Inlägg från: Anonym (ndfnf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ndfnf)

Gravid och röker cannabis.

Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 13:51:53 följande:
    Hej!

Vill berätta min historia. Jag har ända sen jag blev gravid spytt 5-25ggr per dag. Har åkt in och ut på sjukan för att jag fick ketoner och blev jättesjuk. Har testat ALLA knep mot illamående, alla mediciner man får. Fick diagnosen Hyperemesis sv.wikipedia.org/wiki/Hyperemesis_gravidarum. Tillslut då inget hjälpt mig fick jag utskrivet en medicin som cancerpatienter får efter strålbehandling osv. Starka tabletter som det inte finns ordentliga forskningar på, hur dom påverkar fostret. Jag hade sådan ångest över att ta dessa tabletter men fick välja mellan pest eller kolera då jag allvarligt talat hade hamnat permanent på sjukan om jag inte tog dessa.  Sen testade jag att använda cannabis. Det räckte att jag rökte en/två jointar på kvällen så slapp jag det värsta illamåendet under hela resterande dag. Inte ens den starka medicinen jag fick utskrivet gav mig detta resultat.

När man mår såhär dåligt som jag mår/mått så letar man efter allt som kan hjälpa en. Jag är väl medveten om att det inte finns forskningar som säger till 100% att det inte är farligt för barnet. Lever med ångest varje dag för att jag kanske utsatt mitt ofödda barn för detta. Men ibland måste man välja. Hade jag inte rökt så hade jag mått ännu sämre och som ni kan se ang min diagnos så är det farligt och riskfyllt för barnet. 

Nu vågar jag dock inte röka mer då jag är sjukt rädd att det ska bli komplikationer under förlossningen som kommer avslöja att jag rökt och sedan förlora mitt älskade barn för. Rökte min sista joint igårkväll.

Fråga till er som VET. Hur lång tid tar det innan ämnena går ur kroppen? Jag är i v30 nu. Kan jag på något sätt snabba på processen? Hört att citron (syran) ska påskynda? 
    Om du är så orolig fattar jag inte varför du inte låter bli? Det är ett helvete med hyperemesis men de får väl lägga in dig med dropp? Det är i alla fall garanterat inte skadligt för bebisen
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 13:57:39 följande:
    Jag har legat inne med dropp, flera ggr och det hjälpte för stunden. Men jo det är visst skadligt för bebisen att ha denna diagnos. Det är farligt för bebisen om jag spyr så mycket så jag inte får behålla någon mat (näring). Det är farligt med den ångest och stress som det ger en. 
    Jo jag vet att det är skadligt att inte göra något alls men som sagt, de får väl lägga in dig tills det är dags då. Eller så röker du vidare och har ångest. Vad tror DU är bäst för bebisen? 
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (cannabis) skrev 2014-01-11 14:11:37 följande:

Det är din kropp, ditt mående och ditt val, jag ser däremot ingen anledning att du ska lida när du har fungerande medicin, ditt tillstånd kan i slutändan bli livshotande för dig och barnet om du inte kan ta upp näring.

Om cannabis är det enda som hjälper dig så är det bara att fortsätta.

Det finns ingen risk att dom tar barnet ifrån dig, inte utifrån att du har medicinerat ett livshotande tillstånd med cannabis där inget annat hjälper, det finns inte på kartan, inte ens folk som missbrukar blir i regel av med sina barn, andra insatser sätts in först och främst om dom behövs, man anstränger sig till det yttersta att hålla samman barnet och mamman.

Så du behöver inte spendera ens en tanke mer på det.

Det finns ju en annan lösning på problemet som är garanterat riskfritt på både mamma och barn. Läggs hon in med dropp är båda helt utom fara. Det blir några tråkiga veckor men som sagt - garanterat riskfritt.
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 14:11:46 följande:
    Ja med tanke på att jag använt cannabis så tror jag att det är mindre skadligt än att fortsätta ha alla symtom av diagnosen. Annars hade jag aldrig tagit det. Pest eller kolera som sagt.
    Du tror det? Och så tobak på det? Ok, ja det är ju ditt val. Förstår inte alls resonemanget, men men.
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (cannabis) skrev 2014-01-11 14:21:36 följande:

Nu utgår jag mig ifrån mig själv men jag skulle inte ens fundera på att lägga in mig i nästan en kvartal och försvinna från livet när jag har en fungerande harmlös lösning i handen.

Tobak däremot, den skadan är redan skedd så inte mycket man kan göra åt det i dagens läge.

Och jag skulle med lätthet lägga in mig i de 6-8 veckor som skulle krävas hellre än riskera med att röka på. Vad random personer på Familjeliv anser om droger är för mig rätt ointressant, jag skulle aldrig chansa (lika lite som jag skulle ta medicin som kunde skada barnet osv). Aldrig. Det är ett liv vi pratar om, inte en prydnadskudde eller fällstol.

Hon är i vecka 30 nu och de kommer troligen sätta igång henne i vecka 36-38 om hon fortfarande är såpass dålig att dropp fortfarande behövs då. Många ser dock en klar förbättring de sista veckorna så det kanske inte behövs ens 6 veckors inläggning.
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 14:33:56 följande:
    Ang igångsättning. Nej jag får inte det. Redan frågat och det fanns inte på kartan. 
    Ok. Då kanske du inte är så sjuk enligt läkarna? 

De jag vet, inkluderat mig själv, som haft hyperemesis har både blivit inlagda och igångsatta. 
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 14:41:51 följande:
    Nej precis, skrev ju det. Att dom inte anser mig såpass sjuk. Trots viktnedgång och hade 4+ i ketoner varje gång jag kom in. Jag hade heller inte orken att kämpa för min rätt. Vad ska man göra när man inte får den hjälpen man behöver av vården? Ligga hemma och riskera att dö?
    Finns det bara ett sjukhus i din stad? Jag hade aldrig gått tillbaka till samma ställe om jag var så sjuk som du säger och inte fick hjälp.
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 14:45:33 följande:
    Finns två och har fått samma bemötande på båda. 
    Du får väl gå ut till pressen. Berätta att du måste röka droger för att sjukvården inte hjälper dig
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-01-11 14:54:44 följande:
    Varför? Det är ju som sagt olagligt så hur skulle det hjälpa mig? Jag har som sagt inte den orken att kämpa för min rätt när man mår såhär.
    Du får väl vara anonym.

Men ok, tycker du det ska vara så att man måste röka illegala droger för att man inte får adekvat vård så kör på.
  • Anonym (ndfnf)
    Anonym (cannabis) skrev 2014-01-11 17:47:41 följande:

Hur avlägset det än låter så har du en halvpoäng där, dock är cannabis fortfarande en obefintlig utlösare, man får inte psykos hur som helst det föregår av nått stort som utlöser det, cannabis bruk isig gör inte det, men att ex inta cannabis på nivå med fjortisfylla (bara tre bloss till jag kan ta det det kommer bli så fint) eller eventuellt få snedtändning då ett stort kanske.

Ts använder cannabis i medicinsk syfte utan utsätta sig för nått som kan anses vara riskbruk.

Varför TS använder cannabis vet ingen då TS knappt skrivit något alls i tråden. Jag tvivlar på att detta är sant faktiskt, det startas ofta en massa trådar kring loven som innehåller det ena konstigare än det andra.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.