• ClaraV

Gravid och röker cannabis.

Anonym (rökrök) skrev 2014-01-05 17:21:03 följande:
    Jag rökte cannabis fram till v.19 dagligen, upp till 6-7 spliffar. 
    Men la av då jag inte ville ta den chansen _ifall_ nått hände med mitt barn, även att de inte finns konkreta bevis att de skadar, men hade de i bakhuvudet hela tiden. Så för att stilla min oro och tänkte på bebbe så la jag av, men min sambo röker än och jag lääängtar tills jag kan ta en spliff, väntar på att bebbe ska födas här.Glad
    Så du menar att du på fullaste allvar kommer sitta och röka på när du har ditt barn närvarande? Eller hoppas du att soc placerar ungen redan vid förlossningen? Det är fan en skam med missbruksföräldrar som inte gör annat än att längta efter att kunna fortsätta missbruka. Varför ens skaffa barn om man inte är frivillig att bli fri sitt missbruk först?
  • ClaraV
    Malmö01 skrev 2014-01-05 17:32:46 följande:

Lär dig skillnaden mellan bruk och missbruk.

Fast att använda något som är olagligt och att dessutom göra det 6-7 gånger om dagen är missbruk. Att ens röka på en gång om dagen är missbruk.

Men det är klart att en missbrukare själv inte erkänner sånt.

• ClaraV
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 17:42:23 följande:

Nej, det är det inte, vården har bra diagnosverktyg om du är intresserad, annars så det enda missbruket jag ser här llt för ofta är missbruk av ordet missbruk.

Så du tycker inte att någon som ej kan avstå från något som är skadligt för både sig själv och för sitt barn är missbrukare? Det är att vara brukare?

Pundarhuvuden och idioter säger jag bara. :)

Är glad att mina barn slipper växa upp i en missbruksmiljö.

Malmö01 skrev 2014-01-05 17:41:06 följande:

Varför skulle den legala frågan vara på något sett avgörande? Sluta med påhopp, du skämmer bara ut dig själv.

Det handlar inte bara om hur vidare det är legalt eller ej, jag ser ner på dom som dricker och röker under graviditeten också. Men att göra det och sedan påstå att man inte missbrukar. Det är idioti och det är att skämma ut sig själv. Men det finns väl en anledning till att dom som berättar att dom missbrukar under graviditeten är anonyma, och det är väl för att dom skäms och vet att det är fel.

• ClaraV
    Mysan8601 skrev 2014-01-05 17:47:26 följande:
    Finns dom som dricker öl, vin och annat när barnen är i närheten. Ska man ringa soc på dom också?
    Ja, jag tycker det är fel att berusa sig i närheten av barn. Och tillåter det inte i närheten av mina barn. Inte ens en öl till maten är okej enligt mig.
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 17:47:14 följande:

För det första är det inte skadligt mer än i din fantasi och av den anledningen så behöver man inte avstå om man inte vill, för det andra så finns det som sagt vårdens kriterier som har auktoritet på området, enskilda åsikter är inget värda om dessa går emort vården.

Fast, vist, är man en ignorant okunnig as som bara tycker om att hävda sig själv så behöver man inte många ursäkter för att göra det eller vad säger du?

Jag är varken ignorant eller okunnig. Däremot blir jag äcklad av folk som försvarar sitt missbruk. Om folk la ner lika mycket energi på att bli av med sitt missbruk som dom gör på att försvara det så skulle inte alls lika många missbruka.

• ClaraV
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 17:52:08 följande:

Fortfarande, vilket missbruk?

Du _är_ ignorant och okunnig om du viftar bort vårdens kriterier och ger dig själv rätten att tolka en diagnos efter egna åsikter.

Ingen försvarar missbruk, jag har då aldrig sett nån säga ett positivt ord om missbruk, mer än diverse idioter som felanvänder ordet och försöker tillskriva andra missbruk som inte finns, då kan folk med all rätt göra nått som du anser försvra sig själv, medan det i själva verket handlar mer om att förklara hur det ligger till för dom som inte vet bättre.

Det finns forskning som tyder på att det ÄR skadligt att röka cannabis när man är gravid. Och att SKADA SITT BARN för att man inte kan hålla sig borta från att röka ÄR ATT MISSBRUKA.

DU försvarar ju människan som sitter och är påtänd största delen av sin vakna tid och påstår att denna inte missbrukar.
    Personen jag ställde frågan till har för övrigt inte försvarat sig själv. Utan det är DU som hoppat på mig om att jag har fel. Har du hört en annan historia från personen jag ifrågasatte? För om inte så gör ju du exakt samma sak. Eller nej, du antar att personen INTE missbrukar. Men du har ju inte mer fakta än mig och bör därför inte säga så mycket.

Och du. Jag tänker inte säga ett ord till till dig, jag har inget i utbyte av att diskutera detta med någon som inte ens vågar stå för sina åsikter och visa vem den är.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.