dalarnablue skrev 2014-08-18 16:59:40 följande:
Hej! Jag är i Sverige och väntar på att min flickvän (amerikanska) skall få uppehållstillstånd för nära anknytning. Vi träffades i ett tredje land och har varit tillsammans en längre tid. Hon är nu i USA. Vi ansökte via webben (i maj 2014).
Enligt vad jag lyckats förstå från detta (och andra) forum så:
* är Migrationsverket groteskt överbelastade
* blir väntetiderna längre och längre, bl.a. ety ovanligt stor mängd asylsökande
* är den faktiska handläggningstiden mycket beroende på "tur" - det kan ta allt mellan 2 och 11 (eller fler) månader och vad som bestämmer detta är i princip slumpen
* det som tar tid är generellt att att ansökan skall bli tilldelad en handläggare. När fallet väl fått en handläggare går det relativt snabbt
Förra veckan så fick min flickvän ett e-brev från Migrationsverket (copy-pastat längst ned), och min fråga är: Vad betyder detta?
Betyder det att hon nu tilldelats en handläggare? Vi ringde konsulatet i USA och de sade att hon kommer att få en tid för intervju hos dem under augusti eller (mer sannolikt) september, och jag har hört historier om personer som fått uppehållstillståndet beviljat i princip samma dag som efter intervjun. Å andra sidan så sade konsulatet att så inte är fallet utan att man bör realistiskt räkna med att vänta ungefär ett halvår efter intervjun.
Någon som känner till processen hos Migrationsverket och vad vi i detta läge bör förvänta oss?
Tack!
------------------------
Med anledning av din ansökan om arbetstillstånd eller uppehållstillstånd hos Migrationsverket
Ditt dossiernummer: [XXXXXXX]
Du behöver nu kontakta en svensk utlandsmyndighet för att boka en tid för ett besök. Om du har medsökande som ansöker om uppehållstillstånd tillsammans med dig ska de följa med till utlandsmyndigheten. Om du redan befinner dig i Sverige med tillstånd men dina medsökande är kvar i hemlandet, så är det endast dina medsökande som ska besöka utlandsmyndigheten.
Adresser och telefonnummer till svenska ambassader och konsulat finner du på: www.swedenabroad.com
Kontakta utlandsmyndigheten inom 14 dagar.
Migrationsverket
www.migrationsverket.se
Min man fick en liknande kallelse och beställde tid på anvisad ambassad. Intervjun gjordes i juni men vi har fortfarande ingen handläggare.