• Thomas41

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej,

Min fråga riktar sig till Smila75 primärt men även till er andra om ni har ett svar på min fråga.

Hur kontrollerar migrationsverket en kopia på hyresavtalet - förlitar ni er blint på avtalet eller gör ni en dubbelkoll genom att knacka på och kika eller ringa hyresvärd?

/Thomas

• Thomas41

Tack för snabbt svar!

Så i teorin kan man anta att flyktingar eller s.k nysvenskar fuskar en del med detta då möjligheterna för dem är relativt små att fylla upp kraven för bostadsstorleken?

• Thomas41
    Smilla75 skrev 2016-11-29 17:41:46 följande:

Det är möjligt, precis som andra svenskar  då eventuellt gör. De flesta har inte problem med bostadsstorleken, det är ett Stockholmsproblem.

Jag förstår.

Min kusin som är svensk medborgare har detta problem - han behöver ett extra rum.

Hur ser migrationsverket på att man har kontrakt på 2 rok men att tex vardagsrummet är på 35m2 som min kusin skärmar av med hjälp av en innervägg - skapelsen av ett extra rum har då skapats på 10m2 med dagsljus från fönster.

Vad säger Smilla75 om en sådan lösning?
  • Thomas41

Låt säga att han skickar in sin ansökan januari 2017. I ansökan bifogar han ett hyresavtal på tex 4 rok - men hyresavtalet som är bifogat ger honom tillträde till lägenheten juni 2017. Hur skulle det fungera tro? Smilla75 :)

• Thomas41

Men på frågeformuläret står det:

Bor du i den aktuella bostaden nu?

Ja/Nej, ange datum när ni flyttar dit.

Jag tolkar det som att det skulle vara ok att flytta in i en bostad vid ett senare tillfälle.

Hur ska man tolka det Smilla om det är nu som du säger - att förutsättningarna ska finnas från början?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid