Inlägg från: Anonym (Snabbt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snabbt)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

I min sambos fall gick det superfort. Han är amerikansk medborgare (ursprungligen från ett afrikanskt land). Skickade in webansökan i slutet av mars. Han hade intervju i fredags och fick uppehållstillstånd beviljat i måndags. Knapp en månad tog det. Jag är oerhört tacksam! Skall tillägnas att vi har ett barn på 3 år och bott ihop i USA i nästan 2 år.

• Anonym (Snabbt)
    Anonym (har en fråga) skrev 2014-05-14 21:36:46 följande:
    hej allihopa. jag har förstått att man får förtur vid graviditet när man ansöker om uppehållstillstånd. men får man förtur enbart om man är nära beräknad förlossning (så att han kan komma hit innan barnet föds), eller spelar det ingen roll vilken månad jag är i? vi ansökte i februari så i värsta fall får vi ju besked i januari/februari 2015. jag tänker resa till kenya under hela min semester (juli, 3 veckor). OM jag skulle bli gravid, kan vi uppdatera MiV om det och få förtur? eller anser dom att "BF är i april, så varför ska vi skynda med ert beslut? ni kommer ju få besked senast i februari så ni kan gott vänta".. ??! och måste man bevisa som fan att han är pappan (typ bevis att man var i kenya när graviditeten startade)     aja hopppas ni fattar hur jag tänker. och hoppas nån kan svara.

Får man lov att fråga vart du bor, min man är också Kenyan och kommer hit snart. Vet inga Kenyaner här, vi bor i. Göteborg.
  • Anonym (Snabbt)

Min man från Nigeria har fått sitt beslut :)

Han ansökte på webben den 7 maj, fick en tid för intervju den 18 juni och beslut om uppehållstillstånd togs den 19 juni.
    Så det kan gå snabbt :)

Vi är gifta och skickade med alla bevis vi kunde på att vårt förhållande är seriöst och att vi träffats vid flertalet tillfällen.

Nu väntar vi bara att han får sitt kort så vi kan boka den efterlängtade biljetten hem hit :)

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid