• frappa

Gravid och röker cannabis.

Iarwain skrev 2014-01-08 10:41:13 följande:

Igen, har du stor erfarenhet i att läsa vetenskapliga studier? Det du missar, men inte studien, vilken är bra gjord, är det jag påstår; Det finns inget stöd åt något håll angående cannabis påverkan på foster. En av anledningarna är, det de även skriver i denna metastudie, att de som röker cannabis även ofta har rökt cigaretter. Man kan inte se om enbart cannabis skulle ge samma påverkan.

Det jag missar, rofl.

Visste inte att jag var tvungen att redogöra hela studien, för göra dig glad.

Här har du par till.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20171023
    2010 USA 5871st mödrar, slutsats  cannabis påverkar inte födelsevikt eller orsakar förtidig födsel.

www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_533...
    2008 EMCDDA Säger cannabisskador låga mot tobak.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10489797
    1999 Danmark, mellan 92-95 12885st mödrar, där mammorna hade fått fylla i hälsoformulär och man kunde först se att nyfödda vägde
    mindre och var kortare hos cannabisrökande kvinnor.
    När man justerade för alkoholanvändning så fanns avvikelsen kvar, men när man justerade för tobak
    så försvann den.
    Det visar att sambandet mellan cannabis och låg födelsevikt inte enbart kan skyllas på cannabis utan andra, tidigare förbisedda faktorer, men i flera fall just tobak.

• frappa
    Iarwain skrev 2014-01-08 16:24:36 följande:
    W
    Om du läser de studierna i sin helhet, så är det precis samma med dem, inga slutsatser kan dras. Den andra säger däremot ingenting angående cannabis och prenatal påverkan.

Det klart dom inte har nått värde alls och säger inget, vad annat var att vänta. *hoho*

Väldigt imponerad att du lyckats läsa dessa studier i sin helhet.
    13 studier på en halv dag, med gigantiskt antal sidor.
    Ger tyvärr dig inget större trovärdighet och sitt snacka om läsa studier i sin helhet.

Eller är du en savant, som kan flippa 2 sidor i sekunden?

Det skulle förklara en hel del faktiskt.

• frappa
    Anonym (Anna) skrev 2014-01-08 18:59:16 följande:
    Så om du tex råkar ut för en bilolycka vem skulle du vilja bli behandlad av A: En läkare som är påverkad av cannabis eller vilken drog det nu än är, eller B: En läkare som inte tar någon drog???

Jag vet vilket alternativ jag skulle välja i alla fall.

Ser inte det som något argument att de inte skulle vara nyktra på arbetstid, skiljer sig inte från alkohol det allra minsta.

Nykterhet på arbetstid är mig veterligen nått man nuförtiden kräver på de flesta arbetsplatser genom kontraktsskrivning tom.

Sen förstår jag att din moral väljer B.

Skulle gissa på att du är lyckligt ovetande.

• frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-08 19:38:27 följande:
    "Röker/dricker/röker på". Jag tvivlar på att det ökar bland gravida läkarstudenter, o som j skrivit tidigare är jag inte nödvändigtvis mot cannabis per se.

Dricker och röka cigaretter är ju verkligen inte bra.

Sen finns del saker som tyder på att cannabis har låg skadeförmåga.

Och absolut inte de som man skador som man normalt associerar med tobak.

Sen kan man tycka att man kan klara sig utan cannabis under graviditet.

Svårt att inte hålla med detta, men lätt för mig att säga som inte kan bli gravid.

Men vi kan inte blunda att cannabis är på frammarsch i en rasande hastighet.

• frappa
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-08 19:47:35 följande:

Eller om man anser det vara värt att riskera sitt barns hälsa för en tripp, då har man med säkerhet inte prioriteringarna rätt för att bli förälder.

Det är väldans svårt att trippa på cannabis..

Vad skadorna av cannabis och vara gravid är höjt i ett dunkel, en del anser de är av en sådan nivå att man borde titta på andra saker före.

• frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-08 19:49:35 följande:
    Jag jämställer de tre när det gäller gravida, ja. Lika jäkla illa. O det fattar varenda student med grundläggande kunskaper i fysiologi, cellbiologi o farmakologi. Vill man sen festa med valfri substans när man är ogravid så tycker jag inget om det. O jag kan för övr tala om att det kryllar av gravida på läkarutbildningen eftersom den är så lång o har förhållandevis gamla studenter

Det kommit bar artiklar i tex aftonbladet, där man säger dagens läkarstudenter inte dricker alkohol utan röker cannabis i hög grad.

Just för alkohol är väldans skadligt och att cannabis har en låg skadenivå.

Tror du inte dessa som läser medicin, har lättare att förstå forskning tack vare sin utbildning?

Det finns plenty icke Svensk forskning och oberoende forskning, i olika delar av världen.

Som just säger att cannabisens skadeverkningar är låga.

Idag är det så enkelt att få ta del av forskning på detaljninvå, det får vi tacka internet att vi itne längre famlar i mörkret.

Utan kan ta del av denna forskning.

• frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-08 20:02:51 följande:
    Åh, suck. Jo jag har följt tråden och betackar mig från tunna drogromantiserande utläggningar. Har hört dem till leda även från bekanta. Hänvisar för övrigt till mitt förra inlägg, är man någorlunda påläst o utrustad med sunt förnuft tar man sig inte friheten att utsätta ett foster för substanser man inte kan garantera säkerheten kring. Och du kommer inte ifrån att man inte kan göra det med cannabis, ens i ren form.

Att presentera fakta är inte drogromatisering.
    Du är medveten om att vid första mjölken(sk råmjölken), dryper av anandamid.

Som är ett kropps eget cannabis, som funkar på samma sätt.

Så vill du dina barn ska vara utan cannabis känslan, så ska de itne få råmjölk eller någonsin ta ut sig i livet(motionera springa).

• frappa
    VitaMoln skrev 2014-01-08 20:41:26 följande:
    Problemet är att vi diskuterar olika saker. Du/ni framhärdar i att försöka övertyga om cannabis förträfflighet o ofarlighet med hjälp av studier utan statistisk tillförlitlighet, erfarenhet och ganska fåniga argument om råmjölk o motion. Min hållning är att cannabis som festrus är helt ok o ofta bättre än alkohol, men inte alls ofarligt. Har behandlat en 18-åring på psykiatrisk slutenvårdsavdelning pga haschpsykos, han tog nästan livet av sig. Har bekanta som aldrig skaffat vare sig flickvänner eller jobb utan bara sitter o röker o har gjort så sen de var roliga människor för typ tio år sen. Nu pallar ingen med dem. Det är en flytande skala som det mesta andra i livet.

Ert problem är att ni ser det svart o vitt. Ni älskar cannabis o kan då tom försvara att en gravid tjej röker på dagligen, och "har valt en lätt drog", som att man måste välja nåt. Det gör mig oroad och lite ledsen. Att ni inte tänker längre. Vet inte hur gamla ni är men hoppas att ni tänker annorlunda den dag ni själva kanske ska ha barn.

Blir inte bra när folk fyller i mellan raderna med saker som hjälper dom i diskussionen.

Inte det allra minsta fånigt argument om råmjöl och motion, då frigörs anandamider.

Enklare än så blir det inte.

Finns inget bevis i statistiken att cannabis skapar psykoser där man inte redan är predisponerad av att få psykos.
    Annars är det en underhållande anekdotisk berättelse du gav.

LoL, svart och vitt, du är helt ute och seglar.

• frappa
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-08 20:42:43 följande:

Ok, jag får tro dig på ditt ord, då jag saknar erfarenhet, men vad är det då som gör att man brukar cannabis, vad är motivet?
    Jag hör vad du säger,men just därför, för att man inte vet att det inte skadar fostret så är det inte ok, att chansa med en annan individs hälsa och välmående.
    Vi vet inte hur det påverkar fostret, då ska vi låta bli.
    Och väljer man trots detta att ändå röka på som gravid då prioriterar man ju sig själv framför barnet, och gör man det då har man inte prioriteringarna rätt för sig, för att sätta barn till världen anser jag.

Du behöver ingen erfarenhet om att veta att trippa inte har nått med cannabis att göra.

Någonstans har du snappat upp trippa, men då inte med cannabis.

Snart säger du väl att man kan punda på cannabis också, då får man skratta en skvätt också.

Skadeverkan på de undersökningar där man tagit hänsyn till tobak och alkohol, så uppstår inte dessa skador som låg födelsevikt och tidiga födslar.

• frappa
    Anonym (pucko) skrev 2014-01-08 20:44:05 följande:

Fakta kan vinklas.
    Fakta kan selekteras.
    Allt för att få fram det resultat man vill påvisa.
    Såvisst kan fakta vara drogromantisering, allt handlar om trovärdighet.

Då är det din uppgift att påvisa detta, än bröla om drogromatisering.
    Oberoende forskning funkar inte som på detta sätt.

Men när det är forskning med agenda, så kan det vara sant.

Problemet är att folk tror att om det inte är negativt om cannabis, så är det drogpropaganda.

Där bottnar problem om forskning.

Svar på tråden Gravid och röker cannabis.