Inlägg från: Anonym (väntar också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (väntar också)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Anonym (Caroline) skrev 2014-04-11 15:54:25 följande:
    Hej! 
    Hoppar in här jag med.  Min fästman har varit på intervju i Abuja igår och vårat ärende ligger nu i Boden. 
    Någon som har någon erfarenhet ett koll på hur mycket dom har där och hur lång väntetiden kan bli? Har bott tillsammans i Sverige innan med och känt varandra i3 år. 
    Hej hej

Det är lite som ett lotteri så det är omöjligt att svara på hur länge man får vänta.
    Du kan vara beredd på allt från ca 2mån till 1år eller mer tyvärr.
    Har ni gjort webbansökan så kommer det i alla fall antagligen inte dröja mer än 1år.
    Det är i alla fall uppfattningen man får om man kollar runt på olika forum.

Jag hoppas ni har tur och det går fort.
  • Anonym (väntar också)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-04-12 18:07:15 följande:
    Min kusin tog hit en afrikan och i början var allt frid och fröjd.
    Ett år efter att han fick komma föddes deras son och då började hennes fleråriga helvete.

Hon fick inte längre gå utan huvudduk, hon var tvungen att täcka benen.
    Varken hon eller sonen fick längre äta griskött för han var muslim, HAN var... inte hon.
    Han styrde med järnhand och till sist fick hon nästan inte ens gå ut utan manligt sällskap.

Barnet mådde psykiskt dåligt också och till sist larmade förskolan soc och då kom hennes räddning.

Idag lever hon med hemlig identitet och är livrädd varje dag.
    Han, som nu räknas som svensk, har importerat en kvinna från sitt afrikanska land som han gift sig med.

Så kan det gå...

Med det vill jag säga, lär känna er blivande man ORDENTLIGT innan!
    Menar inte att moralpredika, men var försiktiga.
    Känner igen din historia från en annan tråd som också handlar om kvinnor (och män) som har utländska partners och väntar på beslut om tut.

Sviniga män finns i alla länder inom alla kulturer och religioner!
    Går du runt till alla trådar som handlar om kärleksrelationer med din lilla varning?
    Eller är det bara vi som träffat män från andra länder som får den äran?

Den här tråden handlar inte om kvinnor som haft oturen att träffa kontrollerande män så du har hamnat fel ändå.  Ingen här behöver din "hjälp" tack och hej.

• Anonym (väntar också)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-04-13 12:02:15 följande:
    Tja... kanske en aning bättre men det är marginellt.

Nu struntar jag i er och era importmän och går ut i solen.
    Ni borde tänka efter men gör som ni vill.

Bye bye!
    Akta dig för att gå ut i solen!  Jag har en kusin som fick hudcancer av solen! 
    Aja du gör som du vill men glöm inte att jag varnat dig :)
    Hej svejs
  • Anonym (väntar också)

Lukom:

Det där var det värsta jag hört hittills ang hur MiV har behandlat människor!
    Det är verkligen mitt skräckscenario att det ska bli så för oss också.
    19 månader är inte ok att behöva vänta, inte 16 heller egentligen.  Speciellt inte när många andra bara behöver vänta ett par månader.
    Sen att ni blivit så pass felbehandlade. Jag tycker att du ska vända dig till JO och se om du kan göra en anmälan.
    www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Får man fråga vilket kontor ert ärende handläggs på?

Usch jag lider verkligen med er!

• Anonym (väntar också)

Om man ringer kundtjänst och frågar hur det kommer sig att vissa bara behöver vänta ett par månader fasten ingen rätt till förtur finns, så svarar de på kundtjänst att folk som påstår det ljuger.
    Lite väl många som ljuger här enligt Migrationsverket då.

Säger som DiLeva "Vem ska man tro på tro på tro på?

• Anonym (väntar också)
    Anonym (sjuka väntetider) skrev 2014-05-31 09:55:30 följande:
    När vi ansökte mars-13 var det 10 månaders väntetid, är det inte det som gäller då? Har väntat 14 månader, så 2 mån kvar... och när de 2 mån har gått blir det väl 19 mån väntetid... Fick dock handläggare rätt snabbt, ärendet i Uppsala.
    Någon som har ett hum om hur vanligt det är med avslag trots seriositeten i ett förhållande?
    Känns lite som man väntar förjäves. Om jag vetat att det skulle ta så här lång tid hade jag flyttat ner och bott hos min kille i nåt år.
    Nej tyvärr, väntetiderna säger egentligen bara hur länge majoriteten av de som får beslut nu har väntat.
    Jag tror det är den 1 Juli dom  kommer uppdatera tiden igen och jag hoppas verkligen inte den stiger mer nu.
    Vi har väntat i snart 13mån så börjar ändå se ljuset i slutet av tunneln, höjer dom tiden igen kommer det knäcka mig helt ärligt.

