Iarwain skrev 2014-01-08 23:00:53 följande:
Min sammanfattning av hur jag uppfattat de studier som länkats i denna tråd.
Det finns mycket som tyder på att cannabis under graviditet är mindre "farligt" än alkohol och tobak under graviditet, sett till födslovikt och födslolängd.
Man kan med ganska stor säkerhet, 95%, (man brukar försöka gå till 98% säkerhet i normala fall, men 95% är starkt), säga att röker man tobak så spelar en addering med cannabis ingen roll, sett till födslovikt och födslolängd.
Det finns tveksamheter om angående om cannabisbruk under graviditet leder till senare inlärningssvårigheter, för barnet. Det finns studier som visar i den riktingen, men jag har inte läst dom tillräckligt noggrannt ännu för att hitta om de utesluter de psykosociala aspekterna som nämns som en tydligare markör i nästan samtliga studier som länkats här,
Det finns ingen studie länkad som visar att cannabis är ofarligt prenatalt.
Själv är jag ganska tuff cannabismotståndare, även om jag provat en hel del grejer under mina ungdomsresor, men har svårt att komma med påståenden om att det skulle vara farligare än tobak vid graviditet.
Men jag står fortfarande fast vid att man är en idiot om man chansar att röka bara för att det inte finns några starka studier som visar att det skulle vara farligt.
Kan man inte hålla uppe under dessa månader så kanske man ska se över sitt beroende...Det kan man tycka, och att de flesta mammor tänker så.
men så vet vi med erfarenhet att en del har inte detta i första rummet, eller ens tänker på det.
Sen kan jag tycka också att det är konstigt att man inte håller sig undan sånt h är under graviditet.
Men inte bra att man målar fan på väggen om någon nu inte pallar med det.
Det är den här weirda svart och vitt mentaliteten och retoriken, som jag tror är kontraproduktiv.
Som kan skapa en spiral av "skit samma", och kanske gör nått som verkligen är riktigt farligt.
Det sista är inte tänkt som att det är nyttigt/ofarligt med cannabis och vara gravid.
Jag som du säger har inte läst allt i dessa rapporter, det som jag läst och läst om dessa rapporter.
Så tyder mycket på att skaderisk vid graviditet och endast cannabis är av låg art.
Men varför inte forska vidare, och följa Drahers tankegångar, med uppföljningar livet igenom.
Och se hur de utvecklas, behövs lite mer urval och skrotning av moralpaniken.
Annars är det inte möjligt att utföra en sådan forskning.
Tror dock det är svårt att hitta såna som inte har tobak som en faktor, menar att det antagligen inte blir tusentals.
Och ovilja som moder att erkänna man rökt cannabis under graviditet.
Stigman är nåt tom en cannabisrökande mamma ogillar.