    Tillståndet ska ju avse bosättning. Om man vistas lång tid utanför Sverige och kanske isär från sin partner så kan det vara något som utreds. I ert fall har det helt naturliga förklaringar så det ska du inte behöva oroa dig för. Men man kan få nytt TUT istället för PUT, det hör dock till ovanligheterna. Antingen är det seriöst eller inte.
    johanclass skrev 2016-06-10 22:25:25 följande:

Hej Smilla!
    Jag såg i tråden att du på nedanstående citat

Svarat:
    Det stämmer precis. Dock behöver man inte återvända till hemlandet om man är här när beslut ska fattas, det räcker att åka till t.ex Danmark om man får vistas där.
    -------------------
    Min flickvän är ifrån Brasilien och vi planerar att söka uppehållstillstånd så att hon kan flytta till mig. Brasilien är ett sådant land som är viseringsfritt mot Sverige i 90 dagar. Då väntetiden är så lång vill vi ju gärna att hon ska kunna komma hit och spendera några månader då och då innan vi får svar.

Om jag förstått ditt svar till ovanstående citat rätt så är det OK för en person som inte behöver söka visum för turistbesök att komma hit under ansökningstiden, men att personen måste vara utanför landet när beslut fattas.

Är det alltså OK för henne att komma hit under tiden ansökan är aktiv, så länge vi ser till att hon inte är i landet när svar ankommer?
    Ja. Hon ska inte vara i Sverige när ansökan inges eller avgörs. En legal vistelse under handläggningen går bra. Hon kan även vara i ett annat EU-land när ärendet avgörs.
    Luna1234 skrev 2016-06-10 15:08:31 följande:

Smilla74. Jag har sett att du har koll på vad som gäller och undrar om du kan uttala dig även om min fråga Skrattande

Min man besöker mig just nu över sommaren. Han är viseringsfri så han har inte behövt visum. Vi funderade på att söka uppehållstillstånd för besök och förlänga hans besök i två månader till. Väntetiderna är ju så långa och enligt MV's webbsida så ska vårt ärende ta mellan 15-19 månader att handlägga. Vi ansökte i oktober 2015 så han skulle hinna resa ut innan vår ansökan fyller året. Han skulle då kunna vänta på beslutet utanför Sverige.  Är det helt kört att få något sådant beviljat? Syftet är ju inte bosättning utan att få vara tillsamans lite till pga den extremt långa handläggningstiden. Hoppas du kan bringa lite hopp eftersom jag redan börjat få ont i hjärtat vid tanken på ännu ett farväl.

Skönt ni kan träffas i alla fall. Jag tror inte det är så stor möjlighet att få tillstånd för besök eftersom syftet ju är bosättning (på sikt). Normalt tas ett sådant beslut i luckan, i samband med att man söker. Om ni inte har för långt till verket kan ni höra med receptionspersonalen innan ni betalar avgiften. Eftersom det är så lång väntan kan ändå någon möjlighet finnas.

• Smilla75

Språket är inget problem, få av de som söker talar ju svenska. Att inte ha ett gemensamt språk är en faktor som tyder på att förhållandet inte är seriöst men ni har ju både franska och engelska.

Att man inte träffas är mer besvärande. Frågan är ju varför ni inte träffats. Om ens partner bor i t.ex Syrien och inte kan ta sig till ett grannland skulle det vara förståeligt. Generellt sätt förväntas det dock att man upprätthåller en relation genom att träffas i alla fall någon gång per år. 

Att få svenskt besöksvisum bedömer jag helt uteslutet. Din kille har ju visat att syftet är bosättning medan syftet med visering ska vara besök. Samt att förhållandet inte bedömts seriöst. Bäst är nog att du besöker din kille om du kan under tiden som domstolen prövar överklagandet.

• Smilla75
    Anonym (Besviken) skrev 2016-06-13 23:02:55 följande:
    Tack för ditt svar. Har du någon aning om hur lång tid en överklagan kan ta i dagsläget?
    Domstolen har inte lika mycket att göra, så inte mer än 6 månader skulle jag tro.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid