Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Skiljer 12 dagar på KUB & RUL, Hjälp!!

Men så jättekonstigt är det ju inte. Att det diffar ett par dagar är inget besynnerligt. Skiljer det över två veckor brukar man följa upp eventuell tillväxthämning. De mäter på olika sätt tidigt och senare i graviditeten. Många gör aldrig något tidigt UL utan har SM som enda riktlinje inför RUL och i förhållande till det så diffar det 6 dagar - inte det minsta märkligt. Vad är det du är så rädd för? De tittar ut när de tittar ut oavsett antal UL och beräkningar. Jag har haft full koll på ÄL och mina barn har valt att komma ut i v.37+2, v.37+6 och v.40+1. Alla tre okomplicerade graviditeter, okomplicerade och spontana förlossningar. 

• Flickan och kråkan

Men du är ju osäker på ÄL. Eftersom du enligt dig själv kan ha haft ÄL den 7 juni och att det stämmer överens med SM-datering bra samt diffar lite från RUL så låter det inte som något att gå och oroa sig för. Vid tidig graviditet mäter man hjässa-rumpa vilket inte ger lika säker datering som RUL där man mäter buk, lårben, skalle etc. Nu när jag gjorde RUL med trean exempelvis sä skildde det rätt mycket mellan de olika måtten också. Stor skillnad på dateringen av skalle och lårben exempelvis. Det är ju ett medelmått och medelålder man får utifrån de olika måtten som tas. Hade man gått efter lårbenets mått hade jag varit en vecka överburen när han föddes. Hade man gått efter skallen så kom han en vecka för tidigt. Hur ska man tänka då tänker du? Mer exakt än så blir inte dateringar. Det är bara om man har bebisar som växer exakt efter handboken som det stämmer klockrent.

• Flickan och kråkan
    Capiona skrev 2014-01-06 15:13:05 följande:

Det har du helt rätt i.. jag vet bara att oron är för mycket. Jag visste inte att det vara så olika på rul och på olika kroppsdelar. Kanske sånt som man skulle vågat fråga när man var där inne men som jag skrev kändes hon stressad och inte särskilt engagerad när man frågade något. Kanske hade bara jag otur med den upplevelsen och inte kan skaka av mig den. Tack för dina svar, det gör att jag kan se ur ett annat perspektiv.
    Jag blir också orolig över en massa saker när jag är gravid. Jag tror de flesta oroar sig på ett eller annat sätt - en del lättare och oftare (exempelvis jag ), andra inte särskilt mycket. Jag förstår också att du tycker att det är konstigt, men utifrån det du skriver så tycker jag inte att det verkar vara något att oroa  sig för. Ett datum som du tror att du rimligtvis kan ha haft ÄL, stämmer överens med sista mensen + RUL (att det diffar ett par dagar vid RUL får man räkna med) gör att det ändå verkar rätt rimligt. Om du kände dig väl bemött på den privata klinik du gjorde kub, kan du inte ringa dit och prata med dem? När man känner som du gör så kan det vara skönt att prata med någon som faktiskt kan det här.
  • Flickan och kråkan
    Capiona skrev 2014-01-07 10:00:31 följande:

Ja det finns ju såklart saker man blir mer orolig för än andra. Detta ligger ju också utanför vad man kan kontrollera. Jag vet att det kan diffa några dagar, det kanske gör att min rädsla för att gå över tiden är större. Jag ska få träffa en läkare imorgon och se vad han säger angående min oro. Förhoppningsvis kan det kanske göra mig lugnare inför vad som kommer. Tack för dina råd och tips, det känns skönt att få lite input från andra.
    Jag tycker att du ska prata med läkaren om din rädsla för överburenhet eftersom det är det det hela handlar om. När det gäller UL och dateringar så finns det alltid en massa osäkerhetsfaktorer. Många barn växer inte efter mall - som min trea som det skilde så mycket i tid på på olika kroppsdelar. Vissa barn har stora eller små huvuden för tiden (ärftliga faktorer) vilket ger ett för tidigt eller för sent BF etc. Inte ens om man vet när man hade ÄL kan man veta exakt dag. Dessutom är det ärftliga/gentetiska faktorer hos barn och mor som bestämmer när barnet kommer ut.
Svar på tråden Skiljer 12 dagar på KUB & RUL, Hjälp!!