Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
Hej min fästman ska ansöka nu från USA hur gick ni tillväga?
tacksam för svar
Hej min fästman ska ansöka nu från USA hur gick ni tillväga?
tacksam för svar
Hur har det gått för er? Min kille från USA ansökte i slutet av juli och vi har inte hört någonting...
Jag tänkte fråga hur vi vet att vi har fått en handläggare?
Får vi det på hans mail, bådas mail eller på hemsidan? Har kollat hemsidan varje dag men inget nytt.
Någon som kan svara?
Har försökt ringa Migrationsverket men deras linjer är alltid fulla inget svar på mitt mail till dom på två veckor häller :/
Om ni fått en handläggare får ni bara reda på om ni själva frågar via tel/mail.
Förutom ifall handläggaren vill ha mer uppgifter ifrån er, då kontaktar hen er.
Sist jag mailade dem fick jag vänta ca 5 veckor på svar tyvärr.
Hej! Jag är i Sverige och väntar på att min flickvän (amerikanska) skall få uppehållstillstånd för nära anknytning. Vi träffades i ett tredje land och har varit tillsammans en längre tid. Hon är nu i USA. Vi ansökte via webben (i maj 2014).
Enligt vad jag lyckats förstå från detta (och andra) forum så:
* är Migrationsverket groteskt överbelastade
* blir väntetiderna längre och längre, bl.a. ety ovanligt stor mängd asylsökande
* är den faktiska handläggningstiden mycket beroende på "tur" - det kan ta allt mellan 2 och 11 (eller fler) månader och vad som bestämmer detta är i princip slumpen
* det som tar tid är generellt att att ansökan skall bli tilldelad en handläggare. När fallet väl fått en handläggare går det relativt snabbt
Förra veckan så fick min flickvän ett e-brev från Migrationsverket (copy-pastat längst ned), och min fråga är: Vad betyder detta?
Betyder det att hon nu tilldelats en handläggare? Vi ringde konsulatet i USA och de sade att hon kommer att få en tid för intervju hos dem under augusti eller (mer sannolikt) september, och jag har hört historier om personer som fått uppehållstillståndet beviljat i princip samma dag som efter intervjun. Å andra sidan så sade konsulatet att så inte är fallet utan att man bör realistiskt räkna med att vänta ungefär ett halvår efter intervjun.
Någon som känner till processen hos Migrationsverket och vad vi i detta läge bör förvänta oss?
Tack!
------------------------
Med anledning av din ansökan om arbetstillstånd eller uppehållstillstånd hos Migrationsverket
Ditt dossiernummer: [XXXXXXX]
Du behöver nu kontakta en svensk utlandsmyndighet för att boka en tid för ett besök. Om du har medsökande som ansöker om uppehållstillstånd tillsammans med dig ska de följa med till utlandsmyndigheten. Om du redan befinner dig i Sverige med tillstånd men dina medsökande är kvar i hemlandet, så är det endast dina medsökande som ska besöka utlandsmyndigheten.
Adresser och telefonnummer till svenska ambassader och konsulat finner du på: www.swedenabroad.com
Kontakta utlandsmyndigheten inom 14 dagar.
Migrationsverket
www.migrationsverket.se
Såg nu att dom har utökat till 14 månaders väntetid och jag bröt ihop! Jag vet inte CAD jag ska ta mig till åker dit över thanksginging nu men sen har jag inga flera semester dagar innan slutet på april! Hur fan tror dom att människor klarar av 14 MÅNADER!!!! Fy fan!!!
någon som vet hur man får tag på eller har telefonnummret till växjö enheten??
och är det någon som har erfarenhet av Växjö enheten när det kommer till effektivitet osv? är inne på vår 5de månad nu och de värkar inte ens ha kollat på våra papper
Hur får ni reda på var erat ärende ligger någonstans? Min pojkvän från usa ansökte om UT i juli i år, har inte hört något än...... :( dom sa att det tar ca 4-6 månader att få tid för intervju men det ser mörkt ut.
Till alla som undrar om besök under väntetiden så rekommenderar dom inte att partnern kommer till Sverige för OM det är så att de tar ett beslut kan de komma att avslå ansökan (varför är fortfarande ett mysterium för mig). Detta är främst aktuellt när man redan har varit på intervju och dom faktiskt kan ta ett beslut.
Så om din partner inte har fått mail om intervjutid så kan hen komma till Sverige. Men såklart på egen risk...
Det blir krångligt om din partner måste ansöka om visum för att besöka Sverige, men annars är det "ok".
blir alla kallade till intervju? Jag och min man gifte oss i usa för över 10 år sedan, tycker det låter konstigt om man varit gift så pass länge att behöva göra intervju.
Väntetiderna som anges innebär att de senaste 3 månaderna har 90 % fått beslut inom den tiden.
Väntetiderna väntas öka eftersom Migrationsverket inte längre ska prioritera webansökningar framför pappersansökan. Å andra sidan söker alla på webben numera så det gör inte så stor skillnad som man kan tro.
VI FICK ETT JAAAAAAAA HEREEGUD SÅ LYCKLIG JAG ÄR nu!!!! Han är på jobbet o ska överraska när han kommer hem åååååååå äntligen är denna bördan över
STORT GRATTIS!!! GUD SÅ UNDERBART!!!
Hur lång tid tog det nu allt som allt?
vi har fått tid för intervju!!!!
nu på Måndag kl 18 svensk tid fick mail i måndags så vi hade jätte tur att det inte var så upptaget på konsulatet.
Tack så mycket!
Det känns helt underbart vi har haft ett distans förhållande nu i närmare 3 år och den senaste tiden har tärt extremt mycket på oss och våran relation då mina semester dagar tog slut för flera månader sen...
Det är verkligen tortyr det som MIG. sysslar med och jag hoppas inerligt att det snart är slut!
Vi ansökte sista Aug och ligger på Växjö enheten
Ni då?
Det ska jag definitivt!
TACK!