Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
SK1989 skrev 2014-02-24 08:31:16 följande:
Hej, Jag tänkte skriva om min och min frus situation. Vi gjorde webbansökan i September 2013 och vi har inte fått någon handläggare än! Det har gått 5 månader utan handläggare och vi är dessutom gifta, det har om en månad med andra ord gått ett halvt år. Det är otroligt irriterande, själen på en är helt död under dessa dagar då vi inte är bredvid varandra. När vi ansökte i slutet på september var det 7 månader väntetid, då var jag tillräckligt förbannad på att de hade höjt sina väntetider. I Oktober 2013 höjde dom till 10 månader, inte med en månad utan med 3 månader, det är en årstid och varje dag är som ett år för mig och min fru så jobbigt som det är. I Januari höjde dom till 11 månader, vad ska de hitta på i April? Detta är absurt, varje vettig rimlig människa inser att detta är tortyr på hög nivå. Att man inte kan göra något heller gör en mer irriterad, finns absolut ingen man kan prata med, kundtjänsten vet lika lite som oss och de enda svaret de verkar vilja ge är "väntetiderna är xx månader nu för tillfället så det är bara att vänta". Inte nog med detta läser man om hur folk hämtar älskarinnor från vissa specifika länder sedan väntar 1 månad och får uppehållstillstånd, ett bra exempel Thailand. Detta innebär att det enda svaret kundtjänst verkar kunna ge dig stämmer inte heller överrens med hur de arbetar, det verka råda prioritering och gör det inte det får de förklara vad det är folk skriver på forum om att deras älskarinnor får uppehållstillstånd efter 1-2 månader.
Jag förstår hur drygt och frustrerande det är att vänta. Men som jag förstått det så har handläggarna hand om olika länder så exempelvis folk från Thailand har vissa handläggare so har hand om sydost Asien och de har mindre att göra och så går det fortare för dem. Dessutom är det ju just nu helt ohållbart verkar det som, med alla från Syrien. Men å andra sidan, min sambo sökte om sitt permanenta uppehållstillstånd i mitten på december och vår handläggare ringde upp typ tio minuter efter att vi skickat in den med några kompletterande frågor. Sen fick han sitt PUT dagen efter hans tillfälliga gått ut. Så de handläggarna verkar ha rätt lite att göra men de kanske inte har kompetensen att hjälpa till med andra fall. Vilket land kommer din fru i från?