• cabrera

Min dotter är 2år och har ALDRIG sovit en hel kväll/natt

Min dotter har inte sovit bra sedan hon föddes. I början vaknade hon varannan till var tredje timme eller var 30:e min hela nätterna o ville ha bröstet, sedan på dagen sov hon bara 45min runt lunch och ibland nångång på em men har alltid varit glad och aktiv! Alla sa att när jag väl slutar amma så kommer hon att sova bättre så efter 7 månader så slutade jag men hennes sömn blev inte bättre och med tanke på att hon knappt sov på dagarna så trodde jag att jag skulle gå in i väggen. Läkaren skrev ut nå sömnmedel som skulle få kroppen att ställa om sig men det funkade inte och känndes helt fel att ge så jag gav inte mer. Vi har provat ALLT men ingenting funkar..Att somna är inga problem man följer med henne till sängen och hon somnar relativt snabbt men efter 45min så börjas det..Hon vaknar mellan 2-5ggr från kl 19.30 till ca 23.00.. När hon sedan vaknar efter 23 så får hon komma till min säng men även där vaknar hon till på nätterna men somnar lika fort..Om 10 veckor får hon en lillebror och jag vet inte alls hur jag ska göra?!?! Någon som har haft samma problem???

• Svar på tråden Min dotter är 2år och har ALDRIG sovit en hel kväll/natt
  • cabrera
    HWR skrev 2014-01-07 22:12:30 följande:
    Ja. Min äldsta tjej började sova hela nätterna från att hon var 3 och och 10 månader..hon är nu nyss fyllda 4... Hon har fortfarande nattskräck under perioder men det är ändå okej.
    Lillasyster, som är 18 månader yngre, har i stort sett alltid sovit hela nätter! Visst, som spädbarn vaknade hon såklart för att ammas. Men efter det har hon alltid sovit. Hon vaknar inte av att storasyster vaknar på natten så det är skönt!

Vad gör hon när hon vaknar till? Eftersom du skriver att hon somnar om snabbt igen?
    På kvällen när hon vaknar till så ropar hon efter mej och vill ha mig där tlls hon somnar om..Kommer jag inte så börjar hon gråta hysteriskt tills jag kommer.. Om jag går upp och hon inte har somnat om än så sätter hon sig upp o gör sig redo för att följa med ut  vardagsrummet..Det största problemet är att hennes pappa får absolut inte natta henne om jag är hemma då gråter hon alldeles hysteriskt o skriker och försöker med allt för att få komma upp.. Men är jag inte hemma på kvällen så kan han natta henne utan problem men hon vaknar lika ofta iaf...
  • cabrera
    sofiesan skrev 2014-01-07 22:17:43 följande:
    Min son är 3 1/2 och vaknar oftast 1-2 till fler gånger varje kväll och sen kommer han in till oss runt 1-2 och då sover han tills man väcker honom i princip. Han är lite mörkrädd och otrygg när han är själv överlag utan att det hänt nåt spec va vi vet.

Har ni prövat att lägga senare/ tidigare om hon är för trött/pigg ?
    Min son sover mycket bättre om vi har fönstret öppet lite så de blir svalt för han är extremt varm när han sover.

När han va bebis sov han väldigt ytligt på dagarna också korta stunder men kanske flera ..
    ja den ända skillnaden när hon är tröttare är att hon somnar fortare när man nattar henne första gången men ändå så vaknar hon efter 30min o de e samma visa varje kväll...Hur aktiv dag hon än har haft så är det samma visa varje kväll =/
  • cabrera

Nu har hon vaknat för 3dje gången ikväll och jag hann bara öppna dörren så sprang hon ut till soffan..

Svar på tråden Min dotter är 2år och har ALDRIG sovit en hel kväll/natt