• frappa

Gravid och röker cannabis.

Iarwain skrev 2014-01-08 21:35:45 följande:

Här håller jag med dig... Bra forskning är bra forskning oavsett vad den visar. Hur vet man då vad som är bra forskning? Ett grundkrav är att den publicerats i en vetenskaplig "peer-review"-tidsskrift. Att inte lita på bra forskning är att förkasta och inte tro på den utveckling som gjorts inom t.ex. medicin och teknik de senaste 100 åren.

MPR-Vaccinet var publicerat så, kan man inte kalla bra forskning.
    Sen att lancet(för mig det var dom) bad om ursäkt sen, är en annan femma.

Problemet du har skapat här är att du skär ut cannabis i allt, säger har du läst den i sin helhet som argument.

Sen gör du massa påståenden och inte läst dom i sin helhet själv.
    Av någon underlig anledning så visade sig att cannabis alltid kom till korta, väldigt underligt.
    Blev rätt patetiskt där.

• frappa
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-08 21:49:25 följande:

Jag tror nog att det sker lika väl på båda sidorna om inte mer på den drogliberala, av dom som har ett missbruk att skydda.
    Missbruk?
    Då får det låta som alla som konsumerar cannabis, missbrukar cannabis?
  • frappa
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-08 21:53:48 följande:

Varför är du så aggressiv och otrevlig.
    Jag har inte brölat om drogromantisering, det enda jag sagt är att man tar inte risker med andra människor, i synnerhet inte med barn.
    Det är min bestämda uppfattning, men du kanske tycker annorlunda.
    Jo, du tog upp drogromantisering, med antydning deta är vad forskning är som inte säger cannabis är dödsknark.
  • frappa
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-08 21:56:48 följande:

Det är något du själv tolkar in, jag kan inte ta ansvar för dina tolkningar.
    Jag tar ansvar för det jag skriver på raderna, inte det du läser in mellan raderna.
    Men ok då, nej jag tror inte alla som brukar cannabis missbrukar, och faktum är att jag skiter i vad folk gör med sina egna kroppar.
    Men ge fan i att göra det med andras kroppar som ofödda barns.

Det var par frågetecken där, kan det vara så att jag ställde en fråga????

Om det är oklart, så står dessa frågor kvar om missbruk, plus att en ytterligare fråga har uppstått.

• frappa
    Anonym (Anna) skrev 2014-01-08 22:24:47 följande:

Du svarade inte på min fråga på vad DU skulle välja: A eller B???

Ledsen tjejen, det funkar inte.

Du skulle ha frågat om jag vill ha en berusad läkare eller inte, svaret är nej.

Så det spelar ingen roll om det är cannabis eller alkohol.

Vad de gör på son fritidstid, har jag inte en susning om vad har med saken att göra.
  • frappa
    Iarwain skrev 2014-01-08 22:51:09 följande:
    Jag har själv inte läst Lancet artikeln.

Men det är väldigt svårt att skydda sig mot manipulerad data. Därför har man innan man visat något som går att lita, ha haft minst två av varandra obereroende genomförda studier med samma resultat.

Det ska helst då också inte gå att hitta några större beröringspunkter i apriori-uppfattning kring ämnet.

En artikel/studie ger ingen vetenskap.

Självklart inte, helt meningslöst att göra forskning och slutsatser.

Jag har inte heller läst den lancet artikel, men lurade en hel värld under en lång tid.

Där kan man kalla en man med en agenda.

• frappa
    Iarwain skrev 2014-01-08 23:00:53 följande:
    Min sammanfattning av hur jag uppfattat de studier som länkats i denna tråd.

Det finns mycket som tyder på att cannabis under graviditet är mindre "farligt" än alkohol och tobak under graviditet, sett till födslovikt och födslolängd.
    Man kan med ganska stor säkerhet, 95%, (man brukar försöka gå till 98% säkerhet i normala fall, men 95% är starkt), säga att röker man tobak så spelar en addering med cannabis ingen roll, sett till födslovikt och födslolängd.

Det finns tveksamheter om angående om cannabisbruk under graviditet leder till senare inlärningssvårigheter, för barnet. Det finns studier som visar i den riktingen, men jag har inte läst dom tillräckligt noggrannt ännu för att hitta om de utesluter de psykosociala aspekterna som nämns som en tydligare markör i nästan samtliga studier som länkats här,

Det finns ingen studie länkad som visar att cannabis är ofarligt prenatalt.

Själv är jag ganska tuff cannabismotståndare, även om jag provat en hel del grejer under mina ungdomsresor, men har svårt att komma med påståenden om att det skulle vara farligare än tobak vid graviditet.

Men jag står fortfarande fast vid att man är en idiot om man chansar att röka bara för att det inte finns några starka studier som visar att det skulle vara farligt.
    Kan man inte hålla uppe under dessa månader så kanske man ska se över sitt beroende...

Det kan man tycka, och att de flesta mammor tänker så.

men så vet vi med erfarenhet att en del har inte detta i första rummet, eller ens tänker på det.

Sen kan jag tycka också att det är konstigt att man inte håller sig undan sånt h är under graviditet.

Men inte bra att man målar fan på väggen om någon nu inte pallar med det.

Det är den här weirda svart och vitt mentaliteten och retoriken, som jag tror är kontraproduktiv.

Som kan skapa en spiral av "skit samma", och kanske gör nått som verkligen är riktigt farligt.

Det sista är inte tänkt som att det är nyttigt/ofarligt med cannabis och vara gravid.

Jag som du säger har inte läst allt i dessa rapporter, det som jag läst och läst om dessa rapporter.

Så tyder mycket på att skaderisk vid graviditet och endast cannabis är av låg art.

Men varför inte forska vidare, och följa Drahers tankegångar, med uppföljningar livet igenom.

Och se hur de utvecklas, behövs lite mer urval och skrotning av moralpaniken.

Annars är det inte möjligt att utföra en sådan forskning.

Tror dock det är svårt att hitta såna som inte har tobak som en faktor, menar att det antagligen inte blir tusentals.
    Och ovilja som moder att erkänna man rökt cannabis under graviditet.
    Stigman är nåt tom en cannabisrökande mamma ogillar.

• frappa
    Tom Araya skrev 2014-01-09 01:33:47 följande:
    Det är en väldans skillnad på att anse en drog, ett läkemedel, naturmedel, preparat o.dyl. vara relativt harmlöst för en vuxen, jämfört med hur det påverkar ett växande foster i den vuxna brukarens kropp.
    En del tyder på att skadeverkningarna är låga.
  • frappa
    Anonym (AS) skrev 2014-01-09 03:51:39 följande:
    Glad Artikeln är ju från 2011, så klart inte siffrorna är exakta, det var inte det jag tyckte var viktigt i sammanhanget. Poängen är ju att den svenska antidrog propagandan nu äntligen börjar bli även offentligt exponerad och erkänd osm just propaganda. Kanske är det inte så långt borta att vi här hemma kan börja prata i verkliga definitioner av bruk/missbruk, sjuk/kriminell, individuell frihet, börja omfördela våra skattepenga i sammanhanget o.s.v

...tänker att låg födelsevikt kanske inte skulle vara min främsta oro med cannabis/grav. CNS är det jag i första hand tänker på.

Tror stenhårt på PK teorin, men självklart så har också svenskar börjat testa mer de senaste 20åren (gissar)
    Personligen har jag märkt en distinkt skillnad de senaste 10-15åren ändå. Jag bodde i UK under några år och det var där jag började röka på riktigt och fick erfara en betydligt mer avslappnad syn på det. Flyttade hem 2000 och då var det fortfarande inte generellt socialt accepterat som det är nu. Började märka av en förändring av  folks inställning, OCH användning under åren just efter, och jag tycker det har gått mycket fort när det väl började bli ok att anse att Bara för att du röker nån spliff på helgen så kommer du inte sluta med en spruta på nån toalett! Tungan ute Det tycker jag är mycket positivt. Inte för att jag tycker att folk borde ta droger (fast det tycker jag faktiskt...för vuxna kan det vara mycket berikande och kan tycka lite synd om folk som aldrig rökt på), men jag tycker att folk ska få göra som de vill OCH få korrekt info, fram för allt, för nej, cannabis  är inte alls helt ofarligt! Vissa mår inte alls bra av det och ett psykiskt/känslomässigt beroende är på många sätt värre än fysiskt, kan jag tycka. Människor ska dock ha rätten att välja själva!! VUXNA som fått bra info och vars hjärna och nervsystem är färdigutvecklat!

Pratade aldrig om exakta siffror, utan det intressanta att en av narkotikapolitikens stötestenar.

Är idag total raserat, och detta gått från kanske vara en sanning till vara väldigt nära Holland.

Stötestenen som då var livstidsprevalensen antal som testar är lågt.
    England ligger på ca30%, holland ca25% vi ligger på 21,4%.

Inte mycket eller nått var riktat till dig.

• frappa
    Tom Araya skrev 2014-01-09 01:38:43 följande:
    Jag skulle inte chansa på det.

Nä, känner som du.
    Men vi vet historiskt att just det förekommer en del "chansningar" i detta område, inta bara berusning.

Men tycker det är viktigt man slutar med stigmatisering, och istället kommer med en hjälpande hand på olika sätt.
    Så man inte skapar mer problem.
    Tyvärr så i dessa områden så finns det viktigare saker än en "sketen" mor och dess bäbis om vetenskap finns om ev. konsumtion.

Svar på tråden Gravid och röker cannabis.