• dessiii

Magen sjunkit, fixerad bebis, tryck nedåt?! Vecka 30

Hej, vecka 30 (29+0) idag. Första grav.

Igår när jag satt och tittade på TV kände jag en konstig känsla i magen, går inte att beskriva men det kändes att det hände något med magen.

Jag reste mig upp och till min förvåning hade min mage sjunkit något rejält. får plats med hela min handflata mellan brösten och livmodertoppen. Vilket jag INTE kunnat innan. När min pojkvän kom hem sa han "oj!" när han såg min mage, iom att den sjunkit

Märkte även av att bebis ligger nu med huvudet nedåt och benen upp.  Sparkar upp mot revbenen och rör sig långt långt ner nästan vid blygdbenet?! Jag vet ej om bebis har fixerat sig men jag har en stark känsla att  bebis håller på eller har fixerat sig.

Sedan känner jag ett starkt tryck nedåt. Det känns som två starka händer försöker trycka ner livmodern. Väldigt obehagligt. Sticker lite långt ner i livmodern också. Och känner även av trycket neråt av bebis. Men är det förvärkar jag känner? Jag har haft sammandragningar förut men det har inte alls känt så här som de gör nu.

Bebis har även varit överaktiv sen igår och magen sjönk.

Skall jag vara orolig? Skall jag åka in till gynakuten? Eller iallafall ringa förlossningen?

Tacksam för snabbt svar! Dör av oro.

• Svar på tråden Magen sjunkit, fixerad bebis, tryck nedåt?! Vecka 30
  • Aileen Allannah

Om du är orolig så ring förlossningen. Allt är säkert bra, men det kan vara skönt att få prata med någon.

• Bigarreaux

Bägge mina fixerade sig i vecka 30, så visst är det fullt möjligt.

Men eftersom du själv är orolig så tycker jag gott du kan slå en pling till förlossningen och prata med dem

Mamma till två alldeles fantastiskt härliga barn! ♡
  • lyckligmamma87

Det du beskriver så kände jag några dagar innan min son kom......

• dessiii
    lyckligmamma87 skrev 2014-01-07 15:22:42 följande:

Det du beskriver så kände jag några dagar innan min son kom......

Vilken vecka var du i då?
  • lyckligmamma87
    dessiii skrev 2014-01-07 16:25:22 följande:
    Vilken vecka var du i då?
    Jag va i v 39-40 magen sjönk innan men den känslan med tryck neråt kom på ons o fre är han född o när jag berätta för bm om trycket så skicka hon mig på en gg till fl så jag tycker du ska åka in o kolla upp det.....
  • Isabella06

Mina tre har fixerat sig tidigt. Och då har magen automatiskt sjunkit.

Är ni gravid i v 34+4 och lillebror har legat fixerad sen v 30.

Trycket neråt kom också så fort dom fixerade sig.

Mina två första kom på bf respektive v 37.

• dessiii

Hemkommen från förlossningen.

Allt var bra med bebis. dock har jag en ökad aktivitet i livmodern vilket jag INTE ska ha nu. Värkar var 5-10 min. Dock var jag inte öppen och bebis låg inte och tryckte på.

Hade en ökad mängd äggvita i urin så de skickar den på en odling och bestämde sig för att behandla mig mot UVI även om jag inte alls har några symptom för det.

Om värkarna skulle bli värre skulle vi åka in igen.

Allt var bra med bebis annars

• Aileen Allannah
    dessiii skrev 2014-01-07 22:43:10 följande:
    Hemkommen från förlossningen.
    Allt var bra med bebis. dock har jag en ökad aktivitet i livmodern vilket jag INTE ska ha nu. Värkar var 5-10 min. Dock var jag inte öppen och bebis låg inte och tryckte på.

Hade en ökad mängd äggvita i urin så de skickar den på en odling och bestämde sig för att behandla mig mot UVI även om jag inte alls har några symptom för det.

Om värkarna skulle bli värre skulle vi åka in igen.

Allt var bra med bebis annars
    Vad bra att du åkte in och fick det kollat. Krya på dig nu!
  • dessiii
    Aileen Allannah skrev 2014-01-07 22:49:57 följande:
    Vad bra att du åkte in och fick det kollat. Krya på dig nu! smile1.gif
    Tack! :)
Svar på tråden Magen sjunkit, fixerad bebis, tryck nedåt?! Vecka 30