Inlägg från: Anonym (Besviken på Sverige) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Besviken på Sverige)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej,

jag var sambos med med min man 6 månader här i Sverige och vi gifte oss i Afrika i år. Vi lämnade in ansökan på webben i april. Vi gjorde den via telefon då han lämnade fullmakt till mig att fylla i den här i Sverige. Det var två månaders väntetid till intervju som gjordes i juni.

Det enda jag får höra är att väntetiden är 11 månader. Vi har i dagsläget inte ens en handläggare! Känns hopplöst.

Tyvärr fick jag tydligen också felaktigt råd av någon på Migrationsverket att vänta med att skicka ansökan tills registreringen av äktenskapet var gjord av Skatteverket. Det tog 4 veckor. Inte nödvändigt att vänta säger andra på Migrationsverket. Man blir totalförvirrad och numera ringer jag flera gånger om samma sak för att kolla av. Otroligt dåligt att man måste hänga på webben i forum för info.

Det enda positiva just nu är att jag återigen slipper använda fast telefoni, senaste telefonräkningen var på 2600 kronor för någon månads användning.

dalarnablue skrev 2014-08-18 16:59:40 följande:

Hej! Jag är i Sverige och väntar på att min flickvän (amerikanska) skall få uppehållstillstånd för nära anknytning. Vi träffades i ett tredje land och har varit tillsammans en längre tid. Hon är nu i USA. Vi ansökte via webben (i maj 2014).

Enligt vad jag lyckats förstå från detta (och andra) forum så:
    * är Migrationsverket groteskt överbelastade
    * blir väntetiderna längre och längre, bl.a. ety ovanligt stor mängd asylsökande
    * är den faktiska handläggningstiden mycket beroende på "tur" - det kan ta allt mellan 2 och 11 (eller fler) månader och vad som bestämmer detta är i princip slumpen
    * det som tar tid är generellt att att ansökan skall bli tilldelad en handläggare. När fallet väl fått en handläggare går det relativt snabbt

Förra veckan så fick min flickvän ett e-brev från Migrationsverket (copy-pastat längst ned), och min fråga är: Vad betyder detta?

Betyder det att hon nu tilldelats en handläggare? Vi ringde konsulatet i USA och de sade att hon kommer att få en tid för intervju hos dem under augusti eller (mer sannolikt) september, och jag har hört historier om personer som fått uppehållstillståndet beviljat i princip samma dag som efter intervjun. Å andra sidan så sade konsulatet att så inte är fallet utan att man bör realistiskt räkna med att vänta ungefär ett halvår efter intervjun.

Någon som känner till processen hos Migrationsverket och vad vi i detta läge bör förvänta oss?

Tack!

------------------------

Med anledning av din ansökan om arbetstillstånd eller uppehållstillstånd hos Migrationsverket

Ditt dossiernummer: [XXXXXXX]

Du behöver nu kontakta en svensk utlandsmyndighet för att boka en tid för ett besök. Om du har medsökande som ansöker om uppehållstillstånd tillsammans med dig ska de följa med till utlandsmyndigheten. Om du redan befinner dig i Sverige med tillstånd men dina medsökande är kvar i hemlandet, så är det endast dina medsökande som ska besöka utlandsmyndigheten.

Adresser och telefonnummer till svenska ambassader och konsulat finner du på: www.swedenabroad.com

Kontakta utlandsmyndigheten inom 14 dagar.

Migrationsverket
    www.migrationsverket.se

Min man fick en liknande kallelse  och beställde tid på anvisad ambassad. Intervjun gjordes i juni men vi har fortfarande ingen handläggare.
    Anonym (Ida) skrev 2014-08-19 15:51:26 följande:

Jag hoppas faktiskt att man är väldigt restriktiv med asyler efter vad både jag och andra varit med om. Jag försvarade min då blivande sambo med näbbar och klor- detta var för flera år sedan och Migrationsverket hade kanske inte fått upp ögonen för vilka problem det faktiskt blivit för många. Det vill säga att många kommer hit och ställer till ett helvete- fast det kanske är en väldigt liten del. Jag hade kanske extremt otur. 

Det har tagit mig över tio år att bli människa igen och äntligen verkar det som han kanske släpper taget. I somras fick jag veta att han förgripit sig på ytterligare ett barn och jag tänker på de stackare som drabbats av hans framfart efter att vi äntligen kommit över de värsta.

Jag hoppas verkligen att folk inser att vissa personer från fattiga förhållanden kan ha blivit skadade för livet och att det inte alltid är bäst att ta hit dem. För vi kan inte hantera dem här. 

Vad har det med ämnet i tråden att göra?

Det norrländska Migrationsverk jag ringde förra veckan sa att dom jobbade med ärenden daterade augusti 2013 därav ingen handläggare ännu.

Moderator skrev 2014-04-13 12:31:14 följande:

OBSERVERA!

Tråden ligger i Känsliga Rummet. Det innebär att fokus ska ligga på TS problem och frågeställning
    Vill ni debattera invandring eller andra frågor vänligen starta en ny tråd i vårt allmänna forum.

Samma signatur har fått detta tidigare i tråden
    Marry skrev 2014-09-24 08:43:25 följande:
    Tack, all info hjälper lite :)
    Peter H skrev 2014-09-23 18:42:39 följande:

Undrar en annan sak men fortfarande inom samma tråd. Eftersom väntetiden är 11mån just nu, och nästa gång den uppdateras är i oktober. Vad händer om väntetiden ändras till ex. 16 mån och ditt ärende då varit inne i 11mån. Förskjuts ärendet ytterligare i 5mån eller är det den väntetiden då du skickade in ansökan som fortfarande gäller ??

Peter
    Väntetiden visar hur lång tid det tagit för de som får beslut just nu, eller i alla fall i juli när det senast uppdaterades. Så det är mer av en indikation än vad det är en faktisk väntetid som de flesta tänker sig. Så de som till exempel sökte precis innan den massiva ökningen i väntetid trodde att de bara behövde vänta  4-5 månader eftersom det var det som stod på hemsidan, men i själva verket blev det kanske 8-10 månader. Jag har försökt få tag på statistik som visar väntetiderna över tid, men inte lyckats. Skulle vara intressant att se.
    Jag känner inte till dom "riktiga" väntetiderna men dom väntetider som stått på Migrationsverkets hemsida över tid kan man se om man läser deras hemsida på Internetarchive. Jag valde att kolla januari månad:

Januari 2013 = 4 månader 

Januari 2012 = 3 månader 

Januari 2011 = 9 månader

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid