Gravid och röker cannabis.
Anonym (Maria) skrev 2014-01-05 20:35:56 följande:
Jaha, då tänkte jag bara skriva det jag skulle skriva. På viska finns en stor sammanställning av forskning kring schizofreni och cannabis. Du kan titta själv där så slipper jag sitta och klippa och klistra som en galning. Det finns länkar om hur vissa ämnen i cannabis verkar mot schizofreni (men inte drogen totalt), det finns länkar om hur cannabis förvärrar schizofreni och det finns ytterigare texter som beklagar det schizofrena (nu var jag rolig) forskningsläget angående schizofreni och cannabis. Hur som helst kan man inte säga att det är ofarligt med cannabis vid schizofreni, än mindre att det är gynnsamt. Självklart ska det inte heller användas vid graviditet.I vissa fall håller jag med dig. det många misstolkar som schizofreni och psykos är egentligen negativa symptom av cannabisanvändning och att dessa kan inträffa under en pågående psykos och tillsynes förvärrar sjukdomen, köper jag. Dock måste man hålla isär drogen och sjukdomen då drogen i sig inte förvärrar sjukdomen utan kan i vissa fall bara ge liknande symptom. Vad det har med ofödda foster att göra, där går vi lite isär. Men varken du eller jag VET hur det påverkar fostret, lika lite som vi vet om jorden är rund eller platt. Så visst kan det vara synd och chansa, å andra sidan, hade det gett några märkbara skillnader på fostret hade man vetat om detta sedan länge.