Anonym (snälla) skrev 2014-09-23 16:06:26 följande:
När min kille hade sin intervju frågade de bara om sånt som vi skrivit om i ansökan. Det var i början på förra året så väntetiderna är mycket längre nu, så jag inte svara på hur lång tid det tar efter intervjun nuförtiden. För oss tog det en vecka.
Tack, all info hjälper lite :)
Peter H skrev 2014-09-23 18:42:39 följande:
Undrar en annan sak men fortfarande inom samma tråd. Eftersom väntetiden är 11mån just nu, och nästa gång den uppdateras är i oktober. Vad händer om väntetiden ändras till ex. 16 mån och ditt ärende då varit inne i 11mån. Förskjuts ärendet ytterligare i 5mån eller är det den väntetiden då du skickade in ansökan som fortfarande gäller ??
Peter
Väntetiden visar hur lång tid det tagit för de som får beslut just nu, eller i alla fall i juli när det senast uppdaterades. Så det är mer av en indikation än vad det är en faktisk väntetid som de flesta tänker sig. Så de som till exempel sökte precis innan den massiva ökningen i väntetid trodde att de bara behövde vänta 4-5 månader eftersom det var det som stod på hemsidan, men i själva verket blev det kanske 8-10 månader. Jag har försökt få tag på statistik som visar väntetiderna över tid, men inte lyckats. Skulle vara intressant att se.
Mer information om hur de räknar på väntetider:www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Vantetider/Om-vantetider.html
Jag har läst ganska mycket på forum och det verkar som att de som gjort webbansökan, har alla papper i ordning och gett tillräckligt med information och får beslut nu i september fått vänta 8-10 månader. Så det verkar inte som att väntetiden har gått upp i alla fall, men vi får se i oktober. Hoppas väntetiden har nått toppen och är på väg ned! :)