• Malmö01

Gravid och röker cannabis.

Anonym (Maria) skrev 2014-01-05 20:35:56 följande:
    Jaha, då tänkte jag bara skriva det jag skulle skriva. På viska finns en stor sammanställning av forskning kring schizofreni och cannabis. Du kan titta själv där så slipper jag sitta och klippa och klistra som en galning. Det finns länkar om hur vissa ämnen i cannabis verkar mot schizofreni (men inte drogen totalt), det finns länkar om hur cannabis förvärrar schizofreni och det finns ytterigare texter som beklagar det schizofrena (nu var jag rolig) forskningsläget angående schizofreni och cannabis. Hur som helst kan man inte säga att det är ofarligt med cannabis vid schizofreni, än mindre att det är gynnsamt. Självklart ska det inte heller användas vid graviditet.

I vissa fall håller jag med dig. det många misstolkar som schizofreni och psykos är egentligen negativa symptom av cannabisanvändning och att dessa kan inträffa under en pågående psykos och tillsynes förvärrar sjukdomen, köper jag. Dock måste man hålla isär drogen och sjukdomen då drogen i sig inte förvärrar sjukdomen utan kan i vissa fall bara ge liknande symptom. Vad det har med ofödda foster att göra, där går vi lite isär. Men varken du eller jag VET hur det påverkar fostret, lika lite som vi vet om jorden är rund eller platt. Så visst kan det vara synd och chansa, å andra sidan, hade det gett några märkbara skillnader på fostret hade man vetat om detta sedan länge.
  • Malmö01
    Anonym (riskera andra) skrev 2014-01-05 20:39:42 följande:
    "A pregnant woman who regularly smokes marijuana or hashish may give birth prematurely to an undersized, underweight baby. Over the last ten years, many children of marijuana users have been born with reduced initiative and lessened abilities to concentrate and pursue life goals. Studies also suggest that prenatal (before birth) use of the drug may result in birth defects, mental abnormalities and increased risk of leukemia1 in children." Men det är klart du känner någon som enbart hade tur, det representerar ju hur det ligger till.. Artt köra rattfull är ju inte heller farligt det bevisas ju genom den personen som inte körde ihjäl någon.. eller kanske inte! TS det är en sak att ta risker gällande sin egen hälsa, ditt val om du vill riskera den, men att riskera ditt barns hälsa genom droger, alkohol, fallskärmshoppning mm det är egoistiskt och dumt

Det räcker inte bara att citera någon. Fram med källa. Ditt påstående fungerar åt båda hållen, om det nu finns fall då cannabisrökande har fött tidiga barn så säger inte det på något sätt att det hade med cannabisen att göra.
  • Malmö01
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-05 20:53:57 följande:
    Vad det gäller graviditet kan jag känna lite såhär att om man inte kan hålla sig borta från drogen under den tiden HAR man ett missbruk och det är inget bra läge för ett barn att födas in i. Om inte annat är det olagligt i Sverige och man riskerar (förutom medicinska symtom) att få problem med både polis och socialtjänst innan barnet ens är fött. Är det värt det? Hur i hela friden kan det vara värt det?

Martin Luther kring jr. Sa något i stil med "det är ens medborgerliga skyldighet att bryta mot orättvisa lagar" så har man ett politiskt motiv är det värt ALLT.
    Anonym (Onödig risk) skrev 2014-01-05 20:57:24 följande:
    "Forskargruppen konstaterar att de barn vars mammor rökt en joint om dagen eller mer under den första tredjedelen av graviditeten hade inlärningssvårigheter i signifikant högre grad än vad som är normalt för åldersgruppen'# publicerad i tidskriften Neurotoxicology and Teratology 34 (2012) 161-167 www.rns.se/2012/02/24/l%C3%A4gre-intelligens-...

Dock är det välkänt att människor med psykologiska nedsättningar eller sjukdomar drar sig till droger och de är i allra högsta grad genetiska därför dementerar man sådan forskning som du länkar till.
  • Malmö01
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-05 21:06:09 följande:
    Visst kan det vara det, men med vilka medel? Genom att skriva debattartiklar och stödja forskning, demonstrera etc, eller genom att riskera vårdnaden om sitt eget barn!?

På alla sätt! Men sen får man ju dra gränsen hur långt man är villig att gå, för det lär ju gå ut över någon annan förr eller senare som i fallet med vårdnaden.
  • Malmö01
    Anonym (Onödig risk) skrev 2014-01-05 21:13:09 följande:
    Vilka "man"?

Alla som är seriösa debattörer.
  • Malmö01
    Anonym (Onödig risk) skrev 2014-01-05 20:57:24 följande:
    "Forskargruppen konstaterar att de barn vars mammor rökt en joint om dagen eller mer under den första tredjedelen av graviditeten hade inlärningssvårigheter i signifikant högre grad än vad som är normalt för åldersgruppen'# publicerad i tidskriften Neurotoxicology and Teratology 34 (2012) 161-167 www.rns.se/2012/02/24/l%C3%A4gre-intelligens-...

Nu ska jag inte tala illa om studien eftersom jag inte kunde läsa den, men att länks till RNS i en debatt är lite kontraproduktivt. Lite som att länka till SD eller SMR i en debatt om invandring.
  • Malmö01
    Anonym (riskera andra) skrev 2014-01-05 21:45:00 följande:
    Såna seriösa som uttalar sig så här "om det nu finns fall då cannabisrökande har fött tidiga barn så säger inte det på något sätt att det hade med cannabisen att göra." Jodå jätteseriöst debatt man kan ha med sådana personer Det är som att säga att det är inte rattfulla som dödar utan det är bilen som dödar, om det nu var bilen för det kunde lika gärna vara marken.. Man kan helt enkelt inte ha seriösa debatter med någon som förkastar andras fakta och åsikter medan de egna åsikterna och fakta som dessa presenterar ses som sanningar.

Det var ju faktiskt 'onödig risk' som började med den retoriken. Jag använde bara samma mynt. Att hitta ett barn med adhd och sedan skylla det på att mamman rökte cannabis under graviditeten är ett dåligt sätt att argumentera på, eftersom det lika gärna kunde vara all mjölk hon drack eller allt solljus hon fick på sig under sin semester på Kreta, SÅVIDA man inte har andra argument att backa upp sitt påstående.
  • Malmö01
    Iarwain skrev 2014-01-05 22:07:37 följande:
    Anekdoter är inte bevis. Vi har alla kunskapsbrist inom detta område då det inte finns entydig eller täckande forskning.

Hon har inte påstått att det var bevis. Anekdoter är välkomna i en debatt, många personliga resultat blir trots allt bevis till slut.
  • Malmö01
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-05 22:32:53 följande:
    Jag känner mig lite frågande till hur i helvete TS hinner med allt? Studera, jobba, vara förälder och dessutom röka på 6-7 ggr/dag. Säg att ts rus bara varar i 2 timmar, det blir ändå 12 timmar per dag som går åt till det. NÄR lyckas du klämma in det TS?

Varför skulle man inte kunna studera, jobba och vara förälder samtidigt som man tar sitt te substitut?
  • Malmö01
    Miss P skrev 2014-01-05 22:36:17 följande:
    Är det något som är tramsigt är det att du röker cannabis fast än du vet mycket väl att det är skadligt för ditt barn. DET är trams! 

Det diskuteras i tråden huruvida det är farligt eller inte om du inte har märkt det.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.