Det är lyckligtvis inte så vanligt med avslag, om man inte typ svarat olika på många frågor o.s.v men man oroar sig ju ändå.

• Anonym (väntar också)
    Anonym (M) skrev 2014-08-23 17:34:03 följande:
    Varnar du även vänner som träffar svenska män? För du är väl inte så dum att du sitter och tror att det bara är utländska män som kan vara svin?
    Exakt!  Så himla fjantigt att gå in och varna "i välmening" det har hänt flera gånger i  trådar som berör detta ämne.
    Ofta är det typ "min mosters kusins hunds väninna" råkade illa ut nu måste jag varna andra haha.
    Men skämt åsido det bästa är att bara ignorera dessa användare.
  • Anonym (väntar också)
    Anonym skrev 2014-09-04 10:32:21 följande:

Först när vi ansökte var det i september 2012, fick vi avslag efter 11månad.Sen gjorde vi överklaga och det blev inget positivt heller, fick vi avslag igen efter 6 månad vi överklagade. Och nu har vi ansökt om via webben i slutet av januari och har inte hört nånting alls!!!

Fortsätta vänta? Okej men hur länge blir det?

Vad konstigt att ni fått avslag om ni har massa bevis som styrker ert förhållande.
    Fick du eller din partner gå på någon mer intervju än den på ambassaden eller fick ni bara avslag direkt?
    Hur motiverade de avslaget? Varför tror de att ni inte har ett seriöst förhållande? De måste ju ha någon anledning eller?

Om ni sökt om igen och det behandlas som en ny ansökan antar jag att det är samma väntetid som står på hemsidan.

• Anonym (väntar också)
    trött usa pendlare skrev 2014-09-09 11:47:59 följande:

Jag tänkte fråga hur vi vet att vi har fått en handläggare?

Får vi det på hans mail, bådas mail eller på hemsidan? Har kollat hemsidan varje dag men inget nytt.

Någon som kan svara?

Har försökt ringa Migrationsverket men deras linjer är alltid fulla inget svar på mitt mail till dom på två veckor häller :/

Om ni fått en handläggare får ni bara reda på om ni själva frågar via tel/mail.
    Förutom ifall handläggaren vill ha mer uppgifter ifrån er, då kontaktar hen er.
    Sist jag mailade dem fick jag vänta ca 5 veckor på svar tyvärr.
  • Anonym (väntar också)
    Anonym (M) skrev 2014-10-02 21:52:08 följande:

"Malintriss32", nu ser du vad som händer när frågor som din ställs i den här tråden....

Ignorera dessa pinsamma människor istället.
    Anmäl som OT bara och strunta i att svara annars ger vi dem precis vad de vill ha.

Själv är jag är på gott humör idag eftersom jag nyss fick ett mail om att vi nu tilldelats en handläggare och att jag behövde komplettera med en sak. Har gjort det nu och hoppas vi kan få ett snabbt beslut.

• Anonym (väntar också)

Jag och min man har också fått beslut nu, äntligen efter lite mer än 16 månaders väntan.
    När vi till slut fick en handläggare tog det bara en dag för dem att ta beslutet.

Nu väntar vi på att UT kortet ska anlända till ambassaden, men detta är ju en helt annan sorts väntan. Bara pirr i magen och lycka just nu. :)

• Anonym (väntar också)
    Marry skrev 2014-10-16 09:31:17 följande:

Tänkte bara dela med mig av min partners processtid

Webansökan sambovisum: 22 maj

E-mail om att boka intervju och komplettera uppgifter: 15 sep

Intervju på konsulatet i Sydney: 25 sep

Beslut från tillståndsenheten i Örebro: 10 okt

Så det behöver inte ta 14 månader som det står på hemsidan :)

Lycka till alla som väntar!

Ja hamnar man i Örebro verkar det gå fort, alla jag hört om som fått svar snabbt har haft sina ansökningar i just Örebro. Antar att det är den enheten som har hand om det mystiska E3 systemet eller nåt :)
  • Anonym (väntar också)
    forzainter skrev 2015-09-11 06:16:11 följande:
    Tack z h, de de jag ska säga om de undrar varför vi inte har träffats, snälla bara hyran 5500 plus möbler som har kostat mig mer än 30 000 ! Och håller på spara nu så att kunna försörja henne när hon kommer sen,
    Kan ju även vara en bra idé att ta med bevis på att ni har tät kontakt (det antar jag att ni har?) så som chatt utskrifter och loggar från skype/viber eller vad ni använder för att hålla kontakten.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid