AoOakland skrev 2018-02-17 07:09:23 följande:
Jag försöker förstå hur jag kan få uppehållstillstånd till min Amerikanske make utan att behöva splittra vår familj under en längre tid i väntan på beslut från Migrationsverket. Vi har en tio månaders son, och jag hade hoppats att den här sidan från Migrationsverkets hemsida (www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html) innebär att vi kan söka medan båda befinner sig i Sverige. Stycket som ger hopp går:
Om du har eller väntar barn i Sverige
Om du befinner dig i Sverige utan giltigt uppehållstillstånd, kan du i vissa fall få ett uppehållstillstånd på grund av att du vill bo med någon i Sverige utan att behöva lämna landet. Det gäller dig som är förälder till och vårdnadshavare för ett barn som har uppehållstillstånd eller som är svensk medborgare, och dig som har eller väntar barn med en person som är svensk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd. Du ska även bo tillsammans med barnet.
Det krävs då att
du uppfyller villkoren för att få uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige
det står klart att du skulle ha fått uppehållstillståndet om du hade lämnat in din ansökan innan du kom till Sverige och
det inte är rimligt att kräva att du ska resa tillbaka till ditt hemland för att ansöka.
Den person som du ska bo med i Sverige måste kunna försörja er och ha en bostad som är av tillräcklig storlek och standard som ni kan bo i.
Läs mer om kravet på försörjning och bostad
Barnets bästa
Det är konsekvenserna för ditt barn av att skiljas från sin förälder som är avgörande för om du kan få ett uppehållstillstånd utan att behöva lämna Sverige. Du kan få avslag på din ansökan om
du inte uppfyller kraven för uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige
det är troligt att ambassaden eller generalkonsulatet kan behandla din ansökan inom rimlig tid
ditt barn inte bedöms fara illa av er tillfälliga separation.
Om du har dömts för brott, har vistats illegalt i Sverige eller utgör ett hot mot allmän ordning och säkerhet kan din ansökan avslås. Din ansökan kan också avslås om det under handläggningen framkommer att du medvetet har lämnat falska uppgifter.
För närvarande bor vi i USA, och det känns som ett rejält moment 22 att Migrationsverket i allmänhet verkar förvänta sig att man har ett jobb i Sverige innan man söker uppehållstillstånd - det enda sättet det kan gå på vore om vi bodde isär i de 14-18 månader som är den uppskattade väntetiden. Det är inte rimligt att vänta sig att ett barn spenderar år skilt från föräldrar, och i stycket ovanför ser det nästan ut som att Migrationsverket håller med. Om någon annan är eller varit i liknande situation skulle jag uppskatta att höra vad ni gjort.
Vad jag har förstått så kommer antagligen barnet att användas som knytning och barn har inga försörjningskrav på sig.
Däremot så kommer du nog inte undan att familjen skulle splittras ett tag om du reser till Sverige först då dom nya reglerna har gjort att dom anser att dom flesta kan besöka Sverige under väntetiden.
Man kan också ha besparingar istället för jobb. Dock så kommer jag inte ihåg hur mycket det krävdes.