• CaptPappaMike

Bröstmjölksersättning??

Lillgrabben är snart 5 månader och livet är underbart just nu!
    2,5 mån med något som liknat kolik, sedan nästan 2 månader med förkylning och tät näsa...
    Ta i trä, nu är han en toppenglad liten krabat utan åkommor :)

Hungern har ökat markant nu det senaste (åldern/växer) och mammas bröst räcker knappt till.
    Kanske har hon gått ned lite i sin egna produktion eller så äter han bara mer.
    Vi tror det är lite av en kombination.

Vi har testat lite gröt och fruktpuré, det gillar han
    Men detta är än så länge bara på testnivå för att successivt ökas efter 6 mån ålder.
    Det ersätter således ännu inte bröstmjölken.

Jag har nu 2 kvällar i rad kokat till NAN bröstmjölksersättning.
    Dels för att få i honom extra näring/energi, för att spara mammas bröstmjölk till natten, dels är det också för att jag bättre skall kunna avlasta henne mer.

Vi har varit lite dåliga på att mata med flaska, beroende på att mamma haft ett sådant överskott av mjölk att hon hade behövt dränera brösten med pump, om han inte hade ätit från dem.

Men nu när jag testat med NAN så har han vägrat, gråtit och spottat ut.
    Jag har snudd på (med dåligt samvete) tvingat i honom några droppar.
    Blandningen har varit exakt enligt instruktion på paketet och tempen mätt till ca 37 grader.
    Kort efter detta minimala intag har han spytt, ganska ordentligt!
    Kan en bebis vara överkänslig mot ersättning, eller är han bara ovan?
    Jag vill inte tvinga i min son något han inte vill ha, och jag vill såklart inte att han skall spy upp det han fått i sig (inklusive mammas bröstmjölk).

Har någon erfarenhet om detta?
  • Svar på tråden Bröstmjölksersättning??
  • Lindsey Egot the only one

Du sparar ingen bröstmjölk genom att ge ersättning. Stimuleras inte brösten minskar produktionen.

• CaptPappaMike

Det är vi medvetna om och jag kanske uttryckte mig oklart.
    Men om han äter varje timme de sista timmarna innan han lägger sig hinner inte mammas bröst bli helt fyllda mellan varje gång.

• Cookies

Förmodligen så försöker han öka bröstmjölksproduktionen, då brukar dom väl äta väldigt ofta och nästan bo vid bröstet. Så tror inte att ni behöver oroa er om att mjölken inte räcker.
    Vill du däremot avlasta så är såklart bröstmjölksersättning en bra ide eller att man pumpar ur.

CaptPappaMike skrev 2014-01-07 23:09:28 följande:

Det är vi medvetna om och jag kanske uttryckte mig oklart.
    Men om han äter varje timme de sista timmarna innan han lägger sig hinner inte mammas bröst bli helt fyllda mellan varje gång.

Han äter varje timma för att ÖKA produktionen. Om nån vecka kommer produktionen att ha ökat och då återgår de till var tredje var fjärde timma.
  • CaptPappaMike

Nu hade ju inte min fråga något med amning att göra, utan om att han inte gillar och spyr av bröstmjölksersättning.
    Men tack för era snusförnuftiga kommentarer ;)

• Frida Li

Brösten fylls på igen efter 15 min. Det går snabbt! Håller med de andra. Prova byta ersättning?

• FruLarsson

Varför han spyr av NAN/ersättningen har jag ingen aning om. Kanske är det överkänslighet den innehåller ju mer mjölkprotein än vad bröstmjölk innehåller.

Däremot är NAN ganska äckligt, babysemp är godare (tycker både jag och min bebis). 

• purple box

Testa en annan ersättning. Ska ni ändå bara ge enstaka mål kan ni testa nan 1 tetra. Den smakar inte som nan 1 pro. Alla bebisar klarar inte pro-bakterierna.

• Uliise

Fast de råd du får gällande amningen kommer sig ju av att ni inte verkar ha vetat om sambandet mellan barnets beteende och ökad mjölkproduktion. Istället sänker ni ju ytterligare produktionen genom att introducera ersättning som barnet ändå inte verkar må bra av.

Det var inte snusförnuftiga kommentarer, det var ren fakta och klara hjälpsamma råd.

Uliise skrev 2014-01-09 21:44:38 följande:

Fast de råd du får gällande amningen kommer sig ju av att ni inte verkar ha vetat om sambandet mellan barnets beteende och ökad mjölkproduktion. Istället sänker ni ju ytterligare produktionen genom att introducera ersättning som barnet ändå inte verkar må bra av.

Det var inte snusförnuftiga kommentarer, det var ren fakta och klara hjälpsamma råd.

Tack!

Tyvärr är informationen ang amning väldigt torftig. Alla borde få veta att om bevisen äter varje timma vid 2-3 månaders ålder samt 5-6 månaders ålder beror det på att produktionen måste öka.

Ni vet ökad efterfrågan ökad produktion.

Tyvärr tror många att mjölken sinar första gången detta händer och det är därför många börjar konstra med ersättning.

Går barnet upp i vikt även om man ammar en gång i timman ja då mår bebisen bra. Sedan om det är roligt för mamman är en helt annan sak. Men det är därför man förespråkar fri amning.

Och TS jag har ammat fyra barn och vet hur jobbigt det kan vara när man som förstagångsförälder inte har en susning om detta. Men vill ni minska produktionen och ge ersättning så ska ni göra det. Man ska ALLTID göra det som känns bäst.
  • LillGris

Testa babysemp istället. Mina barn har båda ätit ersättning, men de totalvägrar nan. En gång när semper var slut köpte jag NAN och sonen spydde upp allt. Och jag förstår honom, babysemp smakar betydligt mycket bättre!

• CaptPappaMike

Tack alla goa människor!

Vi vet att ökad amning triggar mjölkproduktionen och att detta beteendet från barnet beror på att han önskar mer mat.
    Förstår att detta inte riktigt framgick i mitt 1a inlägg.

Han är lite låg i viktkurvan för tillfället, och därför testar vi med lite extra käk till honom.
    Gröt och fruktpuré gillar han!
    Nu har vi även testat Semper, vilket gick något bättre är det tidigare NAN (dissar förövrigt NAN då det är nestle)...
    Han är inte så glad i flaskmatning ännu, men det kan ju bero på att han blivit lite bortskämd med mammas goa bröst i 5 månader nu ;)
    Han ammar inte mindre från bröstet utan detta är bara lite extra.

Ha det gott!

Svar på tråden Bröstmjölksersättning??