När vågar man låta barnet sova i överst i våningsäng?
Vid vilken ålder är lämplig att låta barnet börja sova i övervåningen på sängen?
Vid vilken ålder är lämplig att låta barnet börja sova i övervåningen på sängen?
4 år säger de i USA. I Sverige tror jag att man väntar lite längre, kanske till 5-6 år eller så.
Jag var väl fem när jag sov överst i våningsäng och några år äldre när jag sov överst i tarrsäng (dock hade jag en kudde under madrassen som säkerhet i tarrsängen ett tag).
Har aldrig ramlat ut. Brorsan ramlade ur tarrsängen när han skulle gå i sömnen, men då var han säkert 15-16 år.
Mina har varit fyra men de har då lekt i översängen på dagtid under en längre tid innan så att det var vana vid att klättra upp och ner och hade känsla för det.
Min tjej ska snart få en "våningssäng" hon är 4 år i mars.. men jag tror vi väntar tills efter sommaren ändå.. är så rädd att hon ska råka ramla ned..
hon lyckas nämligen med det i sin vanliga säng som hon har nu, FAST hon har stödbräda vid huvudändan och en bra bit ned (IKEAS) Fråga mig inte hur hon lyckas med detta, men hänt många gånger man hör en duns och sen gallskrik mitt i natten..
Min dotter sov i en halvhög loftsäng när hon var 2 år.
Min son började sova i sin loftsäng när han var 3,5, har aldrig varit några problem och då kommer han ändå över till mig på natten.
Känns som att det har lite med att göra vilket barn det är. Min stora tjej var 4år när hon och lillasyster 1år fick en våningssäng. Men hon sov stilla hela natten. Min lilla som nu är 5år nattvandrar och skulle helt klart trilla ner ur en våningssäng så hon får inte sova uppe!
Beror väl på hur höga kanter den har. Min äldsta tjej fick en Lo loftsäng från ikea när hon var 4-5 och den har ordentliga kanter. Det verkar vara så att de flesta barn kring fyraårs ålder får någon slags känsla för på vilken ledd man sover i en säng och börjar röra sig mindre. För en riktigt hög säng skulle jag vänta till sex år men en lägre till fyra (typ 1 m upp som Lo-sängen är på mellersta läget)
Mina yngsta tjejer var 5 år när de började sova i våningssäng (uppe). Det har funkat bra. De har grejat stegen bra även mitt i natten vid toabesök.
Äldsta var faktiskt 3,5 år när hon sov en vecka i överslafen på en våningssäng utan problem men det var bara tillfälligt när vi hyrde stuga.
Jag tror IKEA rekomenderar 6-7 år nu (tidigare var deras rekomendation 5 år men de höjde för inte så länge sedan).
Det beror ju helt på barnet om det funkar eller ej. En bra grej är ju att ha översängen som lekplats ett tag för att barnet ska få vänja sig vid stegen. (som nämnts tidigare i tråden).
Vi har en pall stående nedanför stegen som gör det lite lättare att ta sista steget ner från stegen till golvet. Det blir ju lite högre för små ben eftersom nedersta "stegpinnen" är sänghöjden på undersängen.
Självklart beror det jättemycket på barnet. Våra har sovit i säng utan kant i drygt 2 år innan de fick börja sova i våningssängen och trillade inte ur de sängarna. Eftersom de vara vana vid att klättra på stegen var det inga problem. Men för säkerhetsskull hade vi spjälsängsmadrassen under stegen i början.
Våran 10-åring har sovit på "övervåningen" sen han var 6 år. Vi är ju dock så taskiga att han inte har fått någon stege...
Ikea skriver 6 år som rekommendation. Själv har jag alltid tänkt att barn under 5 år inte bör sova överst i våningssäng, men det är väl så olika barn. Min 7-åring vågar fortfarande inte sova i överslafen. Han nattvandrar och är rädd att slå sig.
Beror väl på hur mycket ungen rör sig i sömnen. Jag har passat treåriga tvillingar där ena sov längst upp. Föräldrarna satte bara för lite extra skydd så gick det bra.
När dom ej ramlar ur vanlig säng...?
Olika från barn till barn. Min ena skulle kunnat det redan vid tre (fast hen sov i våningssäng första gången vid 5, blev inte tillfälle tidigare) och min andra skulle jag absolut inte lägga i en loftsäng oavsett höga kanter eller ej trots att hen är över fyra år, eftersom hen far runt som en tätting om nätterna. Ramlar ur trots stödbräda, svänger runt o slår sig och får blåmärken på knäna osv